Nederlands English
Piepers Rallysport traint op bandenwissels in Hannut
17-03-2009
21:54
Na het wegvallen van de Account Sofware Rallysprint te Veenendaal, die het team van Piepers Rallysport wilde gebruiken om de auto te testen voor seizoen 2009, werd uitgeweken naar België om daar vorig weekend de Rally van Hannut te rijden. Waar in Veenendaal relatief eenvoudige proeven stonden te wachten, is Hannut een rally van formaat. Listige proeven die qua karakteristiek niet te vergelijken zijn met de Nederlandse proeven, de vele hoogteverschillen en variërende ondergronden maken de rally tot een ware uitdaging en test voor team en materiaal.

Een week voor de Rally van Hannut is een delegatie van Piepers Rallysport nog bij JAS Motorsport in Italië, de bouwer van de Honda Civic Type-R R3, geweest om diverse zaken door te spreken. Eén van die zaken was de wegligging van de auto, er werden vele variaties over weggedrag en afstellingen besproken. Tevens werden een aantal nieuw ontwikkelde onderdelen meegenomen naar Nederland om te testen in Hannut.

De zaterdag werd door Marcel en Erik benut om de 5 verschillende proeven op papier te zetten, waarna zondag morgen vroeg de rally zou beginnen. Op zondag morgen werd het net voor de start van het evenement duidelijk dat het niet droog zou blijven, in allerijl werd de auto door de monteurs van het team omgezet naar een nat weer afstelling maar het ontbrak aan de tijd om alles aan te passen.

Tijdens de 1e van 15 proeven werd duidelijk dat de remmen veel te agressief waren voor de natte en het met Belgische klei besmeurde wegdek. Elke minimale remactie werd beloond met blokkerende wielen en een daardoor wispelturig weggedrag. Voorzichtig werd deze proef naar de finish gereden. Met een verre van optimale auto moest de equipe dus ook proef 2 en 3 rijden, maar bij aankomst van proef 2 bleek deze geneutraliseerd door een ongeval, wat restte was proef 3. Net als proef 1 werd deze proef voorzichtig benaderd. Maar voordat de equipe proef 3 kon aanvangen moest vanwege de neutralisatie van proef 2 via een omleiding in het routeboek naar proef 3 gereden worden. Alle equipes werden door de organisatie gedwongen deel te nemen aan een zeer slecht georganiseerde puzzeltocht. Waar Nederlandse organisaties uitblinken in het nauwkeurig verwerken van improvisaties, liet de Belgische organisatie een steek vallen, en was de weg zoeken naar proef 3 een lastigere opgave dan menige puzzeltocht op Koninginnedag.


Na proef 3 was er tijd voor een zeer korte service, de complete remmen werden vervangen door het serviceteam en ook een bandenwissel moest voor meer vertrouwen zorgen. Helaas bracht proef 4 geen geluk voor de equipe, halverwege de 14km tellende proef werd lek gereden. Na een kort en bondig overleg in de rallyauto werd besloten om de resterende 7km op de velg te complementeren. De velg bleek geen partij voor de Belgische kasseien, met fors tijdverlies en een afgeschreven velg werd de proef gefinisht. Maar na een bandenwissel kon dan ook proef 5 gestart worden, eindelijk kon het team laten zien wat het waard was. Het vertrouwen werd groter, en elke afgelegde kilometer werd er harder gereden.

De 2e boucle van 5 proeven kon de opbouwende lijn van proef 5 worden doorgezet, het team van Piepers Rallysport zette tijden neer in de top 15 van het klassement. De 2 wiel aangedreven Honda nestelde zich tussen een groot aantal 4 wiel aangedreven auto's welke in deze weersomstandigheden een groot voordeel hadden. Helaas werd proef 9 weer een scherprechter, opnieuw gooide een lekke band roet in het eten. Wederom volgde er een kort en bondig overleg in de rallyauto, besloten werd om de band op te proef te wisselen. Dit kostte natuurlijk heel veel tijd, maar na 2 lekke banden ging de strijd in het klassement toch voorbij aan het team van
Piepers Rallysport. De rest van de proeven werden diverse afstelling geprobeerd om zodoende zoveel mogelijk ervaring over wegligging en weggedrag over de Honda Civic Type-R R3 te verzamelen.


In de 3e en laatste boucle van 5 proeven was het uitgerekend weer proef 14 waarop de equipe haar 3e lekke band voorgeschoteld kreeg. We kunnen nu zeggen dat er naast dat er veel geleerd is over de wegligging, Marcel en Erik ook een training hebben gehad in snelle bandenwissels.

Het team kan terugkijken op een redelijk geslaagde test waarin veel informatie is verzameld. Deze informatie moet er toe leiden dat er in volgende wedstrijden gestreden kan worden voor de podiumplaatsen.



Vol overgave is het team van Piepers Rallysport begonnen met schoonmaken en reviseren van de Honda Civic Type-R R3. De gehele auto bleek netjes gestukadoord met Belgische klei. En dat leverde voor het serviceteam een zware opgave op om de auto en techniek weer als nieuw te krijgen voor de volgende wedstrijd.

Voordat die volgende wedstrijd verreden wordt zal de Honda Civic Type-R R3 van Piepers Rallysport voor het eerst te bewonderen zijn op de AutovakRAI 2009, dé nationale vakbeurs voor de automotive branche, die gehouden wordt van 20-23 april. Onze rallyauto zal te bewonderen zijn op de stand van onze sponsor KROON-OIL, en zal voor het eerst te zien zijn in de nieuwe kleuren voor seizoen 2009.

Redacteur: Persbericht Piepers Rallysport | Foto's Hein Arns