De Paradigit ELE rally die dit weekeinde rond het Brabantse Helmond verreden wordt is het toneel voor de tweede ontmoeting in de populaire Nissan 350Z Challenge. Na een jaar voorbereiden leverde de eerste ontmoeting tussen de huidige drie cupleden in maart tijdens de Emmeloordse Tank S Rally, een eerste zege op voor meervoudig kampioen Theo van den Berg, die zich op de voornamelijk uit dijkproeven bestaande wedstrijd heer en meester toonde.
Tijdens de ELE worden de kaarten opnieuw geschud en valt nog maar te bezien of Dirk Garvelink, dan wel Erwin Klippel, iemand voor zich zullen gedogen die er met de winst vandoor zal gaan. En dan is er ook nog een nieuwe equipe die haar eerste meters maakt. Na lang wachten is namelijk Eric Bolhaar van de partij in de nieuwe door het Deltion College gebouwde en geprepareerde 350Z. Bolhaar is er veel aangelegen snel te wennen en als het kan te winnen. Na zich twee jaar bekwaamd te hebben op het vlak van de Chevrolet Kalos, moest het Zwolse opleidingsinstituut Deltion na het wegvallen van het studieproject in de gelijknamige Challenge op zoek naar een nieuwe invulling van hun rallyaspiraties. In de nieuwe en in de kleuren van de Nederlandse Landmacht bestickerde ‘Z' en met rijder Bolhaar, die al eer der succesvol de kleuren van dit team vertegenwoordigde, en navigatrice Annemieke Hulzebos in de cockpit, zet het Deltion opnieuw een geduchte equipe neer die, voor er een overwinning gescoord wordt, gegarandeerd voor spektakel zal zorgen.
De vier teams krijgen het niet makkelijk in de ELE, die met z'n 15% onverhard bij de rijders als een zware kluif te boek staat. Het karakter van de wedstrijd, twee dagen lang ploeteren over 16 klassementsproeven met een afstand van 152 kilometers op snelheid, zal niet bijdragen tot rustige zenuwen bij de rijders en hun navigatoren. Verzachtend is de wetenschap dat allen uitgerust zijn met een uiterst betrouwbare wagen die nauwelijks kapot te krijgen is en dus weet hoe hij de finish moet bereiken. ‘What may come' zullen de equipes genieten, iets dat zeker ook geldt voor het publiek dat de laatste jaren een voorliefde heeft getoond voor alles dat achterwiel aan gedreven is.
Wie het strijdtoneel gaat bezoeken kan vanaf vrijdag te recht in Helmond. Daar slaat het circus haar tenten weer op maar die staan dit keer niet in het centrum van de stad maar op de High Tech Automotive Campus die de stad de laatste jaren op de kaart gezet heeft. Na een vroege documenten controle en technische keuring gaan de equipes op pad voor de verkenning der proeven, een handeling die men tot 17.00u mag herhalen. Het echte werk begint vrijdagavond om 18.30uur als de eerste deelnemer na over het podium te zijn gereden, op pad gaat voor de eerste etappe die uit vier proeven bestaat en die rond 23.30uur weer finisht. De nacht die volgt is kort want op zaterdagochtend om 10.30uur begint het tweede deel van de wedstrijd waarin de deelnemers nog 12 technische proeven te nemen krijgen. Rond 22.00 uur die avond verwacht men de winnaar terug op het podium in Helmond.
Tussenstand 350Z Challenge 2009:
1. vd Berg/Struijs 20 pnt;
2. Garvelink/v Limpt 15 pnt;
3. Klippel/Klippel 12 pnt.
Redacteur: Persbericht 350Z Challenge | Foto's Hein Arns