In de afgelopen jaren beleefde het Nederlandse rallykampioenschap altijd een flitsende opening met veel wedstrijden die elkaar snel opvolgden. In 2009 is alles anders. Door het verdwijnen van de wedstrijden in Almere en Hulst viel er na de Tank S Rally, eind maart, een gat van twee maanden. Maar sinds eind mei komt het Nederlandse rallygebeuren goed op gang. In zes weken tijd worden maar liefst drie wedstrijden in de nationale titelstrijd afgewikkeld. Bij die drie wedstrijden zitten twee van de drie grote wedstrijden in Nederland, de Exotic Green Rally in juli en als middelste de oude dame van de Nederlandse rallyscene, de Paradigit ELE Rally, die komend weekeinde verreden wordt.
De tweede wedstrijd van het seizoen, twee weken geleden op een steenworp over de grens bij Weert in Bocholt verreden, verliep niet naar wens voor Temmink en Elbert. De hele wedstrijd was een grote worsteling met de Subaru, die een kapotte gasklep bleek te hebben, maar dat viel in het niet bij de crash van teamgenoten en vrienden René Kuipers en Bart Hissink op de voorlaatste proef over de maaskiezels van Belgisch Limburg. Temmink en Elbert aarzelden geen moment en gaven op om Kuipers en Hissink bij te staan.
Dit jaar heeft Temmink de beschikking over een Subaru Impreza WRC S12. In Emmeloord werden nog wat onwennigheden genoteerd, maar ook een eerste scratch voor de aimabele Twentse ondernemer. "Ik heb in Emmeloord een paar keer flink staan te rommelen. Maar ik houd me vast aan de scratch die ik daar ook reed. De Subaru is ten opzichte van de Skoda een stuk bruter, maar wel makkelijker te controleren. We hebben de auto om in de kop van het veld mee te kunnen doen. Maar de tegenstand zal groot zijn en bovendien is de situatie rond Bart en René in Bocholt me niet in de koude kleren gaan zitten", aldus Temmink.
Temmink en navigator Henk-Jan Elbert kunnen niet helemaal blindvaren op de notes van vorig jaar. De ELE, 's lands oudste wedstrijd, breekt in 2009 namelijk tradities en dat is starten op zaterdag en finishen op zondag, want men verschuift naar vrijdag en zaterdag. Daarnaast werd de route flink onderhanden genomen en verhuisde het rallycentrum vanuit het centrum van Helmond naar de High Tech Automotive Campus aan de rand van de stad. Op vrijdagavond starten Temmink en Elbert met twee proeven in Asten en de geheel nieuwe proef in Mierlo hun jacht op punten. Op zaterdag staan nog twaalf loodzware klassementsproeven op het programma waaronder de Brabantse klassiekers in Oirschot, Stiphout en St Oedenrode. De wedstrijd finisht na de publieksproef op het industrieterrein Ekkersrijt van Son weer op het podium dat op de High Tech Automotive Campus is opgebouwd. "Nu finisht de rally op zijn hoogtepunt. In voorgaande jaren was de zaterdagavond namelijk altijd beslissend. Wij verwachten dat dit nu niet anders zal zijn", aldus Henk-Jan Elbert. Temmink en Elbert hopen goede zaken te kunnen doen voor de titelstrijd en willen hun zesde plaats van vorig jaar verbeteren. Al zal dat niet makkelijk zijn met concurrentie van het gehele Paradigit team, leider in het kampioenschap Jasper van den Heuvel, teamgenoot Gert Huzink, streekgenoot Peter van Merksteijn Jr en de teruggekeerde Mark van Eldik om er maar een paar te noemen.