Nederlands English
Jasper van den Heuvel heel snel uit de Exotic Green Rally
14-07-2009
10:32
Slechts een paar kilometer duurde de Exotic Green Rally voor Jasper van den Heuvel en Martine Kolman. Toen raakte de motor van hun Mitsubishi Evo X defect. Het was de eerste keer sinds 2003 dat het succesvolle koppel met technische malheur uitviel.

Het moest er een keer van komen, zo beaamde Jasper van den Heuvel laconiek. Als je een standaard automotor stapje voor stapje steeds verder opvoert, dan komt er een moment dat het oorspronkelijke materiaal het begeeft. In de week voor de Exotic Green Rally was er met enkele aanpassingen in het motormanagement weer meer trekkracht gevonden in de Mitsubishi viercilinder turbomotor. "Nog eens dertig Newtonmeter extra en dit bij een ander toerental. Ik denk dat we de uiterste grens van deze auto zo langzamerhand wel hebben bereikt. De versnellingsbak, de differentiëlen en de aandrijfassen moeten ook zo'n koppel van meer dan zeshonderd Newtonmeter kunnen verstouwen. En een Groep N auto is en blijft toch een directe afgeleide van een gewone
straatversie, met alle standaard componenten daarvan", lichtte de Mitsubishi-specialist toe. Dat er voorlopig niets extra's meer valt te halen bleek al na een paar bochten van de eerste klassementsproef van de Exotic Green Rally. Met een klap spatte het onderblok van de motor uiteen. Toevallig precies voor een zijweg van het parcours zodat de gestrande Mitsubishi niet de weg voor andere deelnemers blokkeerde.

Jasper van den Heuvel baalde aanvankelijk sterk want het uitvallen is wel een flinke streep door de rekening. Hij kwam als koploper van het Rallyclinic Dutch Open naar Etten-Leur maar met deze vette nul duikelde hij in het klassement naar de 5e plaats. "Op zich is er niets aan de hand met onze kampioenskansen want aan het eind van de rit mag je de twee slechtste resultaten aftrekken. En dit is pas de eerste nul. Wat zeg ik, sinds 2003 zijn we niet meer vanwege de techniek uitgevallen. Wel weten we nu nog weer iets meer over de techniek van deze Evo X en dat zal ons zeker van pas komen bij de verdere ontwikkeling ervan", betoogde de Barnevelder daags na de pech alweer gelaten. De Exotic Green Rally vergde nog veel meer uitvallers, waaronder als meest prominente Peter van Merksteijn Jr, die een wiel van zijn Ford Focus WRC af reed en daarmee zijn titelaspiraties in rook zag opgaan. Henk Vossen won het Groep N-klassement en finishte bovendien als negende algemeen. Daarmee heeft de routinier de leiding in het Rallyclinic Dutch Open overgenomen.

Uitslag
1. Van Eldik/Groenewoud (Subaru Impreza WRC) 207 km, 24 KP's in 1 uur 57'54;
2. Ten Brinke/Van Goor (Ford Focus WRC) op 2'19;
3.Temmink/Elbert (Subaru Impreza WRC) op 4'03;
4. Van Hoof/Leermakers (Mitsubishi Lancer) op 4'06;
5. Schilt/Verschuur (Subaru Impreza WRC) op 5'14;
6. Huzink/Aaltink (Skoda Fabia WRC) op 6'53

Stand
1. Henk Vossen 332; 2. Bernhard ten Brinke 318; 3. Nelis Verkooijen 310; 4. Piet van Hoof 292; 5. Jasper van den Heuvel 288; 6. John Temmink 272

Redacteur: Persbericht Heuvel Motorsport | Foto's Archief Hein Arns