Nederlands English
MenF Rallyteam ziet goede eindklassing in rook op gaan!
14-07-2009
12:28

Na een aantal leerprocessen in o.a. de deelname aan de Vechtdal rally gingen Martijn Broekhuizen en Frank Teunissen vol goede moed van start in de sprint van de Exotic Green Rally rondom Etten Leur. Er was bewust gekozen voor deelname aan de Plus Rallysprint in plaats van de rally. Allereerst wegens het budget en ten tweede is een sprint een klein en compact evenement.

Vol goede moed werd er gestart op KP1. En zoals altijd gebeurde dat enigszins rustig om het gevoel en ritme te krijgen. Het resulteerde in een 6e tijd algemeen. De Mitsubishi Lancer voelde goed. De equipe had er zin in en dus werd er een tandje bijgezet op KP2. Martijn had er echt zin in en dit resulteerde al snel in een rijder die net even sneller was dan dat de notes doorkwamen. Frank had dit vrij snel door en reageerde plots veel sneller.
Ondanks dat het ritme op Kp2 erg goed was en de snelheid hoog ging het toch bijna fout. Aanremmen voor een haaks links 200 meter na een stuk onverhard resulteerde in een slinger van 180 graden.

KP3, een industrieterrein proef op Vosdonk, die voor een Mitsubishi over het algemeen toch iets minder geschikt is als voor een snelle kitcar of voorwiel aangedreven groep A, resulteerde in een 3e tijd algemeen. Ondanks een tragere deelnemer ervoor die de snel naderende equipe niet had gezien. Een inhaal manoevre resulteerde in een iets hachelijk moment, wat gelukkig toch goed ging. Beide waren dan aangenaam verrast om tijdens de regroup te horen dat ze 6e algemeen lagen met nog luttele seconde achterstand op de nr3 algemeen.

Er werd dan ook al snel besloten om de lat hoger te leggen en te gaan voor een eindklassing als 3e algemeen. Zowel Jarno van Haren als Erik Moree waren voor beide te snel om bij te kunnen houden. Na een erg lange service van 1,15 uur werd dan ook vol goede moed gestart voor de 2e boucle, Halverwege KP4 klaagde Martijn over af en toe missende turbodruk. Echter voelde het verder goed en ging de equipe door na KP5, al erg snel viel alle turbodruk weg en moest de equipe met 0 druk 3/4 proef afrijden met een maximum snelheid van 80km p/u.
Na de stop finish moesten beide concluderen dat de stand van de wastegate van de turbo was losgeschoten. Beide besloten hierna de handdoek in de ring te gooien. Helaas een DNF als resultaat voor beide, achteraf verder een positief gevoel, zowel rijder als navigator raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Martijn gaat de auto steeds beter aanvoelen. Het leerproces is in volle gang en het MenF Rallyteam gaat een equipe worden om zeker rekening mee te houden.

Redacteur: Persbericht MenF Rallyteam/HA | Foto's Hein Arns