Nederlands English
Erwin en Robin Klippel winnen derde ronde 350Z Challenge
17-07-2009
11:16

De derde ronde van de 350Z Challenge werd een verrassende overwinning voor de gebroeders Erwin en Robin Klippel die met hun rood-witte Fairlady als eerste het podium in Achtmaal betraden.

Voor de, ook dit jaar door regen geplaagde, wedstrijd traden drie equipes tegen elkaar in het strijdperk. De vierde equipe, Dirk Garvelink en Anton van Limpt hadden in de aanloop naar de West-Brabantse klassieker besloten van verdere deelname aan de 350Z Challenge af te zien door over te stappen op een Mitsubishi Lancer EVO VIII in groep A trim.

Na twee dagen stoeien met de elementen op 24 enerverende, maar ook plezierige, klassementsproeven, waren het de Roosendaalse broers die zegevierden. Een fenomeen dat de twee als concept nauwelijks kenden. "We zijn vrijdagavond toch iets te rustig begonnen," laat Erwin na de eerste winst in de Nissan weten. "Om zaterdag in ieder geval weer te kunnen starten. Hier hebben we teveel tijd verloren op Eric (Bolhaar) en Theo (van den Berg). In de loop van de avond heeft Eric echter tijd verloren door een uitstapje zodat we zaterdag op hem een voorsprong kregen," memoreert Klippel enthousiast. "Zaterdagmiddag hebben we een tandje bij kunnen zetten en hebben we betere tijden gedraaid dan vrijdag. Zaterdagavond hebben we ons tempo vast kunnen houden. Helaas is Theo uitgevallen maar hadden we genoeg voorsprong op Eric, zodat we de overwinning in de wacht gesleept hebben," aldus Klippel.

De macht was na de eerste zeven avondproeven stevig in handen van Theo van den Berg die samen met navigator Etienne Struys het parcours kent en weet wat hij kan verwachten. "Het lijkt altijd een saai verhaaltje maar er gaat gewoon niks fout bij ons," klonk Van den Berg nog overtuigend na de vrijdagavond toen hij ten overstaan van het publiek op het City Racing parcours een show weggaf met zijn powerslides op de rotondes. Toch liep het verhaaltje van Theo die zaterdag tot aan de klassieke proeven rond Achtmaal fier aan kop van het klassement stond tijdens de tweede overtocht op Ostaayen ten einde toen de onfortuinlijke Van den Berg aan de kant moest met problemen aan het diff. "De auto heeft in Almere op de jump daar een klap gehad en ik denk dat daar de oorzaak van het afbreken van de ophanging van het differentieel gezocht moet worden," analyseerde Van den Berg na de uitval.

Eric Bolhaar leek het aanvankelijk voor de wind te gaan omdat hij de eerste boucle van vier proeven op de vrijdagavond afsloot op slechts 8 tellen achter leider Van den Berg. Echter op de tweede passage van de proeven die volledig in het donker verreden werden, ondervond hij zijn eerste tegenvaller in de vorm van een kleine glijpartij die hem uiteindelijk op 3 minuten zette van de leider na de eerste etappe. "Stom maar dat kon gebeuren," verontschuldigde Bolhaar zich. "Daarna was het zaak de verloren tijd goed te maken en dus gingen we in de aanval. We maakten veel tijd goed op de Klippel broers die tweede lagen maar toen kreeg ik, ik weet niet meer welke proef het was, met een kleine 200 km/u een klapband aan de voorwielen en was het gedaan met de pret. We keken tegen een achterstand van 3 minuten aan, iets dat niet veel vooruitzicht bood," aldus de ontgoochelde rijder.

Met dat verschil, en de wetenschap dat te weinig wedstrijd restte om het verschil goed te kunnen maken, leek de wedstrijd met een derde plaats voor Bolhaar eindigen. Toen, met de haven in zicht Van den Berg op moest geven, lag de weg naar een eerste zege van Erwin en Robin Klippel open, met Bolhaar en Kamphuis afgeslagen op plaats 2. Na afloop was Bolhaar duidelijk: "Die schuiver kostte te veel tijd en daarna wilde het niet echt meer. We hebben ons best gedaan." Bolhaar keek echter al weer uit naar de volgende wedstrijd in Amsterdam op 6 september. "We gaan waarschijnlijk de motor nog vervangen," gaf hij aan. "Die leek een beetje moe te worden."

Plus Rallysprint:
De equipe Sandor van Es/Arie Blokland gebruikte de Plus Rallysprint om de eerste door een alternatieve brandstof aangedreven 350Z te testen. Daarbij kwam het koppel na de zes klassementsproeven op 1.54 min achter de winnaar als 9e over de streep, een uitstekend resultaat voor een eerste inzet.

Uitslag Exotic Green Rally C8 - 350Z Challenge:

1. Erwin Klippel/Robin Klippel in 1.49:09 min
2. Eric Bolhaar/Gert Kamphuis + 4.24

Uitgevallen:
Theo van den Berg/Etienne Struys - differentieel

Uitslag Plus Rallysprint C8 - 350Z Challenge:
1. Sandor van Es/Arie Blokland

Redacteur: Persbericht 350Z Challenge/HA | Foto's Hein Arns