Nederlands English
Missie geslaagd voor Marel Jr ondanks dramatische rally
22-07-2009
12:49
Zaterdag 18 en Zondag 19 juli vond de EK Rally van Bulgarije plaats. Voor Timo van der Marel betekende dit een kans op een plaats in de finale van de Pirelli Star Driver Award te rijden in Oostenrijk met als hoofdprijs 6 WK wedstrijden in een Mitsubishi Lancer Evo X. De wedstrijd in Bulgarije bestond uit 270 km tegen de klok verspreid over 12 proeven die met de vertrouwde Renault Clio N3 werden afgelegd.

Tijdens de verkenning werd al gauw duidelijk dat het een zwaar evenement zou worden. "De proeven hebben een totaal eigen karakter en zijn langzaam met lange bochten. Dit betekent dat de banden en remmen het zwaar te verduren krijgen", concludeerde Marel junior na de twee verkenningsdagen. "We mochten maar 2 maal over de proeven heen, maar ik heb vertrouwen in de notes. Het zal alleen zwaar worden om de lokale rijders hier bij te houden, want de proeven zijn hier al jaren vergelijkbaar met de proeven van deze editie."

Op de vooravond van de rally kreeg Marel Jr te horen dat, als de eerste proef gefinshed zou worden de finale in Oostenrijk al behaald zou zijn. Dit veranderde het doel voor de jongeling. "Dit is goed nieuws! We gaan de eerste proef rustig aan doen om de finale te bereiken en daarna gaan we een aanval doen om de N3 te winnen. Vanmiddag tijdens de shakedown waren we de snelste N3 en ik wil me hier laten zien", sprak Timo vol vertrouwen.

Wat zo mooi had moeten worden, veranderde al heel snel in een ondenkbaar scenario. Vanaf de eerste proef miste de auto vermogen en dat werd gedurende de tijd steeds erger. Tijdens de korte service werd zo veel mogelijk geprobeerd maar het mocht niet baten. Op de verbindingsroute naar de klassementsproef kwam de auto de berg gewoon niet meer op. Einde dag 1 voor Van der Marel en Lisette Bakker. "Ik had gisteren tijdens de shakedown ook al het idee dat de auto niet goed liep maar ja. Ik stapte net uit een Citroën C2R2 Max en die maakt 1500 toeren meer en hier in Bulgarije rijden we onder zeer warme omstandigheden en op grote hoogtes, wat ook vermogensverlies betekent. En de tijd op de shakedown was goed dus dat stelde me op dat moment gerust." De rest van de zaterdag werd gebruikt door de mannen van MCC Sport en Van der Marel Autosport om het euvel te vinden. Uiteindelijk bleek de benzinepomp de geest te hebben gegeven. "Nu maar via Superally op naar dag 2 om daar mezelf te bewijzen", sprak Timo.

Hoe gek het dan kan lopen bleek een dag later. "We stonden voor de start van de eerste proef van de dag toen er niet meer gestart werd. Al heel snel werd duidelijk dat het ging om een dodelijk ongeluk. Dit is toch weer zo'n punt dat iedereen weer even met beide benen op de grond wordt gezet", concludeerde de jongeling. Het hele team was diep onder de indruk van het ongeval waarbij navigator Flavio Gugielmini om het leven kwam en rijder Brian Lavio gewond raakte en wenst het team van en rond Lavio veel sterkte toe. Dit betekende direct een einde aan de rally voor iedereen.

Het belangrijkste doel werd bereikt en de hoofdprijs is nog in zicht. Op 18 en 19 september rijdt het team van Timo van der Marel de finale in Oostenrijk met nog 13 andere deelnemers. Hier zal één gravel proef en één asfalt proef gereden worden waarbij mensen als Walter Rohrl en Michele Mouton de rijders waarnemen. De Nederlandse rallysport is opnieuw op de kaart gezet op internationaal vlak. Dit wordt door het hele team gezien als het enige lichtpuntje van de rally van Bulgaria.

Redacteur: Persbericht Timo van der Marel | Foto's Archief Hein Arns