Nederlands English
Vossen als leider in RDO naar Hellendoorn Rally
14-09-2009
22:11

Degelijkheid, betrouwbaarheid en snelheid. Dat zijn de drie kernbegrippen die van toepassing zijn op het rallyrijden van Henk Vossen en zijn navigator Johan Findhammer. Die mix zorgt ervoor dat de Limburgse rallyequipe als leider in het Rallyclinic Dutch Open naar het Twentse land afreist voor de Hellendoorn Rally, het belangrijkste rallyevenement van ons land.

Zelf is Henk Vossen allerminst onder de indruk van de leidende positie die hij in het open Nederlands rallykampioenschap inneemt. In zijn ogen is het een leuk gegeven en een bewijs dat de equipe nog altijd in de voorste gelederen meestrijdt. Maar ook niet meer dan dat. Debet daaraan is de complexe wijze van punten toekennen, die tot een vertekend beeld kan leiden. "Iedere keer dat je finisht krijg je punten. Maar aan het eind van de rit, na zeven rally's, mag je de twee slechtste resultaten alsnog aftrekken. Stel dat je iedere wedstrijd redelijk hoog finisht en anderen van de weg vliegen of om technische redenen uitvallen dan is het logisch dat je bovenaan staat. Je bent tenslotte de beste geweest. Dat is iets anders dan de snelste, overigens. Maar als je door de bank genomen iets sneller bent, of liever gezegd wat hogere klasseringen hebt behaald, maar ook je auto tweemaal in de sloot hebt gegooid, kun je aan de meet toch nog kampioen worden. Daarom ben ik tegen het aftreksysteem. De beste is degene die over het hele jaar genomen de meeste punten heeft gescoord. Dat gebeurt zo in de Formule 1 en dat is in het verleden ook bij ons rallykampioenschap het geval geweest", aldus Vossen, die wel degelijk een punt scoort. Immers, als een nulscore funest is voor de titelkansen, ga je in principe anders te werk.

De Rally van Hellendoorn is dé rally van het jaar, met telkens weer een geweldig startveld. Dit jaar is niet anders, met maar liefst 13 World Rally Cars, de Formule 1 bolides van de rallysport. Daarnaast nog een handvol andere zwaar opgevoerde Groep A wagens. Met een, sterk op de straatversie gelijkende, standaard Groep N auto heb je tegen dat geweld niets in te brengen. Toch is ook de Groep N enorm populair, vooral omdat de auto's doorgaans vierwiel aandrijving hebben en op een technisch hoog niveau staan. De Mitsubishi Lancer EVO IX van Henk Vossen is daar geen uitzondering op. En ook al heeft die de auto nu al bijna twee jaar, er valt nog steeds veel aan te verbeteren. "We hebben onlangs in Duitsland een rally gereden, voor de helft met onze auto en voor de helft met de nieuwe Evo X", vertelt Vossen. "Die laatste is merkbaar een heel stuk stabieler dan de negen van ons. Maar dat niet alleen. Er zitten in die auto een paar specifieke afstelmogelijkheden waarvan we enkele ook op onze auto kunnen toepassen. Dat gaan we nu in de Hellendoornrally uitproberen. Ik denk dat we zo weer wat extra snelheid kunnen vinden".

De Hellendoornrally start op vrijdagavond 18 september om 19.30 uur in Hellendoorn, waarna tweemaal het beruchte motorcircuit De Luttenbergring wordt gereden, die al menig maal een scherprechter is gebleken. Vanaf 22.34 uur komen de equipes binnen voor de nachtstop. Zaterdagmorgen gaat het om 9.00 uur verder, tot 18.50 uur. Er zijn dan 16 klassementsproeven gereden, met een totale lengte van 164 km. De equipe Vossen/Findhammer draagt startnummer 18 en zal daarom 18 minuten na de eerste deelnemer doorkomen.

Redacteur: Persbericht Helichem Rallyteam | Foto's Hein Arns