Nederlands English
Eindelijk goede start voor het HART van Rally seizoen!
25-03-2005
09:06
Na een lange winterstop was het dan eindelijk zo ver, eindelijk de eerste race van het seizoen. Als je zo midden in de winterstop zit, lijkt het altijd een eeuwigheid te duren voordat er eindelijk weer een beetje gerallied kan worden. Maar dat betekent natuurlijk niet dat we rustig afwachten tot we weer mogen rijden. Niets is minder waar want om het maar even, zoals het een HTS`r betaamt, wiskundig uit te drukken: stilstand = achteruitgang! Hier van uitgaand zijn we deze winter aan de slag te gaan om de MAXI weer maximaal klaar te stomen voor het seizoen 2005. Zo hebben we, met dank aan ‘Proflex shock absorbers’, een set nieuwe schokdempers kunnen monteren. Ook hebben we samen met ‘Race & Comp composites’ een nieuwe carter- beschermingsplaat van Kevlar ontwikkeld en gefabriceerd, dit omdat de oude plaat van aluminium niet voldoende bescherming bood voor de onderkant van de motor. Ook zijn het motorblok en de versnellingsbak volledig opnieuw opgebouwd. Ook hebben we gewerkt aan het communicatie probleem tussen de equipe en het serviceteam, omdat het geluids niveau in de auto tijdens het rijden dusdanig hoog is, was het vaak lastig communiceren tussen de navigator en de serviceleider. Dit is lastig omdat mogelijke problemen met de auto pas op het service terrein besproken konden worden. Nu hebben we, met dank aan Pro-Racing, een systeem waarmee we een mobiele telefoon kunnen aansluiten op het interne intercom systeem in de auto. Dus nu kan de navigator eventuele problemen na de kp ruim van tevoren aan het service team doorgeven, zodat die alvast aan een oplossing kunnen gaan werken, alle benodigde gereedschappen en reserve onderdelen klaar kunnen leggen. Dit resulteert uiteraard in een veel soepelere en snellere service. Ook heeft de afdeling sponsoring en promotie besloten dat de Maxi maar is een make-over moest krijgen, en ze hadden het plan gevat om de auto maar is te voorzien van wat extra rode accenten. Dit heeft nog wel voor enige flinke discussie punten gezorgd binnen het team, maar de 106 moest er toch aan geloven. En het resultaat mag er toch best zijn al zeggen we het zelf! U kunt het resultaat zelf uitgebreid bekijken op de bijgeleverde info cd die we gemaakt hebben. Ook hebben we de lokale krant ‘de Gelderlander’ bereid gevonden om ons het gehele seizoen te volgen en na elke wedstrijd een stukje te publiceren.

Maar op 19 maart was het dan toch zover, de eerste wedstrijd van het seizoen.
Aangezien onze staat van dienst in Emmeloord, 0 keer gefinished in de afgelopen 5 jaar, niet iets is om over naar huis te schrijven, keken we redelijk gespannen uit naar de opener van het nieuwe seizoen. Maar toen we eenmaal gearriveerd waren op de serviceplaats in Emmeloord verdween deze spanning geleidelijk aan.
Tijdens het verkennen van de proeven werd het al een beetje duidelijk, hier kunnen we scoren. Twee van de drie kp’s bevonden zich op een industrieterrein en de enige buitenproef die we moesten rijden ging na enkele kilometers ook over in grote brede lappen asfalt.
Als eerste werd een industrieproef in Urk afgelegd, met een lengte van slechts 3,7 km was dit een leuk opwarmertje. Omdat de sprint pas om 8 uur ’s avonds startte, en het de hele dag door licht geregend had, besloten we het zekere voor het onzekere te nemen door intermediates onder de auto te monteren. Echter, eenmaal bij de proeven aangekomen bleek dit niet de meest optimale keus te zijn geweest, want de proeven lagen er al goed opgedroogd bij. Het resultaat hiervan was een zenuwachtige achterkant van de rallyauto. De equipe besloot dus om de komende twee proeven voor de service enigszins rustig uit te rijden, om zo schade te voorkomen. Op de industrieproef in Emmeloord verloren we wel veel tijd, aangezien deze proef 22 kilometer lang was, waren de banden na deze proef compleet afgeschreven door de hoge warmteontwikkeling in het zachte rubber van de
banden. Gelukkig was het nu tijd voor een korte
service van 10 minuten, na een grondige controle
en nadat de slicks onder de auto gemonteerd waren,
waren we van plan om een groot gedeelte van de
verloren tijd terug te pakken. Toen we met de 4e
klassementsproef begonnen in Urk lagen we op een
5e plaats in het algemene klassement, niet slecht
natuurlijk, maar we wisten dat het nog beter kon.
Het plan was om op de laatste proef, wederom in
Emmeloord toe te slaan, en dat gebeurde. Na ruim
13 minuten ‘alles of niets’ te geven op deze proef
waren we 2 plaatsen gestegen in het algemene klassement! Iets waar we allemaal dik tevreden over konden zijn. Met slechts 19 seconden tussen ons en de winnaar konden we allemaal met een trots gevoel naar de prijsuitreiking gaan.
Al met al was dit een fantastische eerste sprint van het jaar, iets waar we te lang op moesten wachten. Maar we kunnen u wel vertellen dat de smaak van de champagne tijdens de prijsuitreiking een hoop goed heeft gemaakt!