Nederlands English
Laatste ronde 350Z Challenge met twee gasten van formaat
04-11-2009
21:27

Als alle teams in de 350Z Challenge dit weekeinde aantreden voor de Conrad Euregio Rally is het eerste jaar van de opwindende 350Z Challenge een feit.

Lang vocht Nico Biesheuvel met het idee van Etienne Struijs om de snelle bolides uit Japan gehomologeerd te krijgen voor deelname aan het nationale kampioenschap. In de aanloop naar 2009, het jaar waarin de Challenge moest debuteren, werden vele hobbels genomen waarna de nationale sportbond KNAF eind 2008 besloot tot toelating van de cup. Na welhaast een jaar rijden in competitie kan langzamerhand de balans opgemaakt worden waarbij meteen gesteld worden dat de 350Z naast een geducht wapen tevens een uiterst betrouwbare machine is die het rijden in cup-verband tot een plezier maakt.

Drie equipes meldden zich tijdens de eerste ontmoeting in maart tijdens de TankS Rally, te weten Erwin Klippel, Theo van den Berg en Dirk Garvelink maar na deze pioniers volgden nog drie equipes waardoor het top veld er nu één van 6 auto's is. Eric Bolhaar, die via het opleidingsinstituut Deltion naar voren kwam, de voormalige BMW 325i Challenge deelnemer René Walraven en Bas Koeten die met een heuse FlexFuel Z op de proppen kwam, alle drie bleken een meer dan welkome aanwinst voor de Challenge te zijn.

Na lange voorbereidingen lanceerden de initiatiefnemers in maart tijdens de TankS Rally de nieuwe cup met daarin de snelle en betrouwbare Japanner in de hoofdrol. Drie deelnemers schreven zich in voor de eerste confrontatie die prompt gewonnen werd door routinier Theo van den Berg. Ook de eerste echte wedstrijd op de kalender, Almere Rallysprint werd een zege voor vd Berg. Tijdens de tweede wedstrijd in Helmond, de ELE Rally, meldde zich in de vorm van het Deltion Collega een vierde kandidaat, een team waarvan verwacht werd dat het met rijder Eric Bolhaar zeker punten zou gaan scoren. Met een tweede plaats daar werd die belofte onmiddellijk ingewisseld. De derde rally, de Exotic Green Rally rond Etten-Leur, werd een verrassende zege voor de thuisrijders Erwin en Robin Klippel die zo naar een sterke notering in het kampioenschap klommen. Ook Bas Koeten debuteerde in de PLUS-sprint met een op biobrandstof aangedreven FlexiFuel 350Z. Circuitrijder Sandor van Es stuurde de wagen naar een 9e plek overall. In Amsterdam tijdens de sprint aldaar trad nog een team toe tot de gelederen der 350Z Challenge, te weten het team van Nico Biesheuvel.  Amsterdam werd een overwinning voor Theo van den Berg maar duidelijk werd dat met de aanvulling naar 6 teams, het competitieniveau vanaf nu een stuk hoger was komen te liggen. Het bewijs daarvan volgde meteen in de Hellendoornrally toen Eric Bolhaar zijn eerste winst in de Challenge bij liet schrijven. Gastrijder Kevin Abbring die de 'Koeten' 350 bestuurde werd derde terwijl Theo vd berg met de tweede plaats zijn leidende positie in het kampioenschap opnieuw versterkte. Tijdens de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap, de Nederland rally, sloeg Abbring opnieuw toe en liet hij zich als winnaar binnenhalen maar omdat equipe Koeten waar de FlexFuel bolide vandaan kwam geen punten kan scoren was het wederom Theo vd berg die de meeste punten vergaarde.

In de laatste wedstrijd staat iedereen opnieuw op scherp inclusief de twee 'gastrijders' die tijdens de Euregiorally tijdelijk hun eigen mobiel in zullen ruilen voor een 350Z. Zowel Harry Meyers de Opel-rijder die het Biesheuvel vaandel hoog zal trachten te houden, als circuitman Jaap van Lagen die uitkomt in de FlexFuel bolide van GUTTS/Koeten Racing, zijn in staat om door hun kennis en kunde op de valreep nog voor een verrassing te zorgen. Op een beslissing in het eerste kampioenschap zal het niet veel invloed hebben, daar is het de Informatique equipe van Theo van den Berg en Etienne Struijs die met 95 punten fier bovenaan staat en zo dus met een goed gevoel aan de laatste wedstrijd begint. Ze worden gevolgd door de gebroeders Erwin en Robin Klippel met 77 punten. Op de derde plaats staat met 60 punten het Deltion team met Eric Bolhaar en Gert Kamphuis. Duidelijk mag zijn dat Theo van den Berg dé papieren in handen heeft om het kampioenschap winnend af te sluiten maar een interessant scenario dicteert dat voorzichtigheid geboden is: nog steeds kunnen de Klippel broers winnen mocht vd Berg om wat voor reden dan ook niet finishen in Hengelo!

Voor de komende tijd staan weer veel werkzaamheden op het programma want er zal deze winter minstens één nieuw team toegevoegd worden aan de aan de al bestaande equipes.

Stand 350Z Challenge 2009 met nog 1 wedstrijd te gaan:
1. vd Berg - 95 punten
2. Klippel - 77
3. Bolhaar - 60
4. Walraven - 36
5. Garvelink - 15
6. Biesheuvel - 15


Redacteur: Persbericht 350Z Challenge | Foto's Edwin Nieuwenhuis