Nederlands English
Bij de Tank S Rally is veel te beleven in een Citroen Saxo
22-03-2006
20:51
Chris van Waardenburg en Marjolein Kustermans rijden dit seizoen het overgrote deel van de West Euro Cup. Minimaal in vier van de zes rally’s die meetellen voor deze cup zal de blauw-gele Citroen Saxo van het Alfa Glas Racing Team aan de start komen. Opener van de West Euro Cup was afgelopen weekeinde de Tank S Rally.

Vol goede moed vertrokken Chris en Marjolein naar de eerste van in totaal 18 proeven. Twee op vrijdagavond en zestien op zaterdag. De eerste proef van de vrijdagavond verliep probleemloos ware het niet dat het gas iets te vroeg werd losgelaten, maar dat kwam in de tijd niet tot uitdrukking. Die lag slechts vijf seconden achter die van Michel van Westing in de Fiat Punto Kitcar. Tijdens de tweede omloop op het Emmeloordse industrieterrein bleek dat Frank Cruts zijn Renault Clio dwars door één van de hooibalen van een chicane gestuurd had. Over de gehele weg lag het hooi verspreid. Omdat de rally nog lang was, werd geen risico genomen.

Tot dan toe verliep de Tank S Rally voorbeeldig voor de équipe Chris van Waardenburg-Marjolein Kustermans. Dat zou op zaterdag wel anders worden. De fraaie dijkproeven rond Kuinre kon het duo slechts één keer samen verkennen. Dat leidde ertoe dat er geen lekker ritme gevonden werd. Op de tweede doorkomst lagen de tijden dan ook beduidend beter. Na de eerste service van de zaterdag stonden de proeven Wilsum, Kamperveen en Oldebroek voor de eerste keer op de rol. Opnieuw bleek het gebrek aan verkenning Chris van Waardenburg parten te spelen. Hij kon zijn ritme maar niet vinden. Als klap op de vuurpijl openbaarde zich het eerste serieuze probleem. Tijdens de eerste doorkomst op Kamperveen brak een schokbreker aan de achterzijde van de Saxo. Het tijdsverlies werd manmoedig weggestoken, vooral toen bleek dat Michel van Westing de strijd had moeten staken. Op de service werd een schokbreker van een standaard straatauto gemonteerd en ondanks de zachtere afstelling van de auto kon het duo door naar de tweede boucle over de proeven Wilsum, Kamperveen en Oldebroek.

Tijdens de proef Oldebroek kwam het volgende akkefietje aan het daglicht. Ondanks verwoed trappen op het gaspedaal door Chris bleef de Saxo plotseling alleen maar stationair lopen. Een blik onder de motorkap bleek voldoende om een gebroken gaskabel te constateren. Chris sloopte vakkundig de taillekoorden uit de teamjassen die in de auto lagen en reed, met een touw buiten de auto als gaskabel, terug naar het serviceterrein in Emmeloord. Onderweg werd het serviceteam op de hoogte gebracht van het malheur. Bij het team van Hans Weijs Sr. werd een brandblusserkabel geleend om eventueel een noodoplossing te maken, maar het restant van de gaskabel bleek lang genoeg om de zaak te kunnen repareren. Geluk bij dit pechgeval was dat de service deze keer 40 minuten was in plaats van de gebruikelijke 20.

Toen het duo in de auto een probleemloze boucle draaide over de proeven Kampereiland, de Munt en Nagelerweg, leek het er op dat het ergste achter de rug was. De punten voor de West Euro Cup lagen nog drie proeven van de équipe verwijderd. De Munt en Nagelerweg, beiden industrieterreinen, gingen zelfs zo voorbeeldig dat in de auto werd gezegd dat een industrieterrein eigenlijk best leuk kan zijn. En dat terwijl Chris van Waardenburg industrieterreinen eigenlijk niet leuk vind.

De tweede doorkomst op Kampereiland betekende bijna het einde van de rally voor Van Waardenburg en Kustermans. Op enkele snelle passages begon de Citroen Saxo spontaan rond te tollen zodra de remmen aangeraakt werden. Tot drie keer toe gebeurde dat, waarbij de auto éénmaal op minder dan een halve meter van een sloot tot stilstand kwam. Bij de start van de tweede passage op het industrieterrein de Munt werd voorzichtigheidshalve een blik onder de auto geworpen. De diagnose luidde dat rechtsvoor de remschijf gebroken was. Dat leidde er toe dat de Citroen Saxo strompelend en uiteindelijk ook nog zonder intercom naar het einde van de rally kwam. Maar waar Van Waardenburg en Kustermans voor kwamen werd bereikt: punten voor de West Euro Cup.

Redacteur: Hein Arns | Foto WiMo Fotografie