Nederlands English
Barnevelder Martin Nortier tevreden met resultaat Tank S Rally
22-03-2006
20:59
Afgelopen weekend werd rondom Emmeloord de Internationale Tank S Rally, meetellend voor het NK, verreden. Er stonden zo’n 70 deelnemers aan de start, waaronder de Engels – Nederlandse equipe Steve Titmuss / Martin Nortier. Ze reden in een Opel Manta (replica 400).

Vol goede moet startten de Engelsman en de 17-jarige Barnevelder aan de 18 klassementsproeven tellende rally. Op vrijdagavond was er een publieksproef die 2 keer verreden werd. De volgende dag zou de rally pas écht beginnen. Op deze manier waren Steve en Martin in de mogelijkheid een beetje aan elkaar te wennen. De vrijdagavond kwamen ze zonder problemen door. Ook in het algemeen klassement stonden ze vrij goed.

Zaterdagochtend vroeg werd er weer gestart. Eerst stonden er een aantal korte dijkproeven op het programma. Omdat de Manta een hoge topsnelheid en een lange versnellingsbak heeft, waren ze redelijk in het voordeel ten op zichte van vele andere deelnemers. Qua tijden was het stuivertje wisselen met 1 van de deelnemers die in een vergelijkbare klasse reed; Rico vd Pol / Jos Huibers met een Audi Quattro. Dan was de één weer een aantal seconden sneller, dan de ander weer… Zo ging het eigenlijk de gehele rally.

Na zo’n 12 proeven was het verschil tussen beide equipes nog steeds miniem en was de strijd nog hevig aan de gang. Tot dusver waren en nog geen grote problemen (er lekte wel wat versnellingsbak olie en de rechterkoplamp deed het tijdelijk niet) en alles verliep op rolletjes.

Toen de nacht begon te vallen en de equipe nog 6 proeven moest afleggen, kwamen de problemen. Allereerst liep de motor veel te snel en onconstant. Ook liep de motor tussendoor even op 3 cilinders. Het bleek dat er een fout zat in het motormanagement. Deze kon niet in de korte servicetijd worden opgelost en Steve en Martin besloten verder te rijden onder het motto “we zien wel hoe ver we komen”.

Verder liep het stuur ook niet lekker meer. Dit omdat de elektrische stuurpomp kapot was. Het sturen ging zo erg stroef waardoor het een enorme inspanning koste om de auto de bocht om te krijgen. Dit lukte dan ook niet altijd even goed waardoor de equipe behoorlijk wat tijd verloor.

Toen Steve en Martin na de laatste service op weg wilden voor de laatste 3 klassementsproeven, wilde de auto niet meer starten. Dit was te wijten aan een defect startmotortje. De auto werd aangeduwd en gedurende de rest van de rally werd de motor niet meer uitgezet.

Ook de laatste proeven werden uiteindelijk met succes afgelegd. Wel is Steve het natuurlijk niet gewend hier over de Nederlandse dijken in het donker (op volle snelheid!) te rijden en dus deed hij het wat rustiger aan. Dit om de auto te sparen en om te zorgen dat de equipe heel aan de finish zou komen.

Dit alles heeft allemaal wel wat tijd gekost, maar toch mag de equipe zeker tevreden zijn met het eindresultaat! Uiteindelijk was het resultaat een 39e plaats algemeen, 2e in de klasse YR15 en 3e in de klasse YR. Zeker voor een eerste samenwerking is dit niet slecht!

“Ik denk dat ik positief mag terugkijken op de rally. In het begin was het allemaal even wennen. Steve en ik moesten sowieso nog op elkaar ingespeeld raken, maar ook het communiceren in een voor mij “vreemde” taal was natuurlijk best lastig. Verder zat ik ook nog eens aan de andere kant in de auto en hebben we veel problemen gehad. Als je dat allemaal bij elkaar optelt en dan nog zo’n resultaat behaald, is er naar mijn mening reden tot een feestje’, aldus de jonge Barnevelder.

Steve en Martin zullen hoogstwaarschijnlijk tijdens de Proflex Merwede Rally Hulst weer samen in actie komen. Almere staat niet op de kalender omdat Steve dan in Frankrijk zit.

Redacteur: Persbericht Titmuss-Nortier | Foto: WiMo Fotografie