Nederlands English
Bijna een hoofdprijs voor Veenhuizen en Krieger
24-03-2006
08:16
Het werd niet de opening van het nationaal kampioenschap die Patrick Veenhuizen en Pierre Krieger voor ogen hadden. Pech met de koppeling maakte dat de Hyundai Coupé Kitcar van Veenhuizen Rallying niet verder kwam dan de derde klassementsproef van de Tank S Rally en zaterdagochtend al in het lijstje opgevers stond. Geluk bij een ongeluk was dat het evenement rondom Emmeloord op zaterdagavond nog een rallysprint op het programma had staan. De monteurs repareerden de bolide en de équipe ging op weg voor deze korte wedstrijd. En daarin pakte het team nog bijna de hoofdprijs ook…

In de ijskoude Noordoostpolder ging vrijdagavond het Rallyclinic Dutch Open van start, het uit acht wedstrijden bestaande Nederlands rallykampioenschap. Met nummer 19 op de portieren van de Hyundai Coupé Kitcar waren Patrick Veenhuizen en Pierre Krieger gebrand op een goed resultaat. Het liep even anders. “Al bij de start van het korte showproefje op een industrieterrein van Emmeloord merkte ik dat de koppeling kuren had”, aldus de rijder uit Voorthuizen. “De eerste proef reed ik daardoor onzeker, het was even aftasten wat er nou echt aan de hand was.” Het leek mee te vallen, de koppeling deed zijn werk al gauw weer naar behoren en de équipe kon zonder problemen de rest van de avondetappe afleggen.

“Vol goede moed gingen we vervolgens zaterdagochtend van start. We lagen op plaats 25, maar het hele veld zat nog dicht bij elkaar en we dachten dat we nog wel flink wat plaatsen moesten kunnen klimmen.” Het mocht niet zo zijn, want al voor de start van de eerste proef merkte Veenhuizen dat het euvel terugkwam. “En halverwege het bochtige dijkproefje was mijn hele pedaal weg, de koppeling deed niets meer.” Noodgedwongen gooide de équipe de handdoek in de ring.

In plaats van onverrichterzake naar huis te gaan, gingen de monteurs van het team echter hard aan de slag. Ze vonden de oorzaak van de niet goed werkende koppeling en repareerden de Hyundai. Zo konden Veenhuizen en Krieger zaterdagavond nog van start in de Tank S Rallysprint, die over een deel van het rallyparcours liep. “Kunnen we in ieder geval nog wat testkilometers maken en het publiek nog een beetje waar voor hun geld bieden.” Dat een plaats bij de eerste drie er in de korte sprint ook in moest zitten, daarop wilde het team slechts hopen.

Met drie snelste tijden en een tweede tijd ging het echter crescendo voor de équipe met de Hyundai Coupé. Met negen seconden voorsprong op de nummer twee begonnen Veenhuizen en Krieger aan de laatste klassementsproef. En toen ging het weer even mis… Afgeleid door een van de voorrijders van de organisatie die als een van de laatsten het parcours moest controleren maar zeker de echte deelnemers niet mocht hinderen, maakte Veenhuizen een foutje. Hij stuurde de Hyundai te vroeg een bocht in, moest de auto in zijn achteruit zetten en kon pas na een seconde of twintig zijn weg weer vervolgen. Daar ging de overwinning. “Ik baal”, aldus navigator Pierre Krieger. “Zo’n fout mag je op ons niveau gewoon niet maken. Natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden, natuurlijk reed die nul-rijder in de weg, maar als je zo dichtbij de overwinning bent, als is het niet in de rally maar in de rallysprint, dan mag je die niet door zoiets laten ontglippen.”

Tank S Rally

Datum en plaats: 17 en 18 maart 2006, Emmeloord
Lengte: 493 km met 18 klassementsproeven (KP’s) over 141 km
Bijzonderheden: 1e ronde Rallyclinic Dutch Open 2006 (NK)
Weersomstandigheden: droog en koud (rond het vriespunt)
Parcoursomstandigheden: verschillende landelijke proeven rond de Noordoostpolder en industrieterreinproeven in Emmeloord
Equipes aan de start: 65
Equipes aan de finish: 47


Uitslag
1. Peter Bijvelds-Bob v.d. Nieuwenhuyzen (NL, Mitsubishi Lancer Evo7, A8) 1.14.05
2. Frits van Eerd-Erwin Mombaerts (NL-B, Toyota Corolla WRC, A8) + 0.44
3. Mark van Eldik-Michel Groenewoud (NL, Subaru Impreza WRC, A8) + 1.11

Uitgevallen
Patrick Veenhuizen-Pierre Krieger (NL, Hyundai Coupé Kitcar, A7)
KP 2 (koppeling)




Tank S Rallysprint

Datum en plaats: 18 maart 2006, Emmeloord
Lengte: 141 km met 5 klassementsproeven (KP’s) over 63 km
Bijzonderheden: 1e ronde Nederlands Rallysprintkampioenschap 2006
Weersomstandigheden: droog en koud (rond het vriespunt)
Parcoursomstandigheden: één landelijke proef aan de rand van de Noordoostpolder en twee industrieterreinproeven in Emmeloord
Equipes aan de start: 25
Equipes aan de finish: 23


Uitslag
1. Erik Moree-Jaap Sinke (NL, Mitsubishi Lancer Evo8, N4) 36.04
2. Patrick Veenhuizen-Pierre Krieger (NL, Hyundai Coupé Kitcar, A7) + 0.10
3. Jarno van Haren-Wilfried Jilisen (NL, Ford Escort, YR15) + 0.45
4. Eep Borgers-erry van de Vlierd (NL, Opel Astra Gsi, A7) + 0.46
5. Arie van Esch-Jan van Esch (NL, Talbot Sunbean Lotus, YR16) + 0.57
6. Henri van der Veen-René Veijer (NL, Opel Astra Gsi, N3) + 2.04

Redacteur: Persbericht Veenhuizen Rallying | Foto: Hein Arns