Nederlands English
Almere: nat en glad voor Erik en Marian van Hilten
09-04-2006
22:25
Was het tijdens de Zuiderzeerallysprint 3 weken geleden ontzettend koud, in Almere was het afgelopen zaterdag vooral erg nat. Hoewel het KNMI voor de middag zon voorspelde, kwam de regen ’s ochtends met bakken uit de lucht. Gelukkig kwam deze voorspelling dit keer uit en werd het grootste deel van de wedstrijd onder een strakblauwe hemel en met veel zon gereden. De proeven lagen er tijdens het verkennen dan ook nat en vooral glad bij.

De Almere Rallysprint bestond uit 2 proeven, die beide 3x gereden moesten worden. De ondergrond was wisselend verhard en onverhard, hetgeen in combinatie met de grote hoeveelheid regen van die ochtend voor heel wat spektakel beloofde te zorgen.

Met startnummer 40 begon voor rallyteam Van Hilten om 12.35 uur deze sprint, die na een ritje over het startpodium in het centrum van Almere pas echt van start ging bij de eerste proef, die begon op een onverhard deel van een industrieterrein in aanbouw: Almeerderpoort. Een rondkoers met enkele lange rechte stukken, een paar kleine jumps en een zeer listige haaks linkse, gevolgd door wat flauwe bochten tussen staande betonnen rioleringsbuizen door.

Het was uiteraard de bedoeling van rallyteam Van Hilten om tussen de buizen door, via de normale weg de proef te vervolgen, maar bij de tweede doorkomst was Erik genoodzaakt om te kiezen tussen een confrontatie met het beton en een klim over een aarden wal rechts van de weg. Hij koos – gelukkig – voor het laatste en met een zucht van verlichting en zonder merkbare gevolgen aan de Astra vervolgden we de proef. Bij de derde doorkomst op deze proef werd door de baanofficials een bewegend gele vlag getoond en maakte een van hen duidelijk, dat de proef geneutraliseerd was. Twee andere deelnemers bleken de bewuste betonnen buizen niet te hebben kunnen ontwijken en met flinke schade aan hun rallyauto’s was voor hen de sprint snel voorbij.

De tweede proef bij Almeerderzand was eveneens een rondkoers en liep gedeeltelijk over een parkeerplaats met kort op elkaar volgende haaks linkse en haaks rechtse bochten. De Astra vertoonde tijdens deze eerste 2 proeven geen enkel mankement en na een bezoek aan het serviceterrein, waar de monteurs zich vooral moesten bezig houden met het verwijderen van de modder uit de wielen, vertrokken we om voor de tweede keer beide proeven te rijden.
De waarschuwing van een official bij het begin van de derde proef, dat het op bepaalde stukken erg glad was, bleek maar al te waar. Toch lukte ’t het team om de finish zonder ‘momentjes’ of schade aan de rallyauto te bereiken.

Op de vierde proef maakten we nog een klein uitstapje en zagen de bomen langs de proef van een andere kant dan gepland. Het maakte echter nog nauwelijks indruk na onze vlucht over de heuvel tijdens proef 1. Ook dit keer restte Pim, John, Ryan en Jeroen op het serviceterrein niet veel anders dan het moddervrij maken van de velgen en het wisselen van de banden, waarna we voor de laatste keer vertrokken richting proef 5 en 6.

De proef op Almeerderzand leverde behalve een 4x afgebroken startprocedure, hetgeen de concentratie niet echt te goede komt, geen hoogte- of dieptepunten op. Met het vooruitzicht dat we nog maar enkele rallykilometers verwijderd waren van het finishpodium, werd begonnen aan de laatste proef van deze sprint. De term ‘ you first have to finish, to finish’ bleek hier maar al te waar te zijn, want na de eerste kilometer van deze proef voelde Erik dat er iets erg mis was met de auto (waarschijnlijk een probleem in de versnellingsbak) en restte het team niets anders dan de Astra aan de kant te parkeren. De finish en daarmee punten voor het rallysprintkampioenschap werden dit keer helaas niet gehaald. De resterende tijd totdat het serviceteam rijder, navigator en Astra kwam ophalen, werd gezellig doorgebracht met baanofficials Wim en Bert en het publiek, met wie we vooral de Engelse rally-Landrovers luidkeels hebben aangemoedigd.

Redacteur± persbericht Rallyteam van Hilten | Foto: Hein Arns