Nederlands English
De Winkel / van Hoek imponeren in loodzware Italiaanse Rally 1000 Miglia
24-04-2006
19:20
Rallyrijder Jan de Winkel met z’n navigator Radboud van Hoek hebben in één van de moeilijkste rally’s van Europa een uitzonderlijk goed resultaat behaald. In de EK-20 Rally 1000 Miglia wist het Nederlandse equipe een 12e plaats algemeen te behalen en de 2e plaats in de klasse S1600. Met hun opvallende blauw–gele Renault Clio brachten ze vele enthousiaste Italianen in beroering, immers was een podiumplek in de klasse S1600 niet traditioneel voorbehouden aan de Italianen zelf?

Na 270 enerverende, uitputtende, verraderlijke, maar oh zo mooie kilometers op snelheid over de smalle bergpassen waren Jan en Radboud dan ook zeer uitgelaten over hun resultaat. Jan de Winkel: “Nee dit hadden we niet gedacht, een tweede plaats in de klasse S1600, met zo’n imposant deelnemersveld ! Echt genieten! Als je het deelnemersveld ziet bij deze rally, dan hadden wij ons een bescheiden rol toebedacht. Rijders als Travaglia (Europees Kampioen 2005), Basso, Longhi, Navarra, Cunico, Andreucci, Dallavilla hebben deze klassieker al minstens één of meerdere malen gewonnen. De podiumplaatsen waren altijd Italiaanse onderonsjes van uiterst goede rijders die het rallyvak in de Alpenrally’s geleerd hebben. Dus eigenlijk helemaal geen rally waar Nederlanders iets te zoeken hadden. Vandaar ook dat deze 2e plaats voor ons ook zo enorm belangrijk is. We hebben uiterst gedisciplineerd en geconcentreerd de rally opgebouwd. Het liep gewoon goed, vanaf de eerste KP! Alleen op de laatste KP reden we al snel rechts-voor lek. Ik dacht: nee hè, toch niet nu weer… Toch besloten we door te rijden, immers wisselen kost zo 3 minuten, en dus enkele plaatsen in het klassement! Het kostte zo’n 70 seconden, gelukkig nog voldoende om de plek te behouden. Maar het valt niet mee om met een aan flarden gereden voorband over die bergweggetjes te jagen…. Ook ben ik onder de indruk van de rij-eigenschappen van de Renault Clio S1600. Werkelijk fenomenaal! Wat een stuur-kart".

Bij het finish podium bedankte Jan nog zijn fans, die vanuit Nederland overgekomen waren om hen aan te moedigen. Er werd dan ook nog een leuk Nederlands feestje gebouwd in Brescia. “Erg mooi, dat die fans helemaal naar Brescia gekomen zijn om ons aan te moedigen!”, lacht Jan.

Ook navigator Radboud had een smile van oor tot oor op zijn gezicht: “Dit is zo uniek, zo fantastisch !! om juist in de legendarische 1000 Miglia dit resultaat te behalen!! Het mooie was dat we gaande weg in de rally, ook meer en meer enthousiaste aanmoedigingen kregen van het publiek. Ze vonden het prachtig en waardeerde het enorm dat die Nederlanders zo’n strijd gaven. Ollandesi..?? Die hebben toch helemaal geen bergen in Amsterdam…., toch alleen maar gladde rechte wegen…?? Toch hebben we ook wel wat benauwde momenten gekend tijdens de rally: Wat te denken van een gigantische stortbui, juist in de moeilijkste KP van de rally. Elke 30 meter een onoverzichtelijke bocht, de weg nog geen 2,50m breed, hobbelig, zo tegen de berg aan geplakt, weinig of geen vangrail. En dan ook nog op volledige slicks moeten rijden (wisselen is verboden)...!! Het water gutste de berg af, over de weg, en speelde met de Clio… Of een KP rijden zonder intercom… ook dat is goed voor de bloed-druk... Normaal al een nacht-merrie voor elke equipe bij een willekeurige rally. Maar hier in de bergen heeft zoiets meer weg van een horror-film, waarvan je niet weet of de hoofdrolspelers het er goed van af zullen brengen,"vertelde Radboud met gevoel voor understatement. "Ja, dat zijn mooie heldhaftige verhalen voor later bij de open haard, met je kleinkind op schoot en grote ogen van ontzag.. rode oortjes…. maar voor ons was het de (angstige) waarheid!! Ik buig dan ook diep, erg diep voor de stuurmanskunsten en de prestatie van Jan dit weekend. Echt, hij heeft ongelofelijk goed en intelligent gereden."

Jan hoopt echt dat er volgend jaar meerdere Nederlandse teams het aandurven om de 1000 Miglia te gaan rijden. Volgens mij heeft alleen Henk Vossen het aangedurfd in 2003. Jan: “Je moet niet bang zijn om hier te rijden, en ja: je wordt hier de eerste keer vreselijk om je oren gereden door die Italiaanse rijders. En ja, hij is erg moeilijk en zwaar, maar daarom juist zo uitdagend! Je moet hier heengaan met een instelling om te leren, en te ervaren dat in zo’n rally de echte principes van de rallysport naar voren komen: Teamsport, blind vertrouwen, stuurmanskunst, rally-tactiek, en sturen, sturen en nog eens sturen. Ik daag rallyrijdend Nederland uit! Pak de handschoen op en beleef de 1000 Miglia."


De rally werd verrassend gewonnen door de Italiaanse equipe: Andreucci / Andreussi in een Fiat Punto S2000. Deze volledig nieuw ontwikelde auto heeft een 2L motor en vier-wiel aandrijving, echter geen turbo. Het is het toekomstige concept voor de rallysport, en moet op termijn de klasse N4 (2L, turbo, 4x4) gaan vervangen. Een prachtige auto. En nu al sneller dan een N4 met turbo. Dat belooft nog veel goeds voor de toekomst. De eerste S1600 auto eindigde op een 9e plaats. De Spanjaarden Ojeda / Costa reden een ijzersterke rally met hun Peugeot 206 S1600.

De volgende rally waarin de blauw-gele Renault Clio samen met Jan te zien is, is dichter bij huis. Op 10 en 11 juni rijdt Jan de Paradigit ELE Rally in Helmond. Ook in Nederland wil Jan van zich laten spreken, want ook daar strijdt hij voor het F2 Kampioenschap. Helaas zit Radboud dan niet op de hot-seat. Als wedstrijdleider van de Paradigit ELE Rally kan hij niet rijden en leiden.

Redacteur: Persbericht Jan de Winkel Rally | Archieffoto: Maarten Holkers