Nederlands English
Wederom pech voor Rudy Schenkeveld
27-04-2006
22:27
Na de crash in de Tank S Rally heeft Rudy Schenkeveld er alles aan gedaan om de vertrouwde Volkswagen Polo op tijd af te krijgen voor de volgende rallyafspraken; de LG Almere Rally en Rallysprint. Met man en macht werd er gewerkt en dat was niet voor niets! De auto kwam op tijd af en er kon worden deelgenomen aan beide wedstrijden. Een knappe prestatie!

Na een tijdje van “afwezigheid” nam Herman, de vader van Rudy, weer eens plaats op de bijrijderstoel. Zijn andere navigator, Marco Swart, zat voor de gelegenheid naast Johan Foederer, rijdend in een Opel Astra.

Op zaterdag 8 april werd de rallysprint verreden. Er stonden 6 klassementsproeven op het programma, met voor Nederlandse begrippen een aardig percentage onverharde stukken. Gladde en onverharde wegen liggen Rudy erg goed, dus vol vertrouwen begonnen hij en zijn vader aan de sprint.

Alles verliep perfect en de opnieuw opgebouwde Polo hield zich uitstekend. De tijden waren goed te noemen: zo werden er met de ietwat gedateerde Volkswagen een 10e en een 11e tijd gereden! Beide Schenkeveldjes vermaakten zich uitstekend!

Op het soms “ruige” onverhard kwamen veel mensen in de problemen en ook werden er daar veel schades gereden. Gelukkig bleef de auto heel en kwam de equipe aan de finish. “Als het morgen ook zo gaat, kan het voor mij niet meer stuk! Ik heb me vandaag uitstekend vermaakt! Al dat werk was dus toch niet voor niets…”, aldus Rudy.

Uit de einduitslag bleek dat ze 2 maal verkeerde tijden hadden gekregen waardoor ze minder goed geklasseerd waren dan eigenlijk hoorde. Zo waren ze nu 24e, terwijl ze anders 17e zouden zijn. Dit nam niet weg dat junior en senior beiden erg tevreden waren!

Met een positieve instelling die gecreëerd werd door het succes tijdens de rallysprint, gingen Rudy en Herman de volgende dag van start in de rally. Ook hier waren er geen problemen. Althans, aan het begin van de rally nog niet.

Ze konden het tempo goed volgen en ze hielden het koppie erbij. Waar anderen de fout ingingen, reden vader en zoon Schenkeveld vol verder, wat resulteerde in goede tijden.

Wel was Rudy op 1 van de rondkoersproeven iets te voorbarig. Hij reed een rondje te weinig en daarvoor kreeg de equipe normtijd.

Voor de start van KP 9 sloeg het noodlot toe. Er tikte iets in de motor… In eerste instantie gingen Rudy en Herman er van uit dat dit veroorzaakt werd door een kapotte klepstoter. Ze maakten zich geen grote zorgen en er werd besloten om door te rijden. Dit omdat een tikkende klepstoter niet ernstigs is en je gewoon verder kan rijden. Helaas pakte dit niet goed uit. Het probleem was namelijk niet de klepstoter, maar een beginnende afbrekende klep.

Voor het starten werd de motor op toeren gebracht. Het lampje van de motor ging uit en de klep brak helemaal af. Het draaiende gedeelte van de motor liep in elkaar en het was einde oefening.

Net als tijdens de Tank S mocht Rudy de finish weer niet halen en wederom is er veel werk aan de auto. Weer zal het team hard moeten werken voor de volgende wedstrijd: de Proflex Merwede Rallysprint te Hulst. Deze sprint zal als test gelden voor de deelname aan de Internationale Seizoensrally te Bocholt (België).

Rudy’s navigator heeft aan de zijde van Foederer wel de finish gehaald. Dit op een keurige 30e plaats. “Ik ben weer een ervaring rijker en ik ben tevreden met het resultaat”, aldus Marco.

Redacteur: Persbericht Rallyteam Alphen a/d Rijn | Foto: Hein Arns