Nederlands English
Ford Focus-rijder Grönholm zet recordreeks voort op Argentijnse Pampa’s
01-05-2006
09:42
Ford heeft haar ononderbroken en recordbrekende jacht op punten in het WK Rally uitgebreid naar 66 rallies, nadat Marcus Grönholm vandaag als tiende is geëindigd in de Rally van Argentinië. De Fin herstelde zich van zijn transmissieproblemen op de eerste dag, waarna hij zich terug wist te vechten naar de toptien. Daarmee wist hij nog één punt in de wacht te slepen, waardoor Ford haar continue reeks punten-scores verder wist uit te breiden, de beste prestaties in het FIA World Rally Championship.

Deze puntenreeks gaat terug naar de openingsronde van de WK-serie in 2002, met de Monte Carlo rally, en alle 66 puntenfinishes werden gerealiseerd met een Ford Focus RS World Rally Car.

De zesde ronde uit het kampioenschap, dat bestaat uit 16 rallies, kende Córdoba, 700 kilometer ten noorden van Buenos Aires, als startplaats. Drie dagen van uitputtende onverharde proeven over de uitgestrekte pampa’s met een totale lengte van 351,44 kilometer, en regen en mist op de tweede dag vergden het uiterste van de rijders. Met een spectaculaire, speciale superspecial klassementsproef in het voetbalstadion van Córdoba ging de rally donderdagnacht van start en ook de laatste twee proeven werden vandaag in het stadion verreden onder groot gejuich van de ruim 40.000 fans en een groot TV publiek wereldwijd.

Op de laatste dag werden twee van de meest fameuze klassementsproeven uit het WK verreden, de ruige en rotsachtige proeven van Giulio Cesare en El Condor, die hun gelijke niet kennen in het WK 2006. Uitest smalle wegpassages kronkelen door het spectaculaire, maanachtig landschap naar een hoogte van maar liefst 2195 meter.

Grönholm ging de laatste dag, na zijn tijdverlies van vrijdag, als tiende van start met nauwelijks een reële mogelijkheid om zijn positie te verbeteren. Hij nam geen enkel risico op de met rotsstenen bedekte proeven en finishte op Giulio Cesare als derde en op El Condor als tweede. De 38-jarige Fin was tenslotte de snelste op de voorlaatste proef, zijn zevende snelste tijd. Geen enkele rijder in de rally noteerde dit weekend meer snelste tijden.

“Het tijdverlies op vrijdag was heel jammer en daardoor zat een goede klassering er niet meer in,” aldus een teleurgestelde Grönholm. “De tiende plek was goed voor één punt, maar dat is duidelijk niet waarvoor ik hier ben gekomen, en ik ben dan ook erg teleurgesteld. Ik had op meer gerekend. Gelukkig kon ik nog veel plaatsen goed maken en de snelste tijden op de tweede en derde dag hebben aangetoond dat de Focus zeer competitief is. De rally was niet zwaar voor de banden, ondanks de lange tussenliggende trajecten waar het niet mogelijk was die te wisselen. Onze ingenieurs en die van BFGoodrich hebben de goede keuzes gemaakt. De proef in het voetbal-stadion was een spectaculaire show. Voor een rijder is het waanzinnig om voor zo’n groot publiek in zo’n ambiance te rijden.”

Teamgenoot Mikko Hirvonen moest zijn Focus al de eerste dag langs de kant zetten met motorproblemen, terwijl hij op de derde plaats lag. De schade was te groot om nog te kunnen repareren.

BP-Ford team directeur Malcolm Wilson: “Ik ben blij dat we ons puntenrecord hebben kunnen behouden, maar dat is dan ook het enige, vooral ook omdat we hebben aangetoond Loeb aan te kunnen. De prestatie van de Focus RS was weer positief en we hebben de oplossing gevonden voor Marcus’ probleem, waarna de auto probleemloos functioneerde tot aan de finish. Jammer alleen dat Mikko niet verder kon.”

Ford TeamRS directeur Jost Capito was aangenaam verrast door de zeven snelste tijden van Grönholm. “Maar het is teleurstellend dat we aan de leiding gingen, de meeste snelste tijden hebben geboekt en dat onze prestaties vervolgens niet worden weerspiegeld in de einduitslag. We moeten hard werken om deze kinderziektes in onze volledig nieuwe auto op te lossen.”

De 19-jarige Matthew Wilson scoorde zijn eerste klassementsproef-overwinning in een WK-rally toen hij de snelste was op de allerlaatste proef. In zijn privé Focus RS van het Stobart VK M-Sport Ford team wist Wilson zich tijdens de twee proeven in het voetbalstadion nog een plek te verbeteren.

De volgende rally in het kampioenschap, de Rally d'Italia Sardegna, wordt weer in Europa verreden, op Sardinië, de tweede van in totaal drie achtereenvolgende rallies op onverhard. De data: 18 t/m 21 mei.

Einduitslag

1 S Loeb/D Elena Citroën Xsara 4 uur 06 min 51.3 sec
2 P Solberg/P Mills Subaru Impreza 4 uur 07 min 35.9 sec
3 G Galli/G Bernacchini Peugeot 307 4 uur 10 min 15.6 sec
4 M Stohl/I Minor Peugeot 307 4 uur 10 min 31.3 sec
5 D Sordo/M Marti Citroën Xsara 4 uur 12 min 31.5 sec
6 C Atkinson/G MacNeall Subaru Impreza 4 uur 12 min 35.1 sec
7 H Solberg/C Menkerud Peugeot 307 4 uur 16 min 20.0 sec
8 M Wilson/M Orr Ford Focus RS 4 uur 17 min 25.9 sec
9 L Companc/J-M Volta Ford Focus RS 4 uur 17 min 43.6 sec
10 M Grönholm/T Rautiainen Ford Focus RS 4 uur 21 min 00.0 sec

Tussenstand FIA World Rally Championship (na 6 van 16 rallies)

Rijders

1 S Loeb 56 punten
2 M Grönholm 35 punten
3 D Sordo 24 punten
4 P Solberg 18 punten
5 M Stohl 18 punten
6 G Galli 11 punten
9 M Hirvonen 7 punten

Constructeurs

1. Kronos Citroën 69 punten
2. BP-Ford 57 punten
3. Subaru 51 punten
4. OMV - Peugeot Norway 31 punten
5. Stobart VK M-Sport Ford 15 punten
6. Red-Bull Skoda 11 punten

Redacteur: Persbericht Ford | Foto: Ford