Nederlands English
Thuiswinst voor Matthias Boon in Nissan 350Z Rally Challenge
14-04-2014
14:40
TAC Rally uitputtingsslag voor deelnemers

De TAC Rally eiste dit weekeinde een zware tol van de 105 equipes die zaterdagochtend van start gingen in Tielt. Het begon allemaal met zeer dichte mist met op sommige plaatsen nog geen 30 meter zicht! Op de allereerste klassementsproef vielen dan ook al de eerste uitvallers te noteren en moest de proef vanwege meerdere crashes al meteen worden stilgelegd, waarbij een flink aantal equipes de ‘normtijd’ kregen, waaronder alle deelnemers aan de Nissan 350Z Rally Challenge. Na een mooie rallydag kwamen er zaterdagavond slechts 61 equipes over het finishpodium, met als glorieuze winnaar Kris Princen (Subaru WRC). In de 350Z Challenge ging de zege naar het Belgische rallytalent Matthias Boon, vooraf door menigeen ook getipt als favoriet. Antoine Biesheuvel werd tweede voor de wederom als derde geklasseerde Mike Veldhuisen.

Zaterdag begon de TAC Rally in dichte mist en het duurde tot de eerste service (na 4 klassementsproeven) voordat die echt goed was opgetrokken. De vier ‘boucles’ met elk 4 klassementsproeven brachten de nodige spanning en spektakel mee voor de duizenden toeschouwers die naar Tielt waren gekomen. De verschillende soorten asfalt met afwijkende grip bleken voor veel equipes lastig te ‘lezen’ en daardoor vlogen links en rechts de nodige auto’s van de baan, in de meeste gevallen zonder persoonlijk letsel. Aan de kop van het veld nam de snelle Nederlander Hermen Kobus met zijn Ford Fiesta brutaal de leiding voor de Belgische favorieten als Kris Princen en Freddy Loix. Na vijf proeven nam Loix de leiding over en leek hij naar de zege te rijden, maar op driekwart van de wedstrijd was het dan toch Princen die met de oppermachtige WRC Subaru het heft in handen nam en de overwinning veilig stelde.

Nissan 350Z Rally Challenge
De zeven equipes uit de 350Z Challenge die naar Tielt waren gekomen hadden allemaal moeite met de dichte mist, maar lieten zich niet van de wijs brengen en probeerden gaandeweg de eerste boucle toch in hun ritme te komen. Zoals verwacht zette Matthias Boon de toon. Antoine Biesheuvel moest een paar seconden toegeven, maar liep op de derde proef (van 14,26 km) al snel een lekke band op en besloot die te wisselen op de proef, hetgeen hem ruim 4 minuten tijdverlies opleverde en de laatste plaats bij de Nissans. Hij sloeg op de vierde proef meteen terug met de snelste tijd, maar realiseerde zich ook dat Matthias Boon niet meer te achterhalen zou zijn. Toch wist hij gaandeweg de rally de weg omhoog weer te vinden en toen ook Matthias Boon een lekke band kreeg was er even sprake van hoop op een spannend gevecht. Boon besloot echter met de lekke band nog zo’n 10 km door te rijden en beperkte zijn verlies daarmee tot ruim 2 minuten! Een verstandig besluit derhalve om niet op de proef te wisselen, maar wel een riskante, omdat je nooit weet hoeveel schade dat aanbrengt. Achter Boon en Biesheuvel waren het vooral Roy Clijnk, Arjan Heijstek, Mike Veldhuizen en Roel van der Zanden die een mooie strijd met elkaar leverden, waarbij het jammer was dat Diter Toprek door een ‘uitstapje’ al op proef 7 de strijd moest staken. Een ronde later viel ook Roy Clijnk (op dezelfde plek als Toprek) uit, terwijl Roel van der Zanden de schrik van zijn leven kreeg toen hij met 100 km/uur een betonnen electriciteitspaal omver reed die boven op zijn auto viel! Wonder boven wonder kwamen Van der Zanden en navigator Paul Geerts er zonder persoonlijk letsel van af, maar de schade aan hun auto is groot.

Matthias Boon behaalde in de TAC Rally een welverdiende overwinning en Antoine Biesheuvel was verheugd om na zijn opgave in de Tank S Rally hier zijn eerste punten voor zijn tweede plaats te kunnen noteren. Mike Veldhuisen eindigde opnieuw als derde en de KNAF Talent Fist winnaar van 2013 klimt door zijn constante presteren op naar de 2e plaats in de tussenstand van de 350Z Rally Challenge, waardoor het Deltion Rallyteam nu met Boon en Veldhuisen de eerste twee plaatsen bezet! Arjan Heijstek staat dank zij twee vierde plaatsen nu als derde geklasseerd.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 13 /14 juni plaats, de ELE Rally in Helmond.

Uitslag TAC Rally
1. Kris Princen/Peter Kaspers (B/B), Subaru Impreza WRC, 1 uur 46 min 43,8 sec
2. Freddy Loix/Johan Gitsels (B/NL), Skoda Fabia S2000, op 39,3 sec
3. Hermen Kobus/Erik de Wild (NL/NL), Ford Fiesta S2000, op 1 min 48,4 sec
24. Matthias Boon/Davy Thierie (B), Nissan 350Z, op 17 min 58,1 sec
37. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde (NL), Nissan 350Z, op 20 min 49,6 sec
41. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens (NL), Nissan 350Z, op 23 min 10,9 sec
42. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), Nissan 350Z, op 23 min 39,2 sec

In totaal gingen er 105 equipes van start en kwamen er 61 aan de finish.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 2 wedstrijden)

# Rijder Tank S TAC ELE GTC OvV Hell. TOTAAL
1. Matthias Boon 25 30 55
2. Mike Veldhuisen 21 21 42
3. Arjan Heijstek 18 18 36
4. Dirk Garvelink 30 - 30
5. Antoine Biesheuvel - 25 25
6. Roy Clijnk 16 - 16
7. Diter Toprek 14 - 14
8. Roel van der Zanden - - 0

Deelnemers
De 7 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de TAC Rally in Tielt in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Matthias Boon / Davy Thierie (1e)
Natuurlijk waren in Tielt alle ogen gericht op de 25-jarige Matthias Boon en dus was hij blij dat hij de verwachtingen kon waarmaken: “Er moet toch altijd eerst gereden worden en een klein foutje is zo gemaakt, dus ik ben blij dat we met de zege naar huis zijn gegaan.” Behalve de lekke band op KP7 liep alles op rolletjes voor de Deltion equipe: “De auto was ook weer prima en ik vind het een prachtige cup om aan mee te doen. De sfeer is goed, er wordt goed gereden en de auto’s zijn spectaculair. Jammer dat we niet echt een man-tot-man gevecht met Antoine (Biesheuvel) hebben kunnen leveren door de vroege lekke band van hem, maar ik ben er zeker van dat we dit seizoen nog genoeg strijd zullen hebben om de secondes. Want we zijn echt aan elkaar gewaagd.”

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (2e)
Antoine Biesheuvel (Nieuwendijk) kon niet anders dan tevreden zijn aan de finish: “We hadden Matthias Boon hier ook als favoriet getipt en dus was een tweede plaats het doel met de kans om eventueel te profiteren van pech van hem. Maar toen wij al vroeg door een lekke band vier minuten verspeelden en laatste stonden moest er nog heel wat gebeuren om aan onze doelstelling te voldoen.” Door constant en strak te rijden wist Biesheuvel zich naar de tweede plek terug te knokken: “Dat geeft wel voldoening, maar de laatste boucle hadden we nog wel wat spanning doordat de elektronica van de versnellingsbak begon op te spelen. Gelukkig konden we de tweede plaats veilig stellen en kunnen we ons nu richten op de rest van het seizoen en op een spannend gevecht met Boon.”

Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (3e)
Net als in de Tank S Rally snelde KNAF Talent First 2013 Mike Veldhuisen (Grosthuizen) naar de 3e plaats in de 350Z Challenge en klimt hij op naar de 2e plaats in de tussenstand: “We hadden nog wel een angstig momentje toen we op KP8 in een snelle bochtencombinatie van de weg vlogen en in een weiland tot stilstand kwamen. Met de hulp van toeschouwers konden we zonder schade onze weg vervolgen, maar het kostte wel ruim 2 minuten. Ik moet nu nog mijn meerdere erkennen in Boon en Biesheuvel, maar als ik nog iets meer durf met de auto hoop ik toch bij hen in de buurt te komen. Dat heeft echter nog wat tijd nodig,” erkent Mike Veldhuisen tevreden, die op het eind van de rally toch al een paar knappe tijden niet al te ver achter Matthias Boon liet noteren.

Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (4e)
Opnieuw wisten Arjan Heijstek (Almkerk) en Cindy Verbaeten (België) beslag te leggen op de vierde plaats: “We hebben een fantastisch leuke dag gehad met een mooi resultaat als bonus. De proeven leken dit jaar nog gladder en lastiger en in het begin met die dichte mist was ook geen pretje.” Daarom besloot Arjan Heijstek zijn eigen tempo te rijden: “We wilden geen onnodige risico’s nemen en letten dan ook niet op onze tijden en die van onze concurrenten. Maar bij het bestuderen van de klassementen nu we thuis zijn valt wel op dat we gewoon op sommige proeven keurige derde tijden draaien achter Boon en Biesheuvel. Daar zijn we natuurlijk helemaal trots op.” Voor de ELE Rally wil Arjan Heijstek nog een rally rijden: “Dat bestuderen we nu, omdat we in het Nederlands Kampioenschap nu een tweede plaats bezetten, dus wellicht willen we in Sullingerland starten.”

Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Na 14 proeven stond Roel van der Zanden (St. Oedenrode) derde in de 350Z Challenge, toen het op de volgende proef Oosthoek misging: “We zaten prima in ons ritme en het vertrouwen was 100%; het ‘snijden’ van de bochten ging ons ook goed af. Maar op KP15 ging het mis: we sneden met zo’n 140 km/uur een bocht aan zoals zovele eerder, maar nu kwam er iets te veel overstuur en raakten we in de berm en in de grasrand van een sloot. Ik kreeg de auto er niet uit en na 50 meter knalden we vol op een betonnen paal, die vervolgens op ons dak viel.” Dank zij de zware auto en de stevige rolkooi kwamen Van der Zanden en Geerts met de schrik vrij. “Een beetje spierpijn, een gedeukt ego en een zwaar beschadigde auto komen we wel weer te boven,” aldus Roel van der Zanden.

Roy Clijnk / Marlous Kion (uitgevallen)
Roy Clijnk viel helaas op de 11e klassementsproef uit (op exact hetzelfde punt als eerder Diter Toprek): “Eigenlijk gebeurde er niets bijzonders en raakten we met de voorwielen net buiten het parcours en in een vrijwel droge sloot. Achteruit kwamen we er niet uit door te weinig grip en toen probeerden we het vooruit, maar de greppel was toch iets te drassig… Echt stom om zo uit te vallen, want de auto heeft helemaal geen schade,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk. “Maar we hebben het verder prima naar ons zin gehad en we hebben mooie strijd kunnen leveren met Mike (Veldhuisen) en Arjan (Heijstek). Marlous had het ook enorm naar haar zin in haar eerste Belgische rally en zeer tot onze eigen verbazing lagen we na 10 proeven 2e in de 350Z Challenge. Dat smaakt naar meer!”

Diter Toprek / Dennis Lippens (uitgevallen)
Voor Diter Toprek uit Etten-Leur viel het doek al op de 7e klassementsproef: “We stuurden een rechterbocht goed in en sneden die af zoals dat in deze rally moet, maar kwamen toen bij het asfalt in overstuur terecht en gleden net met de achterwielen een greppel in en bleven ‘hangen’ op de bodemplaat met de wielen min of meer in de lucht. Er was daar uitgerekend geen publiek, maar alleen 2 marshalls en die konden ons er niet uitduwen. We moesten wachten totdat iedereen voorbij was en dat betekende einde rally,” aldus Toprek, die in de mist rustig was begonnen. “Dat was geen fijn begin, maar gaandeweg kwamen we toch in ons ritme en hebben we toch weer veel geleerd. We kijken al uit naar de ELE.”

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.



Redacteur: Pb 350Z Rally Challenge | Foto's Wimo