Afgelopen weekeinde toog niet alleen de MTM equipe, Anton Moree en Dinant de Bok, naar Zeeuws Vlaanderen maar ook die van merkgenoot en rivaal Herbert van de Stelt. In een uitgebreide colonne reisde naast de rijders en navigatoren ook de complete achterban af richting zuiden. Het zou gezellig worden daar op de service aan het veerplein van de voormalige boot verbinding met Kruiningen. Of die gezelligheid zich uit zou strekken naar de klassementsproeven zaterdag, tijdens de Proflex Merwede Rally van Hulst, de wedstrijd waarvoor men tenslotte samen ingeschreven had, dat was toen nog de vraag. Tussen de bedrijven door werd het heel gezellig maar alle goede voorbereidingen ten spijt verlieten Moree en De Bok na slechts twee klassementsproeven op de teller Anton en Dinant met angstvallig lage snelheid en onbekende oorzaak het strijdperk.
Moree ging er bij aanvang van de eerste omloop op de eerste van de vier klassementsproeven goed voor zitten: de motor spon zijn deuntje als een jonge kat genietend van het vrolijke voorjaarszonnetje. Zonder een vuiltje aan de lucht lanceerde de goed geluimde Ford piloot zijn bolide richting de eerste finish. Ook de tweede proef werd zonder problemen verorberd maar toen Anton en Dinant de derde chrono trotseerde ging het mis. “Ik hoorde een ‘vroem’ in het vooronder en plots liep de wagen bij het gas geven nog maar op drie poten,” meldde Moree de crew in het service park. “We accepteerden de normtijd en reden de proef ‘slowly but steady’ uit om vervolgens richting service te koersen. We kwamen toen langs de start van de volgende proef en zagen Herbert (van der Stelt) staan. Wetende dat hij wel wat gereedschap bij zich had, stopten we en namen een kijkje onder de kap. Daar leek de boosdoener een slechte bougie in de derde cilinder te zijn maar dat bleek een illusie,” luidt het relaas verder. Helaas bleek geen oplossing te vinden te zijn en dus besloot men alsnog naar de service te rijden.
Daags na de wedstrijd, die in de klasse waar Moree en van der Stelt uitkomen, een winnaar kende met de naam Henk Verzeijl, bleek het euvel met de motor toch iets anders zijn dan verwacht werd: een tuimelaar in het kleppenstelsel van de Escort had zich los gemanoeuvreerd en verzaakte zo de dienst. “Een simpel dingetje waar we, als we het toen gevonden hadden, zeker mee door hadden kunnen rijden, ” laat Moree na een grondige inspectie weten. “Nu alles weer op zijn plek zit loopt het motor weer als een zonnetje.”
De wedstrijd in Hulst wordt een fraaie seconden strijd tussen Subaru rijder Mark van Eldik, Toyota piloot Frits van Eerd en tweevoudig winnaar en Mitsubishi rijder, Peter Bijvelds. Het is uiteindelijk Van Eldik die zijn tweede zege laat noteren met Van Eerd die tweede wordt voor Bijvelds die genoegen moet nemen met plaats drie.
Moree en De Bok maken zich in de komende weken op voor deelname aan het Rotterdams Auto en Motorsport Festival, een evenement dat begin juni, tijdens het Pinksterweekeinde plaats vindt. Meer informatie daarover kan gevonden worden op www.ram-festival.nl