Nederlands English
Deltona Rallysport in de Jumbo Short Rally
13-07-2014
20:34
Vorig weekend heeft Deltona rallysport voor de tweede keer deelgenomen aan een rally. Dit keer was het de Jumbo short rally rondom Etten-Leur. Ook hier was het primaire doel om de finish te halen, zodat we uiteindelijk toegelaten kunnen worden in een volledige rally.
Zaterdagochtend was het vroeg op. Om te verkennen, de service op te bouwen en om de auto te laten keuren. De servicecrew is aan de slag gegaan met de Lancia Delta Evolutione en de opbouw van de service. Het team heeft de auto bestickerd en daarna is de auto gekeurd. Dit was eerst een geluidskeuring en daarna de technische keuring. Alles was prima voor elkaar. Kortom GOEDGEKEURD!

Na de verkenning waren Jef en Richard terug ook op de service. Na enig overleg werd besloten om op ‘slicks’ van start te gaan. In de ochtend hadden we redelijk wat regen, maar het zonnetje kwam steeds meer door. En het zag er mooi uit (zeker in vergelijking met de rally van Putten).
Op het programma stonden drie proeven, die elk twee keer gereden moesten worden. Iets na 13:00 werd er vertrokken richting startpodium. De drie proeven waren gezamenlijk zo’n 35 kilometer. Deze drie werden probleemloos verreden. Op de derde proef is wel behouden gereden omdat er even voor de start een flinke regenbui was gevallen. Tijdens de drie proeven was ALS uitgeschakeld. ALS zorgt er voor dat de turbo op druk blijft. Zonder ALS heeft de Delta minder power bij het uitkomen van een bocht. Ook wel bekend als het ‘turbo-gat’. Na de drie proeven wordt de service bezocht.

In tegenstelling tot de Rally van Putten, worden er geen problemen gemeld. De wielen worden even gedemonteerd en schoongemaakt en de Lancia wordt voorzien van een volle benzinetank. Verder zorgen Gijs, Tim & Danny ervoor dat de auto weer schoon gewassen kan vertrekken. Ruim op tijd (we hadden een half uur) stond de Delta weer klaar voor de volgende ‘boucle’ van drie proeven.

Tijdens proef vier wordt ALS voor het eerst tijdens een rally ingeschakeld. Het resultaat was een duidelijk snellere tijd als de eerste proef. Deze proef is ruim 30 seconden sneller gereden (totale tijd 10:50) ten opzichte van proef 1.
Helaas zijn er bij de start van proef 5 direct problemen. De auto komt niet meer in zijn toeren en houdt in. Ook het serviceteam staat te kijken op deze proef. Direct overleg…. maar wat zal het zijn. Weer benzinedruk problemen, of heeft ALS iets veroorzaakt. Verder wordt er nog gedacht aan bdp-sensor of aan vapour lock. Ook op proef zes ontbreekt de snelheid. Erg jammer dat we de laatste twee proeven redelijk veel moeten toegeven in het klassement.

Gelukkig wordt de finish gehaald en hebben we onze tweede rally uitgereden. We zijn deze keer 16e geworden van de in totaal 21 finishende teams. Nu is het alleen zoeken naar de oorzaak. Dit zal de komende weken gebeuren. Wat nu de exacte planning gaat worden is niet bekend. Dit jaar staan nog op twee rally’s en rallysprints op de rallykalender. Dit zijn de Hellendoorn rally op 19-20 september en verder de Euregio rally op 01-02 november. Als bekend is welke we gaan rijden laten we het jullie weten!



Redacteur: Pb Deltone Rallysport | Foto's Wimo