Afgelopen zaterdag 6 mei werd de Proflex-Merwede Rallysprint te Hulst verreden waar het Volvo740Rallyteam aan de start stond. Op Vrijdagavond werd er vanuit Raalte vertrokken naar Roosendaal waar we zouden overnachten bij het collega-rallyteam "Rallyteam Volvo740+" van Albert en Carin de Groot. Hierdoor werd de lange reis naar Hulst voor ons makkelijker. We hoefden dus niet ontzettend vroeg uit de veren om ons op tijd in Walsoorden te melden waar de documenten controle, technische keuring en het serviceterrein gelegen waren.
Zaterdagochtend om 04:15 uur ging het wekkertje alweer en begon voor ons de dag. Na even wat koffie gedronken te hebben zijn we op weg gegaan om de bussen en trailers met daarop de rallyauto's van beide teams op te halen bij van Gorp Autocleaning in Roosendaal waar deze binnen hebben gestaan om de nacht te overbruggen. Ook daar werd een bakkie gedaan waarna voor ons het laatste stukje van de reis werd begonnen. Op naar Walsoorden.
De documentencontrole was zo gebeurd waarna we ook zo weer buiten stonden bij de technische keuring zonder op en/of aanmerkingen. De verkenning kon beginnen na een kleine tegenslag omdat de cardanas de sensor van de tripmaster bleek te raken bij het optrekken. Doordat dit niet 1, 2, 3 kon worden verholpen werd besloten om de sensor los te halen om zo onnodige schade en met zich mee brengende kosten te besparen. De verkenning verliep soepel waarna we weer terugkeerde op het serviceterrein om de auto nog even een laatste check te geven voordat deze in het wachtpark moest worden gezet. Alles was piekfijn voor elkaar dus op naar het wachtpark op de Grote Markt in Hulst. Hier moest de auto 1 uur blijven staan waarna we over het podium aan de start van de rally begonnen en onze eerste tijdkaart kregen uitgereikt. Nu moesten we weer terug naar Walsoorden, naar het serviceterrein, om als het nodig was de allerlaatste service voor de 1ste klassementsproef te doen. Maar het is en blijft een Volvo, dus was dit niet nodig.
De eerste klassementsproef was een publieksproef met een rondkoers. Dit houdt in dat er meerdere malen langs het zelfde punt gekomen word en dat de proef voor een groot deel compact is opgezet waardoor het voor het publiek leuker is om naar te kijken. In totaal moesten er 3 rondes gereden worden waarbij er na de 3e ronde over de finish gegaan moest worden. Helaas voor het Volvo740+ - rallyteam zagen we ze op ons tweede rondje met een, wat later bleek, geplofte radiator langs de kant staan wat voor hun einde wedstrijd betekende. De lengte van de proef was 20 kilometer. Dit komt niet veel voor in Nederland en met de hoge temperatuur, +/- 30 graden, kregen de auto's en de berijders het flink te verduren. Hier werd ook onze eerste scratchtijd gereden.
KP 2 werd geneutraliseerd maar moest wel met "boodschappensnelheid" worden afgelegd. Dit was voor ons nog even een mogelijkheid om even extra de pacenotes te controleren en we hebben daar dus even dankbaar gebruik van gemaakt. Aan het eind van de proef na de eigenlijke finish kwamen we een ander team met pech langs de kant tegen waar we omdat het tijdschema het toch toeliet even hebben geholpen naar het zoeken van de oorzaak. Dit bleek niet zo eenvoudig en hebben toen besloten omdat we toch enorm ruim in de tijd zaten ze op sleeptouw te nemen richting Hulst voor onze eerste routecontrole waar we onze tijdkaart moesten laten afstempelen. Na voor beide teams de stempels in ontvangst te hebben genomen zijn we terug gereden naar de service. Voor de tijdcontrole van "Service in" hebben we onze cup-genoten Jan en Anja de Vries van sleeptouw gehaald en bleek de auto weer te starten waardoor ze niet door de tijdcontrole hoefden worden geduwd door hun servicemensen. Even later bleek alle moeite bijna voor niks geweest omdat na de service van één uur kort na de tijdcontrole van "Service-uit" de auto van Equipe de Vries er alsnog mee ophielt waarna alle hoop voor hun voorbij was.
KP3 werd 6 sec. minder snel verreden dan KP1, wat de zelfde klassementsproef was, omdat we een moesten uitwijken voor een achteropkomende snellere deelnemer die aan zijn tweede ronde bezig was.
KP4 werd vanwege het hoge risico op schade nu voor het eerst op gematigde de snelheid gereden om zo te zien of er nog iets gewijzigd moest worden aan de notes omdat er eventueel bij hoge snelheid nergens ruimte was voor een "escape". Hierdoor hebben we besloten iets gas terug te nemen en wat tijd te verliezen om zo te kijken of alles klopt en dus schade te voorkomen. Hierdoor kwam de "concurrentie" wat dichterbij.
Bij het verlaten van het serviceterrein, tijdcontrole "Service uit", kregen we een extra tijdkaart uitgereikt zodat we de geneutraliseerde KP2 alsnog zouden kunnen rijden. Alleen ontbrak alle verdere informatie vanuit de organisatie. Na wat heen en weer gebel tijdens het bijna in konvooi naar Hulst rijden voor een "stempeltje" voor de routecontrole kregen we eindelijk te horen wat nu de bedoeling was. Vanuit Hulst naar de service om de auto nog even te controleren voor de laatste KP. Om 18:00 uur moest iedereen zich melden bij de tijdcontrole "service uit” en dan in volgorde van startnummer in konvooi naar de start van KP5 of eigenlijk KP2. Op KP5 werd samen met een ander team weer een scratchtijd neergezet. Deze tijd was ook weer 8 seconde sneller dan de vorige keer, toen KP4.
Aan het einde van de wedstrijd resulteerde dit in een voorsprong op de rest van: 1.35 op nummer 2 en 2.29 op nummer 3.
Woermeijer / Woermeijer 39:40 Lansing / v/d Wardt +1.35 Ochse / Mulder + 2.29 de Vries / de Vries DNF de Groot / de Groot DNF
Persbericht Volvo 740 Rallyteam | Foto: Wilnard en Monique Verhagen