Na de enerverende testdag op Bittburg zijn Wijnand Lowik en Roelof Veld volop bezig geweest met de auto. Deze werd klaargemaakt voor de rally in Sulingen . Wij rijden op 15 inch wielen omdat deze meer rust in de auto brengt. Daarnaast is de auto helemaal nagekeken.
Op donderdag 4 mei zijn wij vertrokken met monteurs e.d. De heenreis is voorspoedig verlopen, dat dit ook anders kan zouden wij later ervaren daarover later meer. Op vrijdag 5 mei de papieren ophalen en natuurlijk verkennen. Het verkennen gaat voorspoedig en de note’s zijn goed. De proeven zijn zeer mooi en zeker het zogenaamde “Hitler terrein” . Dit is in een bos met zeer slechte asfaltwegen en overal is het zeer smal. daarnaast zitten er veel bochten kort op elkaar. Dus voor iedere deelnemer werd hier een super concentratie geëist.
Wij hebben met de auto al regelmatig problemen gehad met het zogenaamde pingelen van de motor. Hier werd tot vlak voor de start aan gewerkt. Proef 1 na twee bochten liep de auto niet goed. Toch de proef uitgereden en ongeveer 30 seconden verloren, geen best begin dus. Na de eerste proef hebben de monteurs de ontsteking verdraaid. Proef 2 ging goed motor goed en de note’s perfect.
Proef 3 en 4 hetzelfde geval, bij proef 5 aangekomen hadden wij het gevoel dat er toch een redelijke score te behalen was. Dit zelfs nadat wij op proef 1 tijd verloren hadden. Gekeken naar het klassement, stonden wij nog niet zo verkeerd. Zelfs niet als je nagaat dat wij hier voor het eerst rijden. Proef 5 gingen wij er voor zitten en bij de start geven wij de Kadett eens goed de sporen. Hierbij breekt er na 200 meter een tuimelaar in de motor dus de motor liep op de zogenaamde 3 poten. Toch hebben wij deze proef uitgereden maar aan het eind besloten wij de strijd te staken, om schade aan de motor te voorkomen.
Sommige mensen zullen zeggen hier had je mee kunnen doorrijden, maar wij kunnen ons niet permitteren een motor van vele euro’s te laten ploffen. Deze rally kunnen wij iedereen aanraden om te rijden de proeven zijn aantrekkelijk en het inschrijfgeld is 20% van wat je in Nederland betaald. Zeker staat deze volgend jaar weer bij ons op de kalender.
Op de terugweg hebben wij met onze “nieuwe” servicebus twee wielen verloren onder het rijden. Alles is goed afgelopen en iedereen is nog gezond alleen wij moesten afgesleept worden naar huis. Hierbij willen wij natuurlijk iedereen bedanken die dit weer mogelijk hebben gemaakt .
Tot ziens in Hardenberg!!!!!
Redacteur: persbericht RLTV Rallyteam | Foto: Harald Schipper