Na zes wedstrijden in het FIA WRC kampioenschap is het Belgische team van Kronos Racing in een droom beland. Sebastien Loeb en Daniel Elena wonnen maar liefst vier keer op rij waardoor zij de leiding in het kampioenschap vast in handen hebben, maar ook de leiding bij de constructeurs is in Belgische handen.
Om de leidende posities te behouden zijn twee 2006 Xsara WRC’s ingeschreven voor ronde 7 van het WRC. Deze zullen worden bemand door Sebastien Loeb/Daniel Elena en Xavi Pons/Carlos del Barrio. Zoals al het hele seizoen wordt een derde, klantenversie, Xsara in 2005 specificaties, dus met elektronische differentiëlen, ingezet voor Dani Sordo/Marc Marti.
De derde uitgave van de Rallye d’Italia Sardegna behoud zijn specifieke uitdaging met een uitdagende slotdag inclusief twee boucles van drie proeven met slechts een korte regroup en geen service voor de deelnemers. Toch verandert er ook veel op Sardinie. “Voor mij zijn meer dan de helft van de pacenotes nieuw,” verklaarde Daniel Elena, ex-aequo recordhouder met het meeste aantal overwinningen voor een navigator sinds Argentinie.
De Xsara’s zijn door het testteam van Citroën Sport met Sebastien Loeb en Xavi Pons op punt gezet voor de zandige gravelwegen van Sardinie. Tijdens die test werd ook nauw samengewerkt met BF Goodrich om de juiste bandenkeuze te bepalen.
De winnaar van 2005 and leider in de tussenstand van het WRC, Sebastien Loeb zal vrijdag als eerste van start gaan. Loeb zal dus de wegen schoon moeten vegen voor zijn concurrenten gedurende de eerste dag. “Ik ga voor de gebruikelijke strategie,” zei Loeb. “En om eerlijk te zijn heb ik maar één strategie voor dit soort dingen: zo hard mogelijk gaan. Na de eerste dag zien we wel waar we staan en wat er dan mogelijk is. Ik hoop wel dat ik dan nog kan meevechten voor de leiding.”
Voor Xevi Pons wordt het zaak de pechreeks van de afgelopen twee rally’s op gravel te doen eindigen. Technische problemen in Mexico en een touché in Argentinie zorgden ervoor dat Pons even vaak een beroep moest doen op de Superally regels. En dat leverde hem een eerste scratch op. “Voor Xevi waren de voordelen van Superally dubbel,” vond Marc van Dalen. “Hij kon extra kilometers maken op gravel en zelfvertrouwen opdoen door een scratch. Hij heeft al twee keer gereden op Sardinie en ook deelgenomen aan de test´s voor deze wedstrijd. Al met al zijn de condities voor een goed resultaat aanwezig voor hem en dat is belangrijk voor hemzelf, het team en de stand in het kampioenschap.”
Redacteur: Persbericht Kronos Racing | Foto: Kronos Racing