Nederlands English
Perfecte tweede dag voor Kronos
21-05-2006
11:23
Er zaten evenveel kronkels in de tweede dag van de Rallye d’Italia Sardegna als er bochten in het parcours zaten. In vergelijkbaar hete omstandigheden als de eerste dag moesten de drie Kronos Racing Xsara’s gisteren opnieuw aan de bak. En alle drie de auto’s met hun bemanningen bewezen dat ze snel en betrouwbaar zijn.

Sebastien Loeb en Daniel Elena begonnen de tweede dag vastbesloten om de achterstand op leider Marcus Grönholm goed te maken. De twee rivalen openden sterk op Loelle (KP 7) en het verschil bedroeg 1.1 seconde in het voordeel van de Fin met zijn Ford. “Voor de Monte Lerno proef, KP 8, heb ik een aanpassing gedaan aan de schokbrekers,” vertelde Loeb. “Maar vanaf de start van de proef merkte ik al dat de wijziging niet het gewenste effect had. Na 24 kilometer, volgens Daniel (Elena, HA), hoorde ik een gigantische klap. We raakten een rots die in de weg lag met de voorzijde van de auto. Het deed me denken aan de incidenten in Mexico en Catalunya 2004, toen we door zulke zaken op moesten geven. Maar ik bedacht me ook dat deze klap, in tegenstelling tot de andere keren, aan de ‘goede’ kant van de auto was. Deze impact zat meer tegen de versnellingsbak, en niet tegen de onderkant van de motor. De auto leek geen problemen te krijgen en dus hebben we gewoon door gepusht. Aan het einde van de proef hoorden we dat Marcus op had moeten geven en dat we de leiding overgenomen hadden. We hebben de auto daarna minutieus bekeken, maar konden geen schade ontdekken. De Xsara is duidelijk een taaie auto. Vervolgens was het een kwestie van controleren. Geen risico’s nemen en toch hard genoeg gaan om je comfortabel te voelen. Morgen (zondag, HA) moeten we nog zes proeven zonder service doorstaan. Het is dus wel zaak om geconcentreerd te blijven.”

Xevi Pons met de tweede Kronos Citroën Xsara dacht na een goede eerste lus van proeven dat hij op een zesde plaats lag, waardoor hij de strijd met Chris Atkinson aan kon gaan om de vijfde plaast. Een strijd die er nooit kwam omdat Atkinson vertraging opliep in het servicepark. Hierdoor kreeg de Spanjaard een ruime voorsprong op de Australier in de schoot geworpen en een welhaast perfecte uitgangspositie voor de constructeurspunten die bij een derde plaats horen. Dat komt omdat teamgenoot Dani Sordo, die voor Pons staat, niet genomineerd is voor de constructeurs. “Ik heb besloten om de zes waardevolle punten voor de constructeurs te gaan beschermen. Ik zal erg blij zijn voor het team als ik ze naar huis kan brengen. Ik heb voorzichtig gereden om geen foutjes te maken en zal morgen (zondag, HA) extra voorzichtig zijn,” aldus Xevi Pons na de tweede dag.

Dani Sordo kon weer een goede dag op gravel bijschrijven. De regerend JWRC Kampioen was zeer tevreden, ondanks een verkeerde bandenkeuze in de eerste boucle. Tijdens de middagproeven wist Sordo een duel met Gigi Galli in zijn voordeel te beslechten. Daardoor eindigde Sordo de tweede dag op het voorlopige podium als derde, op slechts 39 seconden van Mikko Hirvonen die de eer van Ford hoog moest houden. “Het is prachtig dat ik nu derde sta en op het podium, maar ik moet nog zes proeven om aan het einde van de rally te komen. Ondertussen geniet ik van het feit dat ik in mijn derde rally op gravel met een WRC eindelijk het gevoel heb dat ik vooruitgang boek. De auto is perfect voor mij en mijn ervaring in moeilijke omstandigheden zoals hier groeit met de minuut. Dus worden mijn tijden ook beter, dat was een belangrijk doel hier voor mij. Morgen moet ik mijn concentratie vast zien te houden, zodat ik Sardinie op de zelfde positieve manier kan afsluiten zoals de eerste twee dagen zijn geweest.”

Redacteur: Persbericht Kronos Racing | Foto: Kronos Racing