Nederlands English
Leerzame en succesvolle Emmeloord rally voor het HART
25-03-2015
09:16
Dat de Emmeloord rally een spannende en uitdagende wedstrijd zou gaan worden, was al lang bekend voor het team. Dit jaar startende met de Adam zou de equipe zich gaan opmaken voor misschien wel de technisch moeilijkste en uitdagendste rally van het seizoen. Anders dan vorig jaar was het aantal proeven twee maal zo veel! Dit beloofde een spannende dag te gaan worden waarop uiteindelijk met succes gefinished werd.

Vooraf aan de rally werd de auto uiteraard weer aangeboden bij de technische controle. Hier kwam onze blikvanger ook deze keer doorheen waarna hij door het serviceteam werd voorbereid voor de zware rally. Het contrast was enorm met Zandvoort. Dit merkte de equipe al tijdens het verkennen met de vele bochtencombinaties op de verraderlijke dijken. Om 14:21 ging de equipe onder luid applaus het startpodium over, eindelijk kon de rally van Emmeloord beginnen!

Op KP1 werd rustig aan begonnen. Het tempo was niet van belang, we hadden immers de hele dag nog. De verbindingsroute naar deze klassementsproef toe was al haasten door de vele toeschouwers die ook op de verbindingsroutes reden. Na de finish is de equipe gestart aan KP2, de Lindedijk. Vooral hier was het verschil met de short rally van Zandvoort goed te merken. De vele bochtencombinaties over de slingerende dijken maakten deze proef tot een echte uitdaging voor de equipe. Het asfalt was gelukkig al opgedroogd, maar de bermen langs het asfalt waren nog net zo verraderlijk als voorheen. Klassementsproef 3&4 werden ook in een opbouwend tempo gereden. De auto, die nog steeds perfect functioneerde, liet zich goed over de slingerende wegen sturen.

Een half uur service was de equipe niet gewend, dus na een snelle hap meteen weer de auto in naar KP5 met als doel; het tempo omhoog! Deze KP ging dan ook erg goed, het tempo ging merkbaar omhoog. Hierna werd er weer gestart op de Lindedijk en ook hier werd er een tandje bij gedaan door de equipe. Halverwege de KP bleef de auto rechts in de berm hangen, de coureur maakte een remfout, en de auto schoof door het gras en vervolgens weer de baan op. Op de Lindedijk kun je je geen fouten permitteren, maar hier ging het goed! De equipe heeft zich gereset en kon haar weg snel weer vervolgen. Ook op de proef erna, Blankenham, werd een remfout gemaakt in een uitremzone. Hier lag het doel om later te proberen te remmen op plekken waar het kon. Helaas eindigde de equipe hier deels in de berm waar gelukkig genoeg toeschouwers stonden om de equipe weer op weg te helpen. KP10 werd zo gereden dat er met genoeg energie begonnen kon worden aan KP11 &12, de industrieproeven!

Na een uur te hebben gewacht in de regroup voor KP11 maakte de equipe zich klaar voor de laatste proeven van de dag. Eindelijk had de equipe hier even een moment van rust na de hele dag al gehaast te moeten hebben om overal op tijd te komen. Deze laatste twee proeven werden onder een nieuw concept gereden waardoor er meer auto’s op de proef meereden. KP12 was namelijk dezelfde als 11, na de finish van KP11 konden de deelnemers direct aansluiten bij 12, dus er was veel sensatie voor het publiek! Voor de equipe ging het bij KP12 merkbaar veel beter dan bij 11. Er werd een minuut sneller gereden en het tempo zat er goed in! Met gierende banden gingen ze over de finish en de opluchting was enorm, ze hadden het gehaald!

Ze kijken terug op een spannende, slopende en vooral leerzame Tank S Rally. Ondertussen maakt het team zich al op voor de komende rally, de short rally van Putten! Ze kijken weer uit naar dit evenement in de Nederlandse rallysport die vorig jaar ook een groot succes was.



Redacteur: Pb HART | Foto's Wimo