Nederlands English
Seizoen begonnen voor Brouwer Rallysport
26-03-2015
21:12
Rallyseizoen 2015 is begonnen! Zaterdag 21 Maart jl. was Emmeloord en omgeving het strijdtoneel voor de openingswedstrijd in het Nederlands Rallykampioenschap. Circa 70 deelnemers stonden er aan de start, waaronder teams uit Noorwegen, Zweden, Denemarken, Belgie en Duitsland, en kregen een compacte maar uitdagende rally voorgeschoteld. Brouwer Rallysport kwam met 2 rallyauto`s aan de start!

Zaterdagochtend stond in het teken van verkenningen en de technische keuring van de auto`s . De kou, regen en wind zorgden voor typisch “Zuiderzeerally weer” . Tijdens de verkenningen bleken diverse bochten al uitgereden, en lag er veel modder op de weg. De tricky dijkproeven bij Kuinre, Blankenham en Vollenhove én de fraaie publieksproef op de Nagelerweg waren de ingrediënten voor een zeer verraderlijke en moeilijke seizoensopener.

Voor het serviceteam rondom de Audi stond in de ochtend nog een flinke klus te wachten. Na een testritje bleek er nog een behoorlijke trilling in de auto aanwezig. Met hulp van de serviceploeg van de Volvo vervingen ze op de service de aandrijfas. Uitstekend teamwork van het complete Brouwer Rallysport team!

Nadat de auto was goedgekeurd door de technische commissie en de pacenotes op papier stonden, stond om 13.45u de start gepland voor equipe Brouwer/Kroeze. Brouwer besloot de eerste boucle het zekere voor het onzekere te nemen en liet intermediates onder de Audi monteren. De kans op regen was bij buienradar nog steeds aanwezig. Met de compleet nieuwe S2 en amper testkilometers waren beide heren best gespannen voor de start van de eerste klassementsproef. De eerste kilometers waren best wat onwennig, maar na een paar kilometer was het gevoel al voor een groot deel terug.

De rally verliep voor het team voorspoedig en wist zich al snel bij de eerste 15 in het algemene klassement te vestigen. Tot op de 8e klassementsproef de versnellingsbak in de 4e versnelling bleef hangen…Ook klassementsproef 9 moest in de 4e versnelling werden voortgezet. Dit leverde een aanzienlijk tijdverlies en duikeling in het klassement op. Tijdens de laatste service concludeerde het serviceteam dat een lullig pennetje van € 1,50 de oorzaak van het probleem was. Nadat dit werd gerepareerd kon men beginnen aan de laatste 2 klassementsproeven op industrieterrein Nagelerweg. Amper twee kilometer na de start bleef de versnellingsbak alweer hangen, ditmaal in de 5e versnelling! Na overleg in de auto, en het ruiken van de koppeling besloot het duo de Audi aan de kant te zetten.

Ondanks dat er niet werd gefinisht was het team toch bijzonder tevreden over het verloop van de rally. Het probleem met de versnellingsbak heeft niets te maken met de opbouw van de auto, en had in een andere situatie ook ontstaan. Dat de Audi zich zo goed heeft gehouden, en geen fouten bevatte is de verdienste van het gehele team.

“In 21 dagen een auto opbouwen en dan eigenlijk zonder problemen een rally rijden…hier mogen wij met zijn allen bijzonder trots op zijn! `` besluit Gerben.

De eerste rally van het nieuwe rallyduo is een feit! Na in de wintermaanden een aantal wijzigingen in het team te hebben aangebracht en de auto op een aantal punten te hebben veranderd/verbeterd was dit de vuurdoop voor het “nieuwe team”.

“Geen ritme, en dan deze klassementsproeven in verraderlijke omstandigheden. Bepaald geen gemakkelijke start voor een nieuwe equipe.”

Bijna een jaar geleden (Mei 2014) reed Pierre zijn laatste rally, en voor Paul was dat alweer 4 jaar terug. Dat beide heren dus weer ritme op moesten doen, en al elkaar moesten wennen was vanzelfsprekend. In navolging van zijn vader, liet Pierre ook intermediates monteren voor de eerste klassementsproeven. Dit bleek achteraf niet de meest ideale bandenkeuze, de auto “gleed” te veel. Met gezonde spanning werd er gestart op de eerste klassementsproef bij Kuinre. Ondanks dit feit was de start prima door een 28e tijd te klokken.
Na de eerste boucle van 4 klassementsproeven bleek de samenwerking in de auto naar bijzondere tevredenheid te gaan. Voor beide heren voelde de samenwerking al natuurlijk aan.
Pierre was nog wat roestig en maakte wel enkele foutjes wat tijd heeft gekost, echter het begin was er!

Voor de tweede omloop werden er slicks (droog weer banden) gemonteerd. Na een voorzichtige start op kp Worstdijk werden de banden op proef 2 goed warm, en was er beduidend meer grip dan in de eerste boucle. Het duo schroefde het tempo weer iets op en Pierre begon zijn ritme weer een beetje te vinden. Ondanks een spannend momentje op de dijk bij Blankhenham wist het duo met een brede glimlach de service weer te bereiken. De laatste 2 klassementsproeven verliepen prima, werden er nog 2 auto`s op de rondkoers ingehaald en behaalde het team zonder noemenswaardige problemen als 29e algemeen de finish van de eerste rally in de nieuwe formatie!
Deze rally bracht ook weer nieuwe informatie over de Volvo. Zo bleek de versnellingskeuze een lastige te zijn bij haakse bochten. Om dit op te lossen, zal het team voor de komende wedstrijd enkele technische veranderingen aanbrengen.

“De omstandigheden waren erg tricky vandaag! Ritme opdoen en een goede samenwerking creëren was de doelstelling, en die is ruimschoots bereikt. Zowel in de auto als op de service verliep alles vlekkenloos. De start van het deels “nieuwe” team is uitstekend, en daar ben ik trots op! Door het rijden van meerdere rally`s vindt je weer ritme, en in deze team samenstelling inclusief de gang van zaken van vandaag voorzie ik een mooi rallyjaar 2015, waarin we veel potentie kunnen maken !“ aldus Pierre.



Redacteur: Pb Brouwer Rallysport | Foto's Wimo