Nederlands English
Erik Wevers beleeft moeilijke Rallye Erzgebirge
28-05-2006
20:16
In wisselende weersomstandigheden hebben Erik Wevers en Filip Goddé een vijfde plaats algemeen behaald bij de Rallye Erzgebirge. Een wedstrijd vol kleine en grotere problemen maakte een vijfde plaats tot het maximaal haalbare voor Wevers. ‘Op de eerste proef sloeg de motor af en verloren we veertig seconden, later kregen we problemen met de versnellingsbak wat ons nog verder terugwierp. De vijfde plaats was daardoor het maximaal haalbare’ legt Wevers uit. Toch is het team over de gehele wedstrijd niet ontevreden. ‘We hebben ook hoopgevende tijden geklokt, we zaten er gewoon bij qua tijden en dat stemt tot vertrouwen voor de toekomst’ sluit Goddé positief af.

Slechte start

Als het team op vrijdagavond start op de publieksproef slaat het pechduiveltje al toe. ‘Ik verremde me waarbij de auto afsloeg, daarbij is klaarblijkelijk de brandstofpomp uitgevallen, maar dat hadden we niet direct in de gaten’ verklaard Wevers, die na het omzetten van een schakelaar weer verder kon. Het tijdsverlies bedroeg direct veertig seconden en dus was het team aangewezen op achtervolgen. De volgende ochtend start al niet veel beter, als het team te kampen krijgt met versnellingsbak problemen. ‘Op de derde proef van de wedstrijd verliezen we daardoor nog eens een slordige anderhalve minuut en daarmee alle kansen op een topklassering’ laat een dan teleurgestelde Filip Goddé weten.

Vastbesloten doorrijden

Op de service weet het team de schakelproblemen te overwinnen en dus gaan zij alsnog de achtervolging inzetten. ‘Ruim twee minuten goedmaken zal niet gaan lukken, maar we willen progressie laten zien zodat we er de volgende wedstrijd wel vanaf het begin bijzitten’ verklaard de Belgische navigator Filip Goddé. Ondertussen is de wedstrijd aan de kop uitgegroeid tot een ‘tyregamble’. Wisselende weersomstandigheden maken het voor de rijders lastig om de juiste banden te kiezen. Wevers gokt op intermediates waar slicks de betere keuze was, maar vindt toch de aansluiting. ‘Op proef vijf rijden we op een fractie van een seconde een tweede tijd, dat is de lijn die we willen oppakken en vasthouden met het oog op de volgende wedstrijden’ aldus Wevers.

Hoopvol einde

Op de zesde klassementsproef starten de teams aan een nieuwe omloop van twee klassementsproeven. ‘We merken dat we de eerste omloop van de proeven telkens wat voorzichtiger zijn, de tweede omloop kunnen we direct aansluiten bij Kahle die regerend kampioen is’ analyseert Goddé. Waar het team op klassementsproef zes nog zo’n achttien seconden tekort komt op de Duitse kampioen, mede door de verkeerde bandenkeuze, blijven er op proef acht nog maar een krappe twee seconden verschil over. Voor de laatste klassementsproef zet Wevers dan toch nog de puntjes op de i. ‘Een snelste tijd, dat is iets wat we heel graag wilde en die reden we op de laatste proef. Kahle heeft daar ongetwijfeld niet meer gepushed, maar toch, het positieve bericht is dat we erbij zitten. Zonder de problemen hadden we meegedaan voor de tweede plaats!’ luidt Wevers conclusie.

Eindstand Rallye Erzgebirge
1. Kahle/Göbel Skoda Fabia WRC (A8) 58:34.0
2. Poulsen/Fredriksen Toyota Corolla WRC (A8) +1:07.2
3. Wallenwein/Zeitlhofer Skoda Octavia WRC (A8) +1:45.4
4. Zeltner/Zeltner Mitsubishi Lancer (A8) +2:10.6
5. Wevers/Goddé Toyota Corolla WRC (A8) +3:07.7
Redacteur: Persbericht Wevers Sport | Foto: Rallyemagazin.de