Nederlands English
Stijgende lijn zet door voor Slob Motorsport
28-04-2015
12:48
Na de lange winterstop stond de rally van Putten als eerste op de 325i Challenge kalender. De vermogensbank een week eerder liet zien dat we nu op de 170 pk zitten, een mooie opsteker nadat we vorig jaar met 150 pk aan het seizoen moesten beginnen. Geen excuses meer dit jaar. Na de progressie van afgelopen jaar is het doel voor dit jaar top 3 te eindigen.

Deze eerste wedstrijd stonden we met maarliefst elf 325i Challenge auto’s aan de start. Meteen een goede indicatie waar we staan ten opzichte van de andere deelnemers aan het einde van de rit. Verkennen ging prima al moesten we op het einde nog doorwerken, omdat we ook zoveel mogelijk de verbindingsroutes willen verkennen. Geen overbodige luxe deze rally; we zagen meerdere malen auto’s van andere kanten komen.

Proef 1 was het toch weer even inkomen. Hoe glad zouden de klinkers zijn, hoeveel zand zou erop liggen. Het eerste rondje te voorzichtig gedaan en 12 seconden laten liggen ten opzichte van nummer 3. Verder liep het prima. Proef 2 ging goed; we zaten nu dicht op de top 3. Proef 3 werd geneutraliseerd. Geen bijzonderheden op de service.

Het tweede boucletje ging aardig strak. Bas focust nu meer op snelle lijnen rijden in plaats van zoveel mogelijk dwars. Dwars gaan we nog steeds regelmatig, maar nu meer vanwege de hogere snelheid. Alle drie de proeven de derde tijd gereden achter Michael Kamper en Henk Bakkenes, een goed gevoel. Op de powerstage mooi een puntje mee kunnen pakken voor het cup klassement. Op proef 6 wel twee keer achteruit moeten steken, maar Bjorn Scherff had ook zijn momentjes deze proef waardoor we toch voor hem eindigden.

Proef 6 was een superproef, zo afwisselend qua terrein en bochtencombinaties, geen lange rechte stukken. Iets te enthousiast een dubbele haakse bochten proberen te nemen op het onverhard waardoor Bas verkeerd uitkwam en lichtjes de lantaarnpaal toucheerde, even in de achteruit en weer verder. Het andere moment kwamen we voor een hek tot stilstand. Twee haakse bochten direct achter elkaar en Bas had het woordje ‘einde’ geinterpreteerd als finish, dus nog even gas geven. We kregen bij de start van de proef te horen dat de finish van de proef 170 meter naar voren was verplaatst en daar zat Bas op dat moment mee in z’n hoofd.

Op de service bleek de stuurbekrachtingsvloeistof te lekken. Bijvullen had geen zin, het liep er te hard weer uit. Op dat moment moesten we nog twee proeven. We lagen op dat moment nog 3,5 seconden achter op Bjorn Scherff. Deze industrieproef ligt Bjorn beter dan ons, dus die tijd goed maken zou sowieso al heel lastig zijn. Op nummer 5 hadden we genoeg marge, dus we moesten gewoon de rally goed uitrijden om goede zaken voor het cup klassement te doen.

Maar helaas, proef 7 was gauw klaar voor ons. Na ongeveer 2 km klapte de bodem op een recht stuk op een putdeksel bij het aanremmen. Dit leek geen probleem, gebeurd wel vaker. Twee bochten verder gleed de auto helemaal weg, lekke band dacht Bas in eerste instantie. De volgende bocht was er helemaal geen houden meer aan hoe rustig we toen ook al gingen. Op dat moment zag Bas ook rook in de achteruitkijkspiegel. Snel de auto aan de kant gezet op een veilige plek. Er lag meteen olie onder de auto, dat verklaarde het glijden. Carterpan gescheurd, einde oefening. Hoogstwaarschijnlijk geen motorschade, het lampje begon nog niet te branden en de auto liep nog normaal. Wel ontzettend balen. Het ging zo lekker deze rally en het was een hele leuke industrieproef.

Na de rally zijn we nog bij die putdeksel gaan kijken wat er nu helemaal aan de hand was. Met verkennen was ons niets opgevallen. Geen bijzonders, de putdeksel stak helemaal niet bijzonder uit. Net dikke pech met het aanremmen, precies op de verkeerde plek op één of andere manier de bodem met teveel kracht geraakt. Na inspectie de volgende dag lijkt het erop dat er geen verdere schade is. Over 2 weken zien jullie ons zonder tegenbericht weer in Sullingen aan de start!

Al met al vijf hele mooie proeven kunnen rijden en mooi om te zien dat we weer een tandje harder konden. Het onverhard op deze proeven ging ook super. Na de Lausitz rally voelt hard gaan over het onverhard nu als dansen.

Bedankt Jan, Martin, Daniel, Yoeri en Carlo voor de service!


Redacteur: Pb Slob Motorsport | Foto's Wimo