Nederlands English
Andy Lefevere maakt zijn favorietenrol waar
28-04-2015
13:03
Door het wisselvallige weer, met vooral een kletsnatte vierde en laatste passage op de klassementsproef van 8,1 km, was de 43ste editie van de Rallysprint van de Monteberg een verraderlijke wedstrijd. Vooral de krachtige achterwielaandrijvers hadden het moeilijk om de pk's aan de grond te krijgen.

Net voor de tenoren van start gingen voor hun eerste manche, begon het te regenen in het centrum van Dranouter, traditioneel het zenuwcentrum van de RS van de Monteberg. Andy Lefevere realiseerde meteen de snelste tijd met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, voorzien van een Gr.A 34 mm restrictor. De Mitsubishi-piloot was 6" sneller dan Lorenzo Bossu en 7" sneller dan Steven Dolfen, die met zijn kleine Peugeot 208 R2 zijn topprestatie van de TAC Rally bevestigde.
Andy Lefevere was meteen gelanceerd en hij zou zijn koppositie niet meer uit handen geven. "Het was 5 jaar geleden dat ik hier nog aan de start stond en dit is normaal niet mijn favoriet spelletje," vertelde Andy, die wat pijn in de rug had. "Het is moeilijk om de ganse dag geconcentreerd te blijven door het vele wachten. Maar, het ging uitstekend en mijn gelegenheidscopiloot, Melvin Florissoone, las de nota's prima. Het is voor mij in elk geval geen voorbereiding op Ieper, want daar zal ik niet starten dit jaar. Ik heb de voorbije twee jaar getoond wat ik kan, maar deze keer zal ik de wedstrijd als toeschouwer volgen. Het inschrijvingsgeld voor het ERC is te duur en ik heb ook geen zin om mijn R4 te de-tunen naar een N4."

Voor de tweede plaats werd in de slotronde nog fel strijd geleverd. Dirk Vermeirsch, die de strijd in Historic domineerde met zijn Ford Sierra Cosworth 4x4, ging met 1" voorsprong op Lorenzo Bossu van start in de slotmanche. Bossu ging tot het uiterste en realiseerde de snelste tijd algemeen in de laatste heat, 2"1 sneller dan Jasper Van den Heuvel en 3"1 sneller dan Andy Lefevere, die niet meer bedreigd werd voor de leidersplaats.
Dirk Vermeirsch strandde op de derde plaats op 27"3 met zijn Historic Sierra, voor de leider in het Nederlands kampioenschap, Jasper Van den Heuvel, die zaterdagmiddag werd gecontacteerd door Filip Pyck om hem te vervangen aan het stuur van de Pico's Koffie Lancer. "Filip heeft me gisteren gebeld om te komen rijden, omdat hij door een blessure aan de heup niet kan rijden. Zonder veel voorbereiding en met een copiloot die voor de eerste keer in een rallywagen zat, was winnen niet mogelijk met onze Mitsubishi Gr.N, maar ik heb me geamuseerd, zeker in de regen."

Patrick Snijers had met het regenweer niet de ideale omstandigheden om de power van zijn Porsche aan de grond te krijgen, maar de vernieuwde versnellingsbak van de 997 GT3 bleef deze keer wel betrouwbaar. Na een 10de tijd in de eerste manche, toen hij niet op de juiste banden stond, eindigde de Degro-piloot nog als 5de in de thuisrally van zijn copiloot Arne.
Steven Dolfen bekroonde zijn knappe wedstrijd met een 6de plaats met de Peugeot 208 R2, voor Victorien Heuninck, die op 11" van de winnaar bij de voortrekkers strandde. Stefaan Stouf werd tweede in Historic en 8ste algemeen met zijn Porsche, voor de Brit White. De attractie van de wedstrijd was het Belgische debuut van de Ford Fiesta R5+ van de Brit Worley. Ondanks de 80 extra paarden in vergelijking met een "gewone" R5 (evenveel pk's als een Fiesta WRC), strandde Worley op de 12de plaats.




Redacteur: Pb Press Ypres Rally | Foto's Archief WiMo