Nederlands English
No 13 brengt opnieuw F2 zege
25-04-2005
09:51
ELST/HULST - In de autosport wordt het startnummer dertien maar uiterst mondjesmaat uitgegeven. Tijdens de Elmar Rally in het Zeeuwse Hulst kregen Hans Weijs en Carol Robbers toch het startnummer 13 op de deuren van de Volkswagen Golf IV Kitcar geplakt. Na de traditionele start op het Marktplein van de vestigstad toog de rallykaravaan naar het veerplein van het voormalige veer Kruiningen-Perkpolder. Daar was het centrale serviceterrein en één van de drie proeven neergelegd. De drie volledig verharde proeven werden elk drie maal gereden en met het schitterende weer was het “Kitcar-time”. Maar al op de allereerste proef leek het mis te gaan. Zou het startnummer dan toch…? Hans en Carol kwamen op volle snelheid over het parkeerterrein en moesten linksaf onder de buiten gebruik gestelde oprit door hun weg vervolgen. Op dat moment bleek dat de nieuwe auto nog ietwat onwennig is. Met onderstuur gingen auto en bemanning rechtdoor de afzetting in, in plaats van linksaf. De klap tegen de vangrail bleek voor wat betreft de schade aan de auto mee te vallen. Behalve plaatschade en een gekrenkt zelfvertrouwen was er niets aan de hand voor Hans en Carol. Echter fotograaf Goris Kaptein kreeg de terugwijkende afbakening tegen zijn voeten en moest afgevoerd worden naar een ziekenhuis. De rest van de eerste boucle van drie proeven verliep volgens plan, waarna op de eerste service de schade aan de bumper met tape gerepareerd werd.

Dat er nog het een en ander te verbeteren valt aan de splinternieuwe auto, die pas voor de tweede keer ingezet werd in Hulst is duidelijk. De afstellingen om de auto helemaal te krijgen zoals de snelle garagehouder uit Elst het wil zijn nog niet goed uitgekristalliseerd. Dat bleek toen hij op het veerplein op topsnelheid voorbijgestoken werd door Piet van Hoof met de Mitsubishi Lancer. “Het is nog steeds wennen aan de auto. Maar de snelheid komt er meer en meer in. We zijn nog steeds aan het zoeken naar de goede afstellingen. In Almere stuurde de auto als een scheermes, maar was de achterkant wat zenuwachtig. Nu is de achterkant stabiel maar stuurt hij niet zoals ik het wil,” zei Hans tijdens de tweede service. Door het uitvallen van Gert Jan Heutink, er brak een wiel af van de Clio, waren Hans en Carol al verzekerd van een grote stap in het klassement als ze de Elmar Rally goed konden afsluiten. De derde boucle begon opnieuw met een raar incident. Zou het startnummer dan toch…? Op de zevende klassementsproef leek het er op dat de auto stilviel, maar gelukkig pakte de motor even later weer op. De oorzaak van het hikje bleek een afgebroken gaspedaal. Hans reed de overige twee en een halve proef met alleen een pinnetje om gas te geven. Na een enerverende dag werd de auto, uiterst tevreden, op een elfde plaats algemeen, eerste in de klasse A7 en met winst in de Formule 2 weer het wachtpark in Hulst in gereden. “Gelet op de stand van de ontwikkeling van de auto ben ik erg tevreden. Meer zat er nog niet in. We hebben weer ontzettend veel van elkaar geleerd”, aldus Hans na afloop.