Nederlands English
Secondenduel in Elmar Rally Hulst
25-04-2005
09:52
Spannender dan tijdens de Elmar Rally Hulst was het de laatste tien jaar niet meer in het Nederlands rallykampioenschap. Na vrijwel alle negen klassementsproeven was er weer een nieuwe koploper. Het ging steeds om luttele seconden en ieder foutje van een van de vier rijders aan kop was meteen beslissend. In een alles of niets poging op de laatste paar proeven trokken Peter Bijvelds en Bart Hissink uiteindelijk aan het langste eind. Met hun Mitsubishi Lancer Evo 7 had het duo voor de 133 wedstrijdkilometers over smalle dijkweggetjes in Zeeuws Vlaanderen precies tien seconden minder nodig dan Erik Wevers en Filip Goddé met een Toyota Corolla WRC. Daarmee is de strijd om het Hypohuis Rally Open volledig losgebrand. Wevers leidt nog, maar Bijvelds zit hem op de hielen.

De Elmar Rally Hulst had een nieuwe opzet, met een ‘rallydorp’ op het voormalige veerhavenplein Perkpolder. Een schot in de roos, zo bleek. De toeschouwers vonden met name in de middag massaal de weg naar Perkpolder, waar ze niet alleen de monteurs tijdens het sleutelen in actie konden zien, maar vooral genoten van de nieuwe, spectaculaire klassementsproef die zich over de wegen en dijkjes rond het rallydorp afspeelde. Vanaf de hoge Westerscheldedijken was een groot deel van de proef te overzien, een unicum in Nederland. Het mooie weer maakte het toeschouwen bij de Elmar Rally Hulst helemaal tot een zeer plezierige vorm van recreatie.

In het parcours was nog een volledig nieuwe klassementsproef opgenomen, waardoor geen van de rijders veel had aan eerdere ervaringen in Hulst. Ook voor Bijvelds, de winnaar van de editie van 2004, was het grootste deel van de wedstrijd compleet nieuw. Dat was een gelukje voor Wevers, die slechts een keer eerder de wedstrijd gereden had. Verrassend nam echter niet een van beide ‘honden’ op proef één het voortouw, maar ging een derde er met het been vandoor: Theo van den Berg. Twee weken eerder in Almere al bewees de ervaren rijder dat hij met zijn nieuwe Subaru Impreza WRC aardig uit de voeten kon, in Hulst zette hij meteen een snelste tijd op zijn naam. Bijvelds won proef twee, Van den Berg was weer de snelste op proef drie en Wevers reed naar een toptijd op proef vier. Zo ging het stuivertje wisselen nog een tijdje door, waarbij de drie kemphanen steeds op de hielen werden gezeten door Piet van Hoof met een Mitsubishi Lancer Evo 4. In de laatste boucle van drie proeven ging Bijvelds er nog even goed voor zitten, hield het gas er overal vol op en reed zijn tegenstanders op een beslissende achterstand. “Ook op de tweede jump ging ik helemaal vol”, zo legde de winnaar na afloop uit. “Welke jump?”, zo vroegen zijn tegenstanders zich wanhopig af, waarmee ze onbedoeld aangaven dat ze op enkele plaatsen duidelijk snelheid tekort waren gekomen.

Ook de standaardklasse, de groep N, kreeg in Hulst een nieuwe winnaar. Na Evert Bolderheij, die tweede werd, en Mark van Eldik, die al op de eerste proef versnellingsbakproblemen aan de kant moest, was ditmaal Arjan de Koning met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6 de sterkste. In de categorie van de voorwielaandrijvers ging de winst naar Hans Weijs met een ‘dikke’ VW Golf Kitcar 4, terwijl Frank Kuitert met een Renault Clio RS in de ‘showroomcategorie’ van de voorwielaandrijvers de sterkste bleek.

Derde ronde HypoHuis Rally Open 2005:
Elmar Rally Hulst

Algemene gegevens
- 23 april 2005
- start en finish in Hulst
- lengte van de rally: 280 kilometer, met 9 klassementsproeven over 133 kilometer
- droog, zonnig, circa 15 graden Celsius
- 53 deelnemers aan de start, 38 aan de finish

Uitslag
1. Peter Bijvelds-Bart Hissink (NL, Mitsubishi Lancer Evo 7, A8) 1.10.12
2. Erik Wevers-Filip Goddé (NL-B, Toyota Corolla WRC, A8) + 0.10
3. Piet van Hoof-Bram Coppens (NL, Mitsubishi Lancer Evo 4, A8) + 0.16
4. Theo van den Berg-Etienne Struijs (NL, Subaru Impreza WRC, A8) + 0.20
5. Frits van Eerd-Kay Hennekens (NL, Mitsubishi Lancer Evo 7, A8) + 1.38
6. Edwin Abbring-Martin de Groot (NL, Toyota Celica GT4, A8) + 2.20
7. Ad Smits-Arie Boertje (NL, Ford Escort RS Cosworth, H12) + 2.39
8. Ronald Leemans-Remco van Overdijk (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, A8) + 3.44
9. Abel Pasman-Ruud Strooper (NL, Ford Escort RS Cosworth, H12) + 3.55
10. Arjan de Koning-Niels Leermakers (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, N4) + 4.05

Belangrijkste uitvallers
Mark van Eldik-Michel Groenewoud (NL, Mitsubishi Lancer Evo 7, N4) -KP 1 (versnellingsbak)
Gert-Jan Heutink-Wout de Klerk (NL, Renault Clio RS, N3) - KP 1 (wiel afgebroken)

Leiders in de wedstrijd
Van den Berg KP ; Van den Berg en Bijvelds KP 2; Van den Berg KP 3; Wevers KP 4; Bijvelds en Wevers KP 5; Wevers KP 6; Bijvelds KP 7 t/m 9

Snelsten op de klassementsproeven
Bijvelds 5 maal (waarvan 1 ex aequo); Van den Berg 4 maal (1 e.a.); Wevers 1 maal

Stand Hypohuis Rally Open 2005
1. Erik Wevers 298 punten; 2. Peter Bijvelds 296; 3. Evert Bolderheij 262; 4. Dirk Garvelink 248; 5. Jan van der Marel 242; 6. Nelis Verkooijen 238; 7. Anton van Limpt 226; 8. Frits van Eerd en Theo van den Berg 188; 10. Mark van Eldik 184

Volgende wedstrijd HypoHuis Rally Open 2005
4 en 5 juni, Paradigit ELE-Rally (Helmond)