Nederlands English
FABORY equipe onder zware omstandigheden naar tweede plaats
14-06-2006
13:18
Onder tropische omstandigheden presteren is en blijft een uitputtende opgave maar toch sloegen het FABORY team en haar EVO 9 rijders Johan Faes en Arie Lekkerkerker zich er afgelopen weekeinde met vlag en wimpel doorheen. Tot kort voor de wedstrijd was het niet het weer maar de mechaniek van de FABORY EVO 9 die voor hoofdbrekens zorgde, want hoe zou de nieuwe turbo zich op het zware parkoers en onder extreme druk gedragen? “Het probleem is weliswaar verholpen maar nu moet het vertrouwen in de auto nog terugkomen,” maande Faes voor aanvang van de rally.

Daags voor de thuiswedstrijd maakte hij zich nog zorgen om het materiaal want gebleken was dat de turbo een klein maar o zo venijnig probleempje kende en dat was de houdbaarheid boven een bepaalde druk. Een naarstige zoektocht bracht het probleem aan het licht waarna in korte tijd een oplossing aangereikt werd. Met de gedachten in het achterhoofd of een en ander genoeg zou zijn tijdens het echte werk, werd op overleven ingezet tijdens de afgelopen weekeinde verreden Paradigit ELE Rally, in een 25 slopende miniwedstrijdjes opgedeelde thuiswedstrijd rond de plaatsen Helmond en Eindhoven.

Met zware concurrenten als Dirk Garvelink, Nelis Verkooijen, Henk Vossen en Evert Bolderheij naast zich, van wie een aantal zich door hun lokale afkomst net als de FABORY equipe konden beroepen op een overdadige hoeveelheid parkoerskennis, opende Faes zaterdag verassend goed. “Ik kon de aansluiting goed vinden met Garvelink maar die had daarna één van zijn superdagen en was dus niet meer in te halen,” rapporteert Faes na de eerste omloop. Via een derde plek op de eerste KP van de wedstrijd wist onze EVO equipe zich na een uit 13 klassementsproeven bestaande zware eerste etappe in een auto die welhaast de naam sauna verdiende, op te klimmen tot een tweede plaats groep N, achter Dirk Garvelink. Vossen die lang de leiding gehad had, moest met mechanische problemen op proef 13 afscheid nemen.

Met die stand op de borden was het duidelijk dat iedereen op zondag zou proberen ook in die volgorde aan de finish te komen en aldus werd geconsolideerd en behouden gereden. Was aanvankelijk een finish de prioriteit, naarmate het einde in zicht kwam besloot de FABORY equipe de druk toch iets op te voeren. “Ok, we reden zondag vanaf de start op eieren. Waar de 6 (EVO) wat toegeeflijker was, wordt je door de 9 snel afgestraft en dat wilde ik in dit stadium liever niet uitproberen,” aldus Faes. “In een vlaag van enthousiasme raakte ik halverwege de dag toch ergens nog een stoeprand en hadden we wat onbalans in een achterwiel.” Bolderheij, die vanaf plaats drie de grootste bedreiging vormde, werd met macht op afstand gehouden, waarbij Faes in het eerste deel van het sluitstuk twee scratches (snelste tijd) onder de standaard wagens liet noteren. De druk viel weg toen Bolderheij halverwege de zondag toch af moest haken. “Hij heeft nog geprobeerd de druk op te voeren maar dat lukte uiteindelijk niet. En toen eenmaal de laatste proef in zicht kwam heb ik toch nog even alles van stal gehaald wat mij een 3de scratch opleverde,” klonk het na de wedstrijd opgelucht.

Na een tweetal afmattende dagen en een 25 proeven lange 42e ELE editie, passeerde een tevreden Faes pal achter groep N winnaar Dirk Garvelink als tweede het podium. De eveneens uit de Kempen afkomstige Nelis Verkooijen finishte als derde. In het kampioenschap staat laatstgenoemde nog steeds fier aan kop met Faes op de 9e plaats. Met het vertrouwen weer op koers mag in de rest van het seizoen nog een en ander verwacht worden van de FABORY equipe.

De volgende wedstrijd waarin het Reuselse team de strijdlust wil tonen, is de dit jaar in en rond Etten-Leur plaatshebben de BHV Expogroep Rally. Faes: “Die wedstrijd ligt mij wel. Veel in het donker en een erg technisch parkoers dat heb ik graag.” Of de weergoden de deelnemers opnieuw zo positief gestemd zullen zijn valt te bezien in het weekeinde van 7, 8 en 9 juli.

Redacteur: Persbericht Fabory Rallyteam | Foto: Maarten Holkers