Nederlands English
Belleman/ v. Stiphout VS de Pechduivel
15-06-2006
19:11
Johan Belleman en Mickeal van Stiphout van Team RE/MAX Rally moeten de draai van 2006 duidelijk nog te pakken krijgen. De tweede en derde wedstrijd meetellend voor de Chevrolet Kalos Challenge konden ze niet aan de verwachtingen voldoen.

Hulst
De start van de Proflex Merwede Rally in Hulst was veelbelovend. Het vertrouwen in de auto was goed en het tempo lag hoog. Op wat oponthoud en een touché met de Citroen C2 van Aufenacker na was er letterlijk en figuurlijk geen vuiltje aan de lucht.
Op proef 6 begonnen echter de problemen, de buitentemperatuur bereikte hoge waarden en zo ook de temperatuur van de remmen. De combinatie van de gebruikte schijven en blokken bleek niet goed te zijn en de remmen werden té heet. Proeven 6, 7, 10 en 11 zijn voor de helft verreden met nagenoeg geen remkracht wat vervolgens de temperatuur in de helmen van Bellemen en van Stiphout tot koortsachtige hoogte deed stijgen.
Met veel kunst-, handrem en vliegwerk werd de finish gehaald en mag over de vijfde plaats niet gemopperd worden.

ELE
Zo “fortuinlijk” als de afloop in Hulst, zo zéker wilde de equipe zijn van een goed geprepareerde auto aan de start van de thuiswedstrijd; De 42ste Paradigit ELE Rally. De grotere remmen werden gemonteerd en na een paar hectische weken van voorbereidingen leek het erop dat niets een goed resultaat in de weg kon staan. De praktijk wijst echter uit dat woorden “in de weg staan” in het vervolg wat minder letterlijk genomen moeten worden.
Op de allereerste proef gaat het al mis. Ook vorig jaar bleek Stiphout een effectief middel tegen ietwat te gretige rallyrijders. Toen was het nog een sloot en een minimale touché met een boom. Nu alleen de boom. Met hoge snelheid over het onverhard een klinkerweg op en in een blinde bocht naar links aanremmen voor een haakse bocht naar links het onverhard op.
Het zorgde in de praktijk voor een aantal deelnemers voor fikse problemen, en dus veel spektakel. Een combinatie van iets te vroeg insturen en iets te vroeg op het gas zette Bellemans Kalos op ramkoers met de inmiddels meest beruchte boom van de ELE Rally. Even daarvoor raken namelijk ook de Renault Clio van Marco Schapers en Peter van Vugt met zijn Audi Quattro in aanraking met deze boom. Schapers kan door, maar van Vugt en Belleman vormen de eerste uitvallers van de wedstrijd.
Later moet ook Roland Rijpma zijn tijdkaart inleveren aan dezelfde official die zowel zijn Kalos als die van Belleman in veiligheid heeft helpen duwen. Een lek gereden oliekoeler betekent ook voor hem het einde van de wedstrijd. Zou de desbetreffende official een verwijsbriefje hebben aangevraagd ter behandeling van chronische Déjà Vue?

Persbericht:Team Remax Rally | Foto: WiMofotografie