Nederlands English
Bergsteyn en Gommans op podium in Ypres Historic Rally
27-06-2006
09:34
Maurice Bergsteyn (Berg en Terblijt, NL) en Leo Gommans (Lanaken, B) zijn met hun Opel Kadett-B, afgelopen weekend, in de Historic National Ypresrally op een uitstekende derde plaats geëindigd. Bovendien wonnen ze de klasse voor auto’s tot 1970. Hun serviceploeg had een belangrijk aandeel in dit resultaat, want ze wisten op formidabele wijze een lekkend oliecarter binnen de toegestane tijd zodanig op te lappen dat het duo de strijd kon voortzetten en de finish kon bereiken.

Onder de vlag van Bergsteyn Motorsport nam het team op 23–24 juni, met een Opel Kadett uit 1968, deel aan de historic versie van de bekende Ieper Rally. De Historic FIA rally telt mee voor het Europese Kampioenschap en de toppers uit dit kampioenschap waren naar Ieper gekomen om hun titelkansen te verdedigen. Met 75 deelnemers uit 7 verschillende landen had de wedstrijd dan ook een schitterend startveld. In het gecombineerde klassement werd een zevende plaats behaald.

Enkele commentaren van de vrijdagavond:
Maurice: “Op de eerste klassementsproeven heb ik de rembalans nog wat bijgeregeld want op de langste proef van de dag beschikte de Kadett enkel over remkracht op de achterwielen. In de eerste zware remzone van die proef stonden we plotseling volledig dwars op de weg. We hebben de hele proef rustig moeten rijden en verliezen hierdoor zo’n 20 seconden. Jammer, maar de rally is nog lang”.

Leo: “We hebben een goed ritme te pakken en staan na de eerste dag op een zesde plaats. Met de nieuwe schokdempers van Proflex heeft de auto een prima wegligging. Proflex schokdempers zijn bekend vanwege de nauwkeurige instelbaarheid via een extern reservoir, maar dat is bij de historics niet toegelaten. Via testen en metingen aan schokdempers met het instelbaar reservoir, hebben ze voor ons een experimentele set gemaakt met een vaste, maar perfecte instelling. Echt vakwerk”

De tweede wedstrijddag begon echter dramatisch. Op de tweede proef, met ruim 32 kilometer de langste van de rally, werd een jump iets te optimistisch ingeschat. De voorbrug van de Kadett sloeg met een harde klap tegen het wegdek, en bij de service werd een gescheurde carterpan geconstateerd.
Gelukkig slaagde de serviceploeg er in eerste instantie in dit grotendeels, en binnen de servicetijd te repareren.

Maurice: “Er zijn nog zes proeven, in totaal nog zo’n honderd kilometer. We hebben wat olie bij ons in de rallywagen en gaan zien hoever we komen”.
De volgende boucle van vier proeven zonder service, werd doorstaan door telkens voor de start motorolie bij te gieten en voorzichtiger te rijden.
Het afsnijden van de bochten, normaal in Ieper noodzakelijk om op de weg te blijven en snel te kunnen zijn, moest worden vermeden want als de carterbescherming nog eens klap zou krijgen, zou het zeker voorbij zijn.
Het lukte niet alleen om deze proeven door te komen maar zelfs om de Porsche 911 van Maes-Polfliet en de Triumph TR7 V8 van Hall-Foster in het klassement te passeren.

Streekrijders Viaene-Vyncke, die met de Opel Ascona A, regelmatig tijden in de top drie wisten te klokken waren door een afgescheurde remleiding iets terug gevallen in het klassement en liepen tijdens de service nog 20 seconden straftijd op. Ze waren echter niet van plan om het daarbij te laten zitten. De laatste twee proeven, Hollebeke met 14 km en Heuvelland met 35 km zouden de beslissing over de laatste podiumplaats moeten brengen. Bergsteyn-Gommans moesten de taktiek weer aanpassen en de strijdbijl weer boven halen om hun positie te verdedigen. Op Hollebeke tikte Bergsteyn met de Kadett 3 seconden sneller aan dan Viaene, maar het oliecarter was nu weer volledig lek.
In Kemmel werd het olienivo vlak voor de start nog eens op pijl gebracht om de langste proef van de rally door te komen.

Leo hierover: “We zullen zo snel rijden als mogelijk, want hoe langer het duurt, hoe meer olie we gaan verliezen, we hopen dat we zonder bijvullen de proef kunnen afrijden”. Viaene was ontketend en maakte maar liefst 42 seconden op de aangeslagen Kadett goed, die juist aan de finish van de proef door de olievoorraad heen was. Aan de hergroepering na die laatste klassementsproef hadden Peter Vyncke en Leo Gommans het druk om het juiste tijdsverschil tussen de teams te berekenen. Na 193 kilometer tegen de klok, bleek het verschil 0.7 seconden te zijn in het voordeel van Bergsteyn-Gommans.
Alfred Hitchcock was weer aan het werk geweest.

Uitslag Historic National Ypresrally

1. Vandoorne-Mestag (B), Ford Escort MK II
2. Beauprez-Defever (B), Porsche 911
3. Bergsteyn-Gommans (NL), Opel Kadett B
4. Viaene-Vyncke (B), Opel Ascona A
5. Vandorpe-Bekaert (B), Opel Manta A
6. Hall-Foster (GB), Triumph TR7 V8
7. Maes-Polfliet (B), Porsche 911
8. Stringer-Cook (GB), Chrysler Sunbeam Lotus
9. Windels-Maveau (B), Porsche 911
10. Maslen-Morris (GB), Ford Cortina

Redacteur: Persbericht Bergsteyn Motorsport | Foto: Eigen Foto