Geen 'Voetbal'-Kampioenschap WRC, wel S2000 in PWRC
05-07-2006
21:53
Vandaag heeft de FIA, de overkoepelende autosport organisatie, enkele reglementswijzigingen doorgevoerd met betrekking tot het wereldkampioenschap rally 2007 en verder. De rode draad van de wijzigingen is gemaakt met de bekende hand op de portemonnee. Voorbeeld hiervan is het bevriezen van de motoren voor een jaar. Dit houdt in dat er geen specifieke veranderingen mogen worden aangepast aan de motoren halverwege het seizoen. Ook zal er een limiet worden gesteld aan het aantal motoren welke gebruikt mogen worden tijdens een seizoen.
De precieze regels moeten nog worden uitgewerkt maar de FIA geeft wel een signaal af dat het in de toekomst meer betaalbaar moet worden om een motor te ontwikkelen en om een team te runnen gedurende een seizoen. Om deze kostenbesparing te bekrachtigen is er ook een beperking ingesteld op het testwerk. Als laatste zal er vanaf 2008 maar één banden leverancier zijn voor alle teams, a la de formule 1. Welke leverancier dat zal zijn is nog niet duidelijk, maar met de keuze voor Bridgestone in de formule 1 en de afwijzende signalen uit de Pirelli fabriek zal Michelín (als BF Goodridge) waarschijnlijk met die eer strijken. Het schuim wat opkomt na een lekke band zal vanaf dat jaar verboden zijn.
Al met al een kostenbesparing wat de huidige teams een flinke besparing kan opleveren. Wellicht zal het er ook voor zorgen dat fabrikanten, die overwegen om in het wereldkampioenschap te stappen, over de financiële drempel te tillen.
Super2000 Goed nieuws voor FIAT, Volkswagen en Peugeot. De S2000 klasse zal vanaf 2007 punten scoren in het PWRC, de Production Car World Rally Championship. Heel voorzichtig laat de FIA deze klasse toe in het wereldkampioenschap rally, zij het nog in de tweede divisie. Wel geeft de FIA daarmee aan de ontwikkeling van deze klasse en de interesse van diverse fabrikanten op te hebben gemerkt. De ‘gentlemen-drivers’ zoals veel van de huidige PWRC rijders genoemd kunnen worden zullen echter niet blij zijn met deze beslissing. Onlangs werd in België, tijdens de Ypres Westhoek rally weer eens duidelijk dat de S2000 klasse razend snel is.
Super Rally op de schop Na enkele jaren van het huidige Super Rally systeem, waarbij uitgevallen auto’s met straftijd weer mochten deelnemen de volgende dag, zullen er drastische wijzigingen worden doorgevoerd. In plaats van straf voor het niet uitrijden van alle klassementsproeven zullen juist de rijders die wel alles gevolgd hebben beloond worden. Voor het uitrijden van de eerste dag krijgt een rijder 3 bonuspunten. Voor de tweede dag 2 punten en voor de laatste dag 1. Details betreffende deze vorm van Super Rally zullen nog moeten worden uitgewerkt.
Kalender 2007 In tegenstelling tot eerdere berichten zal het wereldkampioenschap rally 2007 gewoon van januari tot december 2007 gaan. Dus geen verkapt 2007 kampioenschap met aansluitend een 2007-2008 kampioenschap. Op de huidige lijst staan 16 wedstrijden maar de FIA sluit niet uit dat deze lijst wordt uitgebreid.
19-21 January Rally van Monte-Carlo 09-11 February Rally van Zweden 16-18 February Rally van Noorwegen 09-11 March Rally van Mexico 30 March-01 April Rally van Portugal 04-06 May Rally van Argentinië 18-20 May Rally van Sardinië 01-03 June Rally van Griekenland 03-05 August Rally van Finland 17-19 August Rally van Duitsland 31 August-02 September Rally van Nieuw-Zeeland 05-07 October Rally van Frankrijk 12-14 October Rally van Spanje 26-28 October Rally van Japan 16-18 November Rally van Ierland 30 November-02 December Rally van Engeland