BMW 318is Cup deel 2

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

BMW 318is Cup deel 2

Berichtdoor Coyote1 » ma nov 17, 2003 10:54

Ok, we proberen het nog een keer. Als de admin nu even deze topic laat staan mischien dwalen we dan niet zo af.
Het gaat hier om de 318is cup en niet wat anders. We zijn op zoek naar mensen die hieraan mee willen doen. Zoals al in het andere topic omschreven, gaat het hier om een reeds in Duitsland bestaande Cup met BMW 318is uit ongeveer 1990. Het E 30 model.
Om de kosten te drukken wordt er in grote lijnen met standaard motor en bak gereden. Het verdere regelement staat op www.ig318is.de
Naar onze berekeningen zal de auto rond de 5500,- (incl. aanschaf) gaan kosten.

Graag even serieuze reacties.
Coyote1

Re: BMW 318is Cup deel 2

Berichtdoor Franky » ma nov 17, 2003 10:58

Coyote1 wrote:
Ok, we proberen het nog een keer. Als de admin nu even deze topic laat staan mischien dwalen we dan niet zo af.
Het gaat hier om de 318is cup en niet wat anders. We zijn op zoek naar mensen die hieraan mee willen doen. Zoals al in het andere topic omschreven, gaat het hier om een reeds in Duitsland bestaande Cup met BMW 318is uit ongeveer 1990. Het E 30 model.
Om de kosten te drukken wordt er in grote lijnen met standaard motor en bak gereden. Het verdere regelement staat op www.ig318is.de
Naar onze berekeningen zal de auto rond de 5500,- (incl. aanschaf) gaan kosten.

Graag even serieuze reacties.

Dat is incl een veiligheidspakket wat snel aan de 4000€ zit?
Schokbrekers?
Remmen?
Banden?
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor Coyote1 » ma nov 17, 2003 13:53

Een setje stoelen , gordels en blusser kosten toch geen 4000,- euro!
De veranderingen mogen, maar hoeven niet.
Coyote1

Berichtdoor JD_Kruit » ma nov 17, 2003 13:55

Zoals gezegd; inclusief aanschaf, de rest moet je er waarschijnlijk nog bij denken ;-)...

Maar even serieus: 318iS vind je heel weinig.. Waarom niet een 325e/i cup? 325 blok houdt het ook nog iets langer vol dan de vierpitter van de 318iS...
Jan Dirk Kruit
JD_Kruit

Re: Re: BMW 318is Cup deel 2

Berichtdoor StevenK » ma nov 17, 2003 14:00

Coyote1 wrote:

En een goede kooi ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Coyote1 » ma nov 17, 2003 14:13

JD_Kruit wrote:
Zoals gezegd; inclusief aanschaf, de rest moet je er waarschijnlijk nog bij denken ;-)...

Maar even serieus: 318iS vind je heel weinig.. Waarom niet een 325e/i cup? 325 blok houdt het ook nog iets langer vol dan de vierpitter van de 318iS...

Als we een 325i zouden nemen kunnen we geen uitwisseling doen met onze buren(duitsland)

De 318is heeft al een jaar gedraaid in dld, en de auto blijkt zeer betrouwbaar. Als je met meer vermogen gaat rijden is de kans op uitvallen groter en zul je meer moeten veranderen aan bak, steek assen, remmen.
Het gaat om de fun in cup verband en het plezier in het rijden, niet sleutelen.
Coyote1

Re: Re: Re: BMW 318is Cup deel 2

Berichtdoor Coyote1 » ma nov 17, 2003 14:14

Steven wrote:
Coyote1 wrote:

En een goede kooi ?

430,- euro (heigo)
Coyote1

Berichtdoor merijnaldewereld » ma nov 17, 2003 21:21

Beste Coyote,

bedoel je met uitwisseling met de buren het kopen van kant en klare auto's die daar al rijden, of het deelnemen aan rally's in Duitsland binnen de daar geldende cup?

Zoals ik ook al binnen het andere topic over de verschillende cups heb gezegd, de 325i is toch echt wel degelijk qua uitvallen en onderhoudskosten een betere optie als de 318is, mede ook doordat je de cupkosten laag wilt houden en er dus naar alle waarschijnlijkheid veel gebruikt zal worden gemaakt van slooponderdelen. Voor een 325i is er veeeeeel meer te vinden als voor een 318is blok. Dit mag in Duitsland dan anders liggen, maar het valt niet te verwachten dat cupdeelnemers voor onderdelen steeds in het buitenland willen zoeken. Vraag me trouwens af of de door u genoemde kooi, stoelen, etc wel aan de vereiste FIA keuring voldoen, maar ik ga ervanuit dat dat dingen zijn die ook bij u wel degelijk bekend zijn.

Ik kan zelf overigens uit ervaring van goede bekenden zeggen dat met standaard remmen en betere blokken zelfs nog een complete set schijven na 2 uur rijden achter elkaar op Zandvoort VOLLEDIG kapot zijn (gescheurd e.d.) Ook binnen de rallysport valt zware belasting te verwachten, dus ondanks dat u oppert dat aanpassingen hieraan niet noodzakelijk zullen zijn om mee te MOGEN doen, ik zou niet graag ervoor kiezen om mee te doen met een auto waar ik mezelf niet geheel veilig in voel. Ik vind daarom dus ook dat je beter kunt kijken naar kosten die nodig zijn om het ook leuk en veilig te maken, en niet te kijken naar hoe maak ik het startbedrag zo laag mogelijk zonder daarbij volledig stil te staan bij de (voor mij in ieder geval) belangrijke feiten.

Graag hoor ik hierop uw visie en die van anderen, want denk dat dit zoals al door anderen ook terdege vermeld zeer belangrijk is.

groeten,

Merijn
Afbeelding
merijnaldewereld

Berichtdoor mantaboy » di nov 18, 2003 18:16

Ik vraag me af hoe serieus ik deze cup moet gaan nemen. Door alle bovengenoemde postings lijkt het wel door iemand van 16 gepost te zijn dan door iemand met een beetje verstand van auto's.

Kortom komt weinig serieus over als je voor een FIA gekeurde schroefkooi al minimaal 750 euro armer bent te durven stellen dat die de helft goedkoper kan. Ik zit liever veilig in een laskooi van croommolly die dan wel ff duurder is.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Berichtdoor LeonM » di nov 18, 2003 22:20

Volgens mij zitten de moderators te slapen, want 2x een topic over hetzelfde onderwerp was toch altijd taboe, net als links naar andere sites. Kom ik gelijk bij mijn volgende vraag/opmerking;
Wie zijn nu eigenlijk de initiafnemers van deze BMW-cup? Ik heb best interesse in zo'n ding als ik dat kant en klaar kan kopen voor 5000 euro, en dan er een jaartje in de cup mee gummen.
Maar dan wil ik wel eerst duidelijkheid.
LeonM

Berichtdoor Coyote1 » wo nov 19, 2003 9:44

mantaboy wrote:
Ik vraag me af hoe serieus ik deze cup moet gaan nemen. Door alle bovengenoemde postings lijkt het wel door iemand van 16 gepost te zijn dan door iemand met een beetje verstand van auto's.

Kortom komt weinig serieus over als je voor een FIA gekeurde schroefkooi al minimaal 750 euro armer bent te durven stellen dat die de helft goedkoper kan. Ik zit liever veilig in een laskooi van croommolly die dan wel ff duurder is.

Schroefkooi mag, gelaste kooi mag. kooi is vrij. En wat ervaring betreft, rij zelf al sinds 1987 rally.
Coyote1

Berichtdoor Coyote1 » wo nov 19, 2003 9:48

leonm wrote:
Volgens mij zitten de moderators te slapen, want 2x een topic over hetzelfde onderwerp was toch altijd taboe, net als links naar andere sites. Kom ik gelijk bij mijn volgende vraag/opmerking;
Wie zijn nu eigenlijk de initiafnemers van deze BMW-cup? Ik heb best interesse in zo'n ding als ik dat kant en klaar kan kopen voor 5000 euro, en dan er een jaartje in de cup mee gummen.
Maar dan wil ik wel eerst duidelijkheid.

Mail is onderweg.
Coyote1

Berichtdoor Coyote1 » wo nov 19, 2003 9:54

merijnaldewereld wrote:
Beste Coyote,

bedoel je met uitwisseling met de buren het kopen van kant en klare auto's die daar al rijden, of het deelnemen aan rally's in Duitsland binnen de daar geldende cup?

Zoals ik ook al binnen het andere topic over de verschillende cups heb gezegd, de 325i is toch echt wel degelijk qua uitvallen en onderhoudskosten een betere optie als de 318is, mede ook doordat je de cupkosten laag wilt houden en er dus naar alle waarschijnlijkheid veel gebruikt zal worden gemaakt van slooponderdelen. Voor een 325i is er veeeeeel meer te vinden als voor een 318is blok. Dit mag in Duitsland dan anders liggen, maar het valt niet te verwachten dat cupdeelnemers voor onderdelen steeds in het buitenland willen zoeken. Vraag me trouwens af of de door u genoemde kooi, stoelen, etc wel aan de vereiste FIA keuring voldoen, maar ik ga ervanuit dat dat dingen zijn die ook bij u wel degelijk bekend zijn.

Ik kan zelf overigens uit ervaring van goede bekenden zeggen dat met standaard remmen en betere blokken zelfs nog een complete set schijven na 2 uur rijden achter elkaar op Zandvoort VOLLEDIG kapot zijn (gescheurd e.d.) Ook binnen de rallysport valt zware belasting te verwachten, dus ondanks dat u oppert dat aanpassingen hieraan niet noodzakelijk zullen zijn om mee te MOGEN doen, ik zou niet graag ervoor kiezen om mee te doen met een auto waar ik mezelf niet geheel veilig in voel. Ik vind daarom dus ook dat je beter kunt kijken naar kosten die nodig zijn om het ook leuk en veilig te maken, en niet te kijken naar hoe maak ik het startbedrag zo laag mogelijk zonder daarbij volledig stil te staan bij de (voor mij in ieder geval) belangrijke feiten.

Graag hoor ik hierop uw visie en die van anderen, want denk dat dit zoals al door anderen ook terdege vermeld zeer belangrijk is.

groeten,

Merijn

Beste merijn.
Het is inderdaad leuker om met een 325i te rijden, maar met zoveel meer vermogen zal er echt ook meer sneuvelen. Winnen in het algemeen klassement gaat toch niet. dus wat maakt het uit, plezier en dwarsgaan is het motto! De uitwisseling is zo, dat wij dan met de hele cup bv naar Oberehe gaan en daar meerijden. Maar ook dat zij(de duitsers) een wedstrijd hier rijden.
Coyote1

Berichtdoor StevenK » wo nov 19, 2003 10:25

merijnaldewereld wrote:

Merijn, 2 uur circuit is natuurlijk veel zwaarder dan rally, omdat je daar proeven van maximaal 15 minuten hebt, waarna de remmen weer behoorlijk af kunnen koelen.

Verder ben ik het zeker met je eens dat bij een cup zoals dit reglement eruit ziet, er heel veel ruimte is in de preparatie van de auto, waardoor je weliswaar voor 5000 een auto kunt hebben (met een kooi die de meesten van ons niet echt een veilig gevoel zal geven), maar voor een snelle auto ben je veel duurder uit, want het is o.a. toegestaan een superlichte , doorgelaste, body met volledige CrMo kooi te gebruiken ipv. een standaard slappe body met schroefkooi.

Als je in deze cup vooraan wilt rijden kom je waarschijnlijk toch weer op een auto van 15 of 20k euro uit.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Jeroen » wo nov 19, 2003 10:40

Ik denk dat het zaak is dat voordat men allemaal begint te bouwen echt nastreeft dat alles zo gelijkwaardig mogelijk is. Dat komt neer op het voorschrijven van veel onderdelen, zoals kooi, onderstel, motorische aanpassingen, remmen, koppeling, velgen, banden, iedereen dezelfde chiptuning etc, maar ook vooral ook wat er NIET mag. Je zou met een of twee prefered suppliers deals kunnen maken dat ze complete pakketten leveren. Verder zou je kunnen denken aan een minimum gewicht en maximum vermogen. Ik denk dat je moet voorkomen dat degene met de dikste portemonee wint, dat gebeurd nu al te vaak.
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl