Hellendoornrally 2009

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Pleegje » vr sep 25, 2009 14:10

Ik denk niet dat alle voorgaande reacties (pagina 106) in dit topic thuishoren. Als er zonodig gezeikt moet worden hierover..en ja..dat is het...doe dat in een nieuw topic.

Het feit staat vast dat KP 16 bijna niet van start was gegaan door een tekort aan officials.

Verder...rally's vind je leuk om te kijken of niet en dan maakt 25 meter ook echt niet uit. Ik ben juist erg blij dat deze afstand er is gezien de afgelopen 10 jaren. Het publiek heeft atijd gevaarlijk dicht langs de proeven gestaan echter door voortschrijdend inzicht is dit zeer goed verbeterd. In dit geval...hulde voor de KNAF.
Daarbij is de rally in Hellendoorn de best beveiligde rally van nederland in samenwerking met de overheidsinstellingen. Bij elke proef een rescueteam (ik laat het in het midden qua uitrusting); minimaal 1 agent en een ambulance en niet te vergeten de berger. Juist door alle disciplines er zeer direct bij te betrekken zijn alle lijntjes erg kort in het geval van.. Bij andere rally's is dit minder zichtbaar.

Conclusie: wees blij dat er nog mensen zijn die dit werk willen doen en blijf vooral bij jezelf om de sport te verbeteren op de vlakken wara je dat kunt. Dus ook door het werven van nieuwe officials en positieve kritiek te blijven leveren op de organisaties en KNAF. En als je een probleem ziet..probeer ook een oplossing mee tegeven.
Pleegje

Berichtdoor uw official op stap » vr sep 25, 2009 14:13

official No. 27768 schreef:
Leo schreef:Volgens mij gaat het over de Hellendoornrally.
En niet over wie er nu gelijk heeft, zet er gewoon politiemensen neer.
kunnen ze ook geen bonnen uitschrijven.

Regel jij 100 agenten per kp? :roll: Misschien moeten we ook maar risico rally's creëren zodat we standaard politie krijgen en ME achter de hand hebben.
Alle gekheid op een stokje; normaal heb je geen agenten nodig tenzij er wat erg recalcitrant zijn want dan zijn wij ook machteloos. Echter bij hoeveelheden publiek als in Hellendoorn is extra (bekwaam) personeel wel erg gewenst! Detail blijft dat rally één van de vele sporten / activiteiten is in Nl en ook nog eens ondergewaardeerd door velen. Dit leidt vaak tot onderschatting door gemeenten / politie en dit gaat net zolang goed totdat het echt een keer fout gaat. Laten we hopen van niet.... :roll:

Als ze geen bonnen kunnen uitschrijven, zal hun geld toch ergens anders vandaan moeten komen.
Ik ben overigens maar wat blij dat ik slechts eenmaal hun hulp heb hoeven inroepen. En dat ging om publiek wat absoluut niet wou luisteren.
En of er nu veel of weinig publiek staat moet niks hoeven uitmaken.
Wij hebben 2 posten gehad in Hellendoorn met veel publiek en hadden de laatste kp ook zicht op een publiekspunt.
Wij kunnen niet anders dan complimenten geven aan dit publiek, ook dat mag gezegd worden.
En vergeet vooral niet dat wij er met name ook staan voor de veiligheid van de rijders. Ik ken helaas ook officials waar je als rijder maar beter geen ongeluk kunt krijgen, maar ik ken er ook genoeg waar je dan in goede handen bent. En juist deze officials zoeken wij nog veel meer.
Zodat het publiek niet hoeft toe te zien op vrijende gele hesjes of hesjes die hun stoeltje in de remzone neer zetten en noem alles maar op.
En zodat de rijders weten dat ze in goede handen zijn als er wat gebeurd.
uw official op stap

Berichtdoor uw official op stap » vr sep 25, 2009 14:16

Pleegje schreef:Ik denk niet dat alle voorgaande reacties (pagina 106) in dit topic thuishoren. Als er zonodig gezeikt moet worden hierover..en ja..dat is het...doe dat in een nieuw topic.

Het feit staat vast dat KP 16 bijna niet van start was gegaan door een tekort aan officials.

Verder...rally's vind je leuk om te kijken of niet en dan maakt 25 meter ook echt niet uit. Ik ben juist erg blij dat deze afstand er is gezien de afgelopen 10 jaren. Het publiek heeft atijd gevaarlijk dicht langs de proeven gestaan echter door voortschrijdend inzicht is dit zeer goed verbeterd. In dit geval...hulde voor de KNAF.
Daarbij is de rally in Hellendoorn de best beveiligde rally van nederland in samenwerking met de overheidsinstellingen. Bij elke proef een rescueteam (ik laat het in het midden qua uitrusting); minimaal 1 agent en een ambulance en niet te vergeten de berger. Juist door alle disciplines er zeer direct bij te betrekken zijn alle lijntjes erg kort in het geval van.. Bij andere rally's is dit minder zichtbaar.

Conclusie: wees blij dat er nog mensen zijn die dit werk willen doen en blijf vooral bij jezelf om de sport te verbeteren op de vlakken wara je dat kunt. Dus ook door het werven van nieuwe officials en positieve kritiek te blijven leveren op de organisaties en KNAF. En als je een probleem ziet..probeer ook een oplossing mee tegeven.

Ik had het niet beter kunnen zeggen
uw official op stap

Berichtdoor Leo » vr sep 25, 2009 14:25

Pleegje schreef:Ik denk niet dat alle voorgaande reacties (pagina 106) in dit topic thuishoren. Als er zonodig gezeikt moet worden hierover..en ja..dat is het...doe dat in een nieuw topic.

Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.
En al helemaal niet als het echt niet nodig is.
Ik wil Rally kunnen ZIEN, HOREN en RUIKEN.
en als het kan kunnen AANRAKEN.
Leo

Berichtdoor uw official op stap » vr sep 25, 2009 14:27

Leo schreef:

Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.

Wordt dan rally official
uw official op stap

Berichtdoor RobinV-Rally » vr sep 25, 2009 14:42

uw official op stap schreef:
Leo schreef:

Wordt dan rally official

Dit bedoelde ik dus in mijn bericht. Concreter: Niet iedereen die rallyfan is, wil ook voor dat lintje staan! Snap je dat nu?
Trouwens, ik ben het nog helemaal eens met Leo. Punten waar het gevaarlijk is sta je 3/5 m van de weg en waar niks kan gebeuren of Ken Block moet met zijn auto over een schans springen sta je soms 35m ervan af. Dat begrijp ik dus niet. Op KP13/16, dat knikje voor die hairpin waar Mark spinde, stond je bijna IN de uitremzone, of in ieder geval het aangrenzende wegstuk, als er een auto zou remmen, zich verremd en vol naar rechts zou uitslaan/-wijken dan hadden er zon 20 gewonden gevallen, een paaltje met een prikkeldraad is kansloos tegen die paar duizend kilo en 4 wielen! Als je veilig en slim aflint, hoef je je veel minder druk te maken over te weinig officials. En wat de meest belangrijke tip is, is misschien wel, een stuk toevoerweg afzetten. Zeg maar, gewoon 150 tot 1000m voor een proef (afhankelijk van het punt) een afsluitingsbord neerzetten dat er geen autos mogen komen, dan gaat de veiligheid/bereikbaarheid ook omhoog. En die mensen die zich "marshal, official of iets anders in die trand" noemt en gewoon totaal geen socialiteit of verantwoordingsgevoel kent buiten gooien! Je kunt beter een groep hebben met 40 man die zich 100% inzetten dan 150 waarvan er maar 30 een echt hart voor de sport hebben en de rest te arrogant is om wat te doen. Dan heb je een goede marshallclub of hoe je het ook wilt noemen! Daarop moet zon certificaat worden afgegeven. Dan kun je je ergens vertonen, ook met buitenlandse evenementen (denk aan Sezoensrally).
Dus mensen oproepen om marshall te worden is leuk en aardig, maar als ze er staan, omdat ze er staan kun je ze beter thuis laten zitten!
RobinV-Rally
Rallynieuws uit binnen en buitenland
www.robinv-web.nl
RobinV-Rally

Berichtdoor Pleegje » vr sep 25, 2009 14:43

Leo schreef:Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.

Oftewel...wat eerder is gezegd..wordt official. Zo niet..dan ben jij 1 van de toeschouwers die totaal geobserdeerd is en juist een gevaar is voor de rallysport :? (Dit alleen omdat je het gevaar dus niet wil/kan zien.)
Pleegje

Berichtdoor Pleegje » vr sep 25, 2009 14:48

Dit bedoelde ik dus in mijn bericht. Concreter: Niet iedereen die rallyfan is, wil ook voor dat lintje staan! Snap je dat nu?
Trouwens, ik ben het nog helemaal eens met Leo. Punten waar het gevaarlijk is sta je 3/5 m van de weg en waar niks kan gebeuren of Ken Block moet met zijn auto over een schans springen sta je soms 35m ervan af. Dat begrijp ik dus niet. Op KP13/16, dat knikje voor die hairpin waar Mark spinde, stond je bijna IN de uitremzone, of in ieder geval het aangrenzende wegstuk, als er een auto zou remmen, zich verremd en vol naar rechts zou uitslaan/-wijken dan hadden er zon 20 gewonden gevallen, een paaltje met een prikkeldraad is kansloos tegen die paar duizend kilo en 4 wielen! Als je veilig en slim aflint, hoef je je veel minder druk te maken over te weinig officials. En wat de meest belangrijke tip is, is misschien wel, een stuk toevoerweg afzetten. Zeg maar, gewoon 150 tot 1000m voor een proef (afhankelijk van het punt) een afsluitingsbord neerzetten dat er geen autos mogen komen, dan gaat de veiligheid/bereikbaarheid ook omhoog. En die mensen die zich "marshal, official of iets anders in die trand" noemt en gewoon totaal geen socialiteit of verantwoordingsgevoel kent buiten gooien! Je kunt beter een groep hebben met 40 man die zich 100% inzetten dan 150 waarvan er maar 30 een echt hart voor de sport hebben en de rest te arrogant is om wat te doen. Dan heb je een goede marshallclub of hoe je het ook wilt noemen! Daarop moet zon certificaat worden afgegeven. Dan kun je je ergens vertonen, ook met buitenlandse evenementen (denk aan Sezoensrally).
Dus mensen oproepen om marshall te worden is leuk en aardig, maar als ze er staan, omdat ze er staan kun je ze beter thuis laten zitten!

Misschien moet je je eens gaan verdiepen in het takenpakket van een official. Voor mij als dienstdoende ambulance zijn ze mijn oogjes en oortjes op de proef. Ik kan niet zonder hen...hoe goed/slecht het ook afgezet is. Het aantal officials is dus nodig..en soms ook 4 officials op een ogenschijnlijk ongevaarlijk stukje waarbij ze ogenschijnlijk niets staan te doen. En als je het takenpakket wel denkt te kenne..dan zie ik je graag op de officialdagen waarbij je dan je kunsten mag laten zien. Ik sta daar namelijk als instructeur met een collega van mij.
Pleegje

Berichtdoor official No. 27768 » vr sep 25, 2009 14:50

RobinV-Rally schreef:..... En wat de meest belangrijke tip is, is misschien wel, een stuk toevoerweg afzetten. Zeg maar, gewoon 150 tot 1000m voor een proef (afhankelijk van het punt) een afsluitingsbord neerzetten dat er geen autos mogen komen, dan gaat de veiligheid/bereikbaarheid ook omhoog.....

Klopt en meestal gebeurd dit ook wel maar ja soms :roll: (ook zijn er dan trouwens genoeg mensen die er omheen rijden hoor of zelfs het bord in de sloot gooien maar ok..
Ikzelf probeer altijd zo publieksvriendelijk te zijn en vooral te linten maar als de KNAF auto stopt en zegt dat ik het anders moet doen heb ik weinig keus.
Het is en blijft vrijwilligerswerk en dus is het heel lastig om er allerlei regels / certificaten aan te verbinden om mensen niet nog meer te ontmoedigen.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor MartijnS » vr sep 25, 2009 14:54

Pleegje schreef:
Leo schreef:Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.

Oftewel...wat eerder is gezegd..wordt official. Zo niet..dan ben jij 1 van de toeschouwers die totaal geobserdeerd is en juist een gevaar is voor de rallysport :? (Dit alleen omdat je het gevaar dus niet wil/kan zien.)

Duidelijk, maar het probleem is dat je dan heel de dag hetzelfde ziet/hoort/ruikt en aanraakt.. en lol@gevaar voor de rallysport als je op korter dan 25 m zou willen staan.
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor official No. 27768 » vr sep 25, 2009 14:58

MartijnS schreef:Duidelijk, maar het probleem is dat je dan heel de dag hetzelfde ziet/hoort/ruikt en aanraakt.. en lol@gevaar voor de rallysport als je op korter dan 25 m zou willen staan.

Nou dat aanraken zeker niet.... een behoorlijk startveld vol heb ik ondertussen wel een keer geduwd, geholpen of helaas het boekje van ingenomen. Het is echt heel divers en zelfs mijn vriendin (die niks met auto's heeft) vind het erg leuk, juist omdat je nooit weet wat er gebeurd!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor WRC fan » vr sep 25, 2009 15:38

tiemen schreef:
van eck schreef:Het is helaas zo geworden dat de jeugd niets meer voelt voor vrijwilligerswerk, de goede daargelaten natuurlijk he, maar die zijn helaas in de minderheid. zo bloed een mooie sport langzaam dood helaas.

Niet zo dramatisch zeg :(
DE jeugd bestaat niet!!!!!!!!!! Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar van deze opmerkingen gaan mij de nekharen overeind staan.
Dit heeft niets met jeugd te maken, helemaal niets!
Als je het dan zo wilt stellen, moet je zeggen dat de mensen in zijn algemeenheid minder voelen voor vrijwilligerswerk. Dan klopt het. En dát is een maatschappelijk gegeven die o.a. individualisering wordt genoemd.

Dus niet DE jeugd. En vergeet niet dat jongeren ons vaak een spiegel voorhouden!
Ik weet niet hoe jong (:wink:) je bent, maar je opmerking klopt niet.

En dan nog bloed onze sport niet dood, kom op zeg, omdat het moeilijker wordt (en is dat wel echt zo, was dit in het verleden makkelijk? Ik betwijfel het) om mensen te vinden die een geel hesje aan willen trekken. Dit vind ik nu echt een melancholische gedachte.

Misschien is het een 'onderzoek' waard waaróm men dit niet zou willen (al wel eens gevraagd aan jongeren?), de antwoorden zouden je wel eens kunnen verbazen.

Waar moet ik zijn als ik bijvoorbeeld in Barneveld official wil worden. Wil best één of twee rally's official zijn. Maar heb ook mijn bijbaantje en kan ook niet overal komen. Maar bijvoorbeeld Barneveld lijkt me wel leuk. Kan ik kijken en mijzelf toch nuttig maken. Trouwens bij de meeste rally's zie ik toch vooral mensen van middelbare leeftijd kijken, dus waarom moet de jeugd dan official worden :?: :wink:
WRC fan

Berichtdoor kraats » vr sep 25, 2009 15:48

Ga eens naar http://nederlandrally.nl en dan naar official club Midden nederland. Dan kom je vanzelf de nodige info tegen.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor WRC fan » vr sep 25, 2009 16:07

kraats schreef:Ga eens naar http://nederlandrally.nl en dan naar official club Midden nederland. Dan kom je vanzelf de nodige info tegen.

Inderdaad. Bedankt, maar ik zie nu al wel dat ik die vier keer per jaar niet ga halen. Misschien later een keer :wink:
WRC fan

Berichtdoor tiemen » vr sep 25, 2009 16:29

Pleegje schreef:

Wat een kansloze opmerking zeg!
Geobsedeerd zijn door iets, betekent toch echt iets anders. Ja, rallysport kan je fascineren (als je dan toch een woord wilt gebruiken), maar is dit niet voor alle sporten het geval? En ben je dan een potentieel gevaar?

Feit is en blijft (en dit is geen mening) dat rallysport een gemotoriseerde sport is waarbij dingen kunnen misgaan.
Geloof mij, in al die jaren heb ik veel (en mijn broertje nog veel meer) rally's gezien. Sommige plaatsen (o.a. kp 14, welk punt weet ik zo niet) mocht het publiek op plaatsen staan die gevaarlijk waren. Wie is er dan een gevaar voor de rallysport? Diegene die daar mogen staan? Of diegene die deze plaats als veilig heeft bedacht? Dit neemt uiteraard niet de verantwoordelijkheid van de toeschouwers weg, ik ben op het betreffende punt ook opgeschoven. Echter er komen ook mensen kijken die misschien één keer rally kijken, en totaal niet weten waar het over gaat, en wat de gevaren kunnen zijn. Daar zijn o.a. de gele hesjes dragers voor.

Er is ook door anderen al gewezen op het anders kunnen aflinten, enz. Gaan de heren officials hier iets mee doen? Spelen jullie dit door naar de KNAF?
Dit heeft allemaal te maken met het zogenaamd geen officials kunnen vinden. Volgens mij is het wel te doen, echter zullen er dan wel bepaalde zaken fundamenteel moeten veranderen.

Terecht zegt Holkers (en vaak ben ik het niet met hem eens, maar deze keer wel) dat het niet handig is om op de gebruikte manier mensen te werven. En om helemaal maar niet te spreken over dat DE jeugd niet wil helpen. Dit laat direct al het hiaat zien van de betreffende persoon.
Jongeren willen meer dan jij denkt, misschien zijn er naast de genoemde argumenten van de jongeren zelf (studie, enz) nog wel meer zaken te noemen! De 'goede' luisteraar heeft aan een half woord genoeg zullen we maar zeggen.

Een ander feit, die door velen hier wordt beaamd, is het vreselijke machtsmisbruik dat sommige gele hesjes dragers over zich hebben. Misschien hebben ze thuis niets te vertellen en is dit een compensatie, maar communicatieve vaardigheden hebben zij niet, of het moet zijn: hoe jaag ik in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen tegen mij in het harnas!?

Ik noem sommige. De officials (bewust maak ik onderscheid tussen de gele hesjes dragers en de officials) kunnen op een normale manier met andere mensen praten. En het is nu éénmaal een gegeven dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn!

Dat het ook anders kan laten officials zien! Alle lof voor deze mensen die de sport MEDE mogelijk maken.
tiemen

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden