Beste Arnabret,
Normaal reageer ik niet zo vaak op een bericht, omdat ik meestal wat anders te doen heb, maar voor jou ben ik even gaan zitten.
Je begeeft je niet alleen op glad, maar ook op zeer dun ijs. En wat mij betreft ben je er doorheen gezakt. Zowiezo heb ik het niet zo op mensen die dit soort dingen opschrijven achter een schuilnaam. Als je wat te zeiken heb, gewoon laten zien wie je bent. Wat jij opschrijft dat weten wij allang. Dat weten de coureurs, de bijrijders, de organisatoren, de officials en voor mijn part de toiletjuffrouw. Het einige wat die mensen de stimulans geeft om door te gaan is dat ze het een verschrikkelijk mooie sport vinden om er op de een of andere manier aan mee te doen. Wanneer je roept dat de importeurs meer moeten doen in de rallysport, dan stel je voor vanaf nu elke week bij die gasten aan de lijn gaat hangen. Ik zal je alvast de uitslag geven: nul.
Waarom? 1. Er wordt in Nederland te weinig verdiend op een auto 2. Die jongens zitten liever in een warme hospitallity unit met een lekker hapje en een drankje, dan dat ze ergens in de polder kou staan te lijden en afgescheept worden met een kroket en een glaasje Fanta. 3. De importeurs doen alleen wat wanneer de marketing of pr functionaris gek is van de sport, want die moet het verkopen aan de aandeelhouders, en we hebben helaas te maken met een formule 1 virus. (niet bij allemaal hoor). Ik(rallyXS) en denk ook Frank(rallyreport) hebben veel contact met de importeurs en bedrijven die iets voor de sport zouden kunnen doen. Maar het is een cirkel: de exposure is volgens hun te klein, daarom zijn de budgetten laag en daarom blijft het een sport waar iedereen zijn best moet doen om te kunnen blijven rijden, organiseren etc. etc. Ik(rallyXS) en Frank(rallyreport) weten ook wat het kost aan geld en moeite om tv programma’s en magazines te maken.
Nederland heeft niet de infrastructuur om echt lange en mooie rally’s te organiseren. Ik vind het al heel knap wat de organisatoren elk jaar ons weer voorschotelen. Wetende dat het ontzettend moeilijk is financieel, maar ook met alle vergunningen etc. etc. Ik kom net terug uit Wales en ja daar is het niet zo moeilijk om iets te organiseren. Want je hebt de ruimte. En vergis je niet. In Engeland loopt de rally ook terug. Niet qua aandacht, maar wel qua auto’s. Ook bij hun gaat het wat minder.
En vergeet niet dat in Nederland hard rijden op een openbare weg niet getolereerd wordt, ook al is die afgezet. De milieumaffia doet er alles aan om dat tegen te gaan. Misschien moet je de politiek in, kan je mooi voor de jongens lobbyen.
Hoe denk jij dat het WRC zichzelf in leven houd. Die ene mijnheer Richards die pompt daar zoveel geld in dat je bijna de euro’s kan ruiken wanneer je bij de ISC op de koffie komt. Om mee te doen met een fabrieksteam moet je diep in de buidel, maar daar krijg je dan wel wat voor terug. In Nederland is het nog nooit verkocht dat die extra honderd euro in het inschrijfgeld voor de media gebruikt zouden kunnen worden. Maar dan moet wel iedereen in beeld, en daar zit nu net de bottelnek. WRC heeft laten we zeggen 10 auto’s en het Nederlandse kampioenschap 50 en die willen allemaal evenveel aandacht. Ik geef je het te doen
Maar goed, beste Arnbret, vertel ons eens iets wat we niet weten. Er wordt door iedereen op dit moment hard gewerkt om de sport naar een hogerplan te brengen. En die mensen zitten niet te wachten op iemand die het ze wel even gaat vertellen. Of wil je je handen ook vuil gaan maken?
Armand
Wel knap dat je met je eerste topic zoveel harten raakt, maar ik denk dat je stiekem nog wel een ander ‘forumnaampje’ hebt.