Rallysport in Nederland

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor Armand » di feb 17, 2004 12:10

Beste Arnabret,
Normaal reageer ik niet zo vaak op een bericht, omdat ik meestal wat anders te doen heb, maar voor jou ben ik even gaan zitten.

Je begeeft je niet alleen op glad, maar ook op zeer dun ijs. En wat mij betreft ben je er doorheen gezakt. Zowiezo heb ik het niet zo op mensen die dit soort dingen opschrijven achter een schuilnaam. Als je wat te zeiken heb, gewoon laten zien wie je bent. Wat jij opschrijft dat weten wij allang. Dat weten de coureurs, de bijrijders, de organisatoren, de officials en voor mijn part de toiletjuffrouw. Het einige wat die mensen de stimulans geeft om door te gaan is dat ze het een verschrikkelijk mooie sport vinden om er op de een of andere manier aan mee te doen. Wanneer je roept dat de importeurs meer moeten doen in de rallysport, dan stel je voor vanaf nu elke week bij die gasten aan de lijn gaat hangen. Ik zal je alvast de uitslag geven: nul.

Waarom? 1. Er wordt in Nederland te weinig verdiend op een auto 2. Die jongens zitten liever in een warme hospitallity unit met een lekker hapje en een drankje, dan dat ze ergens in de polder kou staan te lijden en afgescheept worden met een kroket en een glaasje Fanta. 3. De importeurs doen alleen wat wanneer de marketing of pr functionaris gek is van de sport, want die moet het verkopen aan de aandeelhouders, en we hebben helaas te maken met een formule 1 virus. (niet bij allemaal hoor). Ik(rallyXS) en denk ook Frank(rallyreport) hebben veel contact met de importeurs en bedrijven die iets voor de sport zouden kunnen doen. Maar het is een cirkel: de exposure is volgens hun te klein, daarom zijn de budgetten laag en daarom blijft het een sport waar iedereen zijn best moet doen om te kunnen blijven rijden, organiseren etc. etc. Ik(rallyXS) en Frank(rallyreport) weten ook wat het kost aan geld en moeite om tv programma’s en magazines te maken.

Nederland heeft niet de infrastructuur om echt lange en mooie rally’s te organiseren. Ik vind het al heel knap wat de organisatoren elk jaar ons weer voorschotelen. Wetende dat het ontzettend moeilijk is financieel, maar ook met alle vergunningen etc. etc. Ik kom net terug uit Wales en ja daar is het niet zo moeilijk om iets te organiseren. Want je hebt de ruimte. En vergis je niet. In Engeland loopt de rally ook terug. Niet qua aandacht, maar wel qua auto’s. Ook bij hun gaat het wat minder.
En vergeet niet dat in Nederland hard rijden op een openbare weg niet getolereerd wordt, ook al is die afgezet. De milieumaffia doet er alles aan om dat tegen te gaan. Misschien moet je de politiek in, kan je mooi voor de jongens lobbyen.

Hoe denk jij dat het WRC zichzelf in leven houd. Die ene mijnheer Richards die pompt daar zoveel geld in dat je bijna de euro’s kan ruiken wanneer je bij de ISC op de koffie komt. Om mee te doen met een fabrieksteam moet je diep in de buidel, maar daar krijg je dan wel wat voor terug. In Nederland is het nog nooit verkocht dat die extra honderd euro in het inschrijfgeld voor de media gebruikt zouden kunnen worden. Maar dan moet wel iedereen in beeld, en daar zit nu net de bottelnek. WRC heeft laten we zeggen 10 auto’s en het Nederlandse kampioenschap 50 en die willen allemaal evenveel aandacht. Ik geef je het te doen

Maar goed, beste Arnbret, vertel ons eens iets wat we niet weten. Er wordt door iedereen op dit moment hard gewerkt om de sport naar een hogerplan te brengen. En die mensen zitten niet te wachten op iemand die het ze wel even gaat vertellen. Of wil je je handen ook vuil gaan maken?

Armand

Wel knap dat je met je eerste topic zoveel harten raakt, maar ik denk dat je stiekem nog wel een ander ‘forumnaampje’ hebt.
Op een dag is die klaar...
Armand

Berichtdoor billy » di feb 17, 2004 12:33

Tuurlijk heb je op bijna alle punten gelijk Armand, maar als iedereen zo blijft denken dan wordt die cirkel nooit doorbroken.

Of zijn jullie misschien bang dat iemand die cirkel doorbreekt?
William Heeren
billy

Berichtdoor billy » di feb 17, 2004 12:34

Er werd tegen jou toch ook wel gezegd dat een rally magazine in Nederland niet zou kunnen? En je hebt het toch gedaan.
William Heeren
billy

Berichtdoor MaxHuyse » di feb 17, 2004 12:41

Dan moeten we Pon maar eens bellen of zij de officials willen sponsoren. Met meer officials gaat de veiligheid er zeker op vooruit, omdat we het publiek dan beter in de hand kunnen houden en officials zijn wel gevoelig voor een beetje vleierij.

Tot nu toe moeten we het doen met een lunchpakketje, rallyschildje en patat/frikandel/blikje drinken als avondmaal na een dag afzien in de regen. En dan wil je nog niet weten wat de organisatie hier al aan kwijt is.

Okay, je wilt het niet weten, maar ik gooi er toch (met de natte vinger!) een berekening tegenaan: Lunchpakket 6 euro, 'avondeten' 7,50 euro, beetje drukwerk; zegge 15 euro per official per dag (zonder slaapplaatsen voor een meerdaags evenement).
Ik ben al bezig met voorbereidingen voor de Almere rally, dus laten we dat voorbeeld even nemen; op de zaterdag 2 proeflocaties en zondag 5 stuks. Per proeflokatie heb je gemiddeld 55 man, maal 7 is 385 officials, dus 385 maal 15 euro is 5775 euro.
Een aanzienlijk deel van de officials komt twee dagen helpen, dus waarschijnlijk moeten er ook nog ongeveer 100 slaapplaatsen voor de officials geregeld worden. En om dat goedkoop te houden slapen officials dan meestal in hun zelf meegebrachte slaapzakken in een of ander vaag zaaltje of jeugdhonk. Hotelkamers zijn uiterst zeldzaam!!

Dus als Pon 500 warme maaltijden (volledig aardappelen/groente/vlees) wil sponsoren, dan hebben we genoeg (extra) officials gemotiveerd om het publiek veel beter in de hand te houden en de veiligheid op niveau te brengen. En dan sponsoren ze alleen nog wat in de boekhouding van een organisatie meestal een sluitpost is.

Nog iets anders, Arnebret: Als jij in je openingsposting roept dat je het Nederlandse startveld maar niks vindt, is dat een regelrechte belediging aan het adres van al die mensen die daar zoveel bloed, zweet, tranen en geld in stoppen, dus dan kun je verwachten dat mensen kwaad worden. Zeker als je je als onbekende achter een nickname verschuilt. Ik ben blij dat je je ondertussen genuanceerder opstelt in de discussie.

Groetjes,

Max

ps. Laten ze zich bij Pon ook nog realiseren, dat de auto's een voor een voorbij komen, waardoor niet twintig auto's tegelijk elkaar bij de eerste bocht proberen uit te remmen!!
MaxHuyse

Berichtdoor Armand » di feb 17, 2004 13:04

He billy,
Er wordt ook hard gewerkt om die cirkel te doorbreken. Maar dingen die er over de jaren zijn ingesleten, krijg je er niet in één week uit. En rallyXS en rallyreport zijn ook gebaat bij veel aandacht, dus hoe sneller die cirkel doorbroken wordt hoe beter.

Armand
Armand

Berichtdoor David Westenbrink » di feb 17, 2004 14:48

En zo'n ClioCup dat is eigenlijk toch ook wel humor? :)

Ik zou zo'n auto echt niet willen hebben, straks denken ze dat ik ook net zo'n idooit ben die de boel zo an gort jaagt :)

-----

Zo'n vette Clio Super1600 wil ik me veel liever mee identificeren.
David Westenbrink

Berichtdoor billy » wo feb 18, 2004 13:44

Armand, is het anders geen idee om samen te gaan werken als RallyReport en RallyXS? Als je krachten kunt combineren dan wordt je daar toch alleen maar sterker van?
William Heeren
billy

Berichtdoor Armand » wo feb 18, 2004 14:13

Billy, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Armand
Armand

Re: Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor Holkers » wo feb 18, 2004 15:14

Armand wrote:
Billy, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Armand

gaat achter een boom staan en doet een wortel na.... :D:D:D:D
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor billy » wo feb 18, 2004 17:12

Mag ik daaruit opmaken dat jullie bezig zijn om een samenwerking aan te gaan? Of juist niet?
William Heeren
billy

Berichtdoor Armand » wo feb 18, 2004 18:17

Billy,
van samenwerking is geen sprake. Frank en ik hebben wel contact met elkaar. Het gaat er tenslotte om om de sport te behouden en groter te maken. We houden elkaar op de hoogte, laten we maar zeggen.

Armand
Armand

Berichtdoor bintang » wo feb 18, 2004 18:49

is het geen idee om net als in belgie entreegelden te heffen om zo de organsatie's een beetje tegemoet te komen echte rallyliefhebbers zijn best bereid om een euro 10 te betalen.ben in zweden geweest en daar moest je voor een parkeerplaats bij de proef 40kr(ong 5euro)per auto betalen ongeveer de helft van de opbrengst ging naar de rallyclub die daar dienst deed als official om zo hun kosten te vergoeden.als we beter willen zal er meer geld moeten komen niet alleen van importeurs,sponsors ect maar ook van de rallysupporter zelf!!Al blijft de politiek natuurlijk wel achter.Subsidies stoppen in voetbalclubs die bankroet staan e.d.Maar ja het is niet anders.en we moeten niet afgeven op alle organisaties en mensen als Frank Verhoeven en Armand verhoef zij moeten ook roeien met de paar dunne riempjes.WAARVOOR DANK JONGENS
Raymond van keulen
bintang

Berichtdoor RallyeRichard » wo feb 18, 2004 19:59

@Max Huyse,

Het balletje dat jij opgooit over veiligheid en sponsoring is helemaal zo gek nog niet en zal qua image allicht minder weerstand ondervinden dan het voorstel om een specifiek team te sponsoren.

Ik leg de uitdaging maar neer. LG sponsort de Almere Rally. Dan kan Neerlands trots Philips natuurlijk niet achterblijven. Ik zie het al helemaal voor me. Officals met op de rug van hun hesje de naam Philips met als onderschrift; "Let's make things safer".
Naamsponsoring met een pakkende, positieve boodschap.

Wie o wie ziet hier ook wat in en heeft de middelen en capaciteiten om één en ander in een zakelijk voorstel uit te werken.

Misschien zie ik ze vliegen, maar het is tenminste positieve input!
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

Re: Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo feb 18, 2004 20:03

bintang wrote:
is het geen idee om net als in belgie entreegelden te heffen om zo de organsatie's een beetje tegemoet te komen echte rallyliefhebbers zijn best bereid om een euro 10 te betalen.

==========================================
"Bintang"

Laat ik eerst stellen dat ik het met je eens ben, maar deze discussie is nu al een paar keer gelopen over diverese Nederlandse Rally's, en daar kwamen nu niet echt juichende reacties op. Maar misschien zijn de meningen intussentijd bijgesteld en wil men toch wel gaan betalen.

Wat mij trouwens wel opvalt in deze discussie / dit topic, is dat er eigenlijk bijna alleen maar gekeken wordt vanuit het oogpunt van fans, toeschouwers, pers e.d. Ik vraag me toch af of de rijders er ook zo tegen aan kijken? Zouden die het niet genoeg vinden als er gewoon rally's werden georganiseert? En dat daar dan eigenljk helemaal niet zo nodig publiek bij gehaald zou moeten worden? Want als ik het allemaal goed begrijp, dan gaat de grootste hap mbt de organisatiekosten naar het behappen van de toeschouwersstroom en het afzetten door officials.
Ton Van Spanje

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl