v.d.g rally team wrote:
Ton daar heb je gelijk in.
Wat ik ermee wil is altijd en iedereen heeft het er over dat de kosten hoog zijn niet alleen het inschrijfgel ook als je je auto redelijk op en top wild houden. En dan de sevice wagen erbij en de sponsors staan ook niet te springen om je te helpen vooral nu niet in deze tijd. Maar als er dan iemand over door gaat zoals ik nu dan ben je de kwaaie ,dan moet je maar een andere hobby gaan zoeken maar de meeste zitten in het zelfde schuitje.
De inschrijfgelden zijn toch echt een druppel op de gloeiende plaat. Michelins 15" kosten ook al bijna 200 per stuk (ex btw), en als je één keer op regenbanden weggaat terwijl het droog is, ben je dus zomaar 800 verder.
Remblokken kosten meestal ook zo'n 200 voor een set, en die gaan ook niet veel langer dan één of twee wedstrijden mee.
En zo zijn er meer dingen die de hoogte van het inschrijfgeld in een heel ander perspectief plaatsen. Een wedstrijd kost mij zo ongeveer 2000 euro, alles bij elkaar. Het inschrijfgeld is daar helemaal niet zo'n groot gedeelte van. Uiteraard vind ik 300 euro ook nog steeds veel geld, en ik moet daar ook best wel een paar dagen voor werken, maar ik vind wel dat je eea in perspectief moet plaatsen.
Maar ik denk eigenlijk dat het grootste gedeelte van de problematiek heel kort en bondig is:
Nederlandse rallyteams zijn niet voldoende professioneel in hun organisatie, marketing & relatiebeheer
Kijk maar ééns hoe eea geregeld is op het circuit.
En kijk dan nog ééns in de rallysport: het zijn vooral de teams die hun organisatie professioneel hebben neergezet die in staat zijn iets van hun team & sponsoren te maken.
Het probleem daarmee is echter dat je toch echt eerst moet investeren voor je er wat voor terugkrijgt en dat is waar de meesten al weer afhaken.
Om een voorbeeld te noemen: een goede verkoper kost all-in 100k per jaar. Als we met 20 teams zo iemand in dienst nemen om sponsoring-deals te sluiten, dan is dat in mijn optiek een serieuze investering.
Maar de meesten zeggen dan: ik doe alleen mee als ik garanties krijg dat ik ook echt sponsoring krijg. En dat is nu net de essentie van ondernemen: je krijgt geen garanties, alleen maar kansen.