RallyPro Amsterdam Rallysprint 05-09-2010

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor kraats » ma sep 06, 2010 19:58

Wolter schreef:@Armand: helemaal met je eens. Het is nou eenmaal gebeurd en daar doe je niks meer aan. Het filmpje dat ik ook op youtube heb gezien geeft inderdaad een leermoment aan. In mijn ogen namelijk dat, als je gaat vlaggen, je dat mogelijk veel eerder moet doen. Dus niet een paar meter voor de bocht, maar het liefst al bij de bocht ervoor. Is de snelheid lager, weten de rijders dat er een gevaarlijke situatie is, etc. En voor de rijders moet het natuurlijk duidelijk worden dat als je een bewegende gele vlag ziet, je gewoon moet afremmen zodat je niet ineens verrast wordt door de situatie.

Het verbaasd mij dat dit soort ongevallen niet vaker plaatsvinden. In dit geval was er niks om te remmen, begrijp ik! Maar hoe vaak gebeurd het niet dat rijders helemaal niet remmen als er gevlagd wordt? Ik denk dat een groot aantal rijders helemaal geen remmen meer hadden gezien de omstandigheden. En ja, dat komt vaak zonder aankondiging, gewoon ineens helemaal geen druk meer,.... ja zelf ervaren! Maar het ligt deels wel aan de manier van remmen/rijden.

Wolter schreef:Uit diverse posts blijkt dat er misverstanden zijn ontstaan over de toedracht van het eerste en het tweede ongeluk. Als je ''gewoon'' dat filmpje bekijkt wordt ineens alles duidelijk, zonder sensationeel te worden. Hoe erg en vervelend het ook is, het blijft de realiteit. En ''aub geen filmpjes plaatsen'' draagt in mijn ogen bij aan een houding van ''als we niks laten zien, is er niks gebeurd''. En dat zijn in mijn ogen communisistiche en hypocriete praktijken.
En als je het filmpje niet wilt zien, klik je niet op een link die er naar verwijst.
Het is nou eenmaal de realiteit, en hoe vervelend die ook is, die mag je niet zomaar stilzwijgen.

Het mooie hiervan is dat een aantal hier vertellen hoe slecht zo'n filmpje wel is maar hebben er wel naar gekeken. Ik hoef het niet te zien, al zou het de realiteit zijn. Vanzelfsprekend is er iets fout gegaan, en daar kunnen we vast wel wat van leren. Maar dat doen we niet! Ik zie zeer regelmatig situaties die bij dit soort negatieve bijkomstigheden veel meer letsel tot gevolg kunnen/zullen hebben. Duizenden keren gaat het goed....

Ik wens alle betrokkenen veel sterkte en Ellen beterschap.

Nog 1 ding; Wat een pech heeft de MCRI het laatste jaar, ze hebben al zo verschrikkelijk veel over zich heengehad. Ik heb bewondering voor deze club, die er toch steeds weer staat.....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Re: re

Berichtdoor Wim Salabim » ma sep 06, 2010 20:16

MartijnB schreef:
Wim Salabim schreef:
JoostS schreef:http://www.youtube.com/watch?v=j8elb0vfyM0&hd=1
Hier mijn shot van de crash van Weijs en Gros, ik stond een bochtje verder, maar je ziet aan de zijkant van de Lancer wel goed dat het een flinke impact was.
Ik stond er ook bij toen de Gros naar Weijs liep en hij gaf inderdaad aan dat hij geen enkele remdruk meer had, ook niet door pompend te remmen etc..

Als men problemen met de remdruk heeft, komt dit niet spontaan op, maar wordt dit geleidelijk steeds erger.
Dus mij lijkt dat hij dat al eerder in de proef had moeten merken.

En dan bestaat er ook nog de kans dat de remzuigers van de schijven gaan door de G-krachten in de snelle bochtencombinatie over het spoor. Dus dat je de remmen even op moet pompen voordat je weer wil gaan remmen.

Maar al met al een vervelende gebeurtenis. Als dit niet gebeurd was, zou een hoop ellende voorkomen zijn.

Kan je je speculaaspoppen aub terug de kast instoppen.......

Je was er niet bij je zat er niet naast je hebt het niet gezien van binnenuit en je hebt het niet meegemaakt........

Blabla over G krachten en rem zuigers van de schijven drukken ....
Dan heb je wel enorme *** remmen en ben je niet helemaal wijs om er rally mee te gaan rijden.
Enige wanneer remzuigers van een schijf gedrukt kunnen worden is als een wiel los zit en de schijf tussen de naaf en het wiel gaat slingeren.
Maar dat was dus niet het geval...

En ja ik weet wel een groot deel van de toedracht aangezien mijn beste maatje en vaste navi naast Adri zat!

Eerst even welles-nietesen....

Waarschijnlijk was ik er dichterbij dan jij... Ik stond namelijk in de hairpin!!!!

Dat van dat de zuigers terug gaan, zul jij nooit meemaken met je 'stationair rondtoeren'... Maar ik ken toch een aantal rijders (met van die grote/dure AP racing/Brembo remmen) deze even een keer de remmen oppompen als ze ergens uit een snelle situatie komen en daarna behoorlijk moeten remmen.

Maar goed, zo lang er niemand vertelt hoe het precies gebeurde kunnen we aan het speculazen blijven...
Wim Salabim

Berichtdoor Jacques81 » ma sep 06, 2010 20:27

Ow ja leuk maar we doen het maar tot 5 december he, dan is er lang genoeg tijd geweest om aan te melden 8)

Enne over de rest laat ik me niet uit....
Jacques81

Berichtdoor bennie2000 » ma sep 06, 2010 20:45

Waarschijnlijk was ik er dichterbij dan jij... Ik stond namelijk in de hairpin!!!!
[quote]

Hier het bewijs: volgens mij het manneke in het blauw

Afbeelding
bennie2000

Berichtdoor joostkusters » ma sep 06, 2010 20:46

dit komt door slechte of kapotte wiellagers, en geen G-krachten.
ook komt het vaak door kokende remmen, dit komt wel heel vaak voor in amsterdam, en dit is al jaren zo, volgens mij heeft wevers dit ooit met de bmw gehad, en erik en mick de jonge in 1999 met de renault
joostkusters

Berichtdoor Red_Spike » ma sep 06, 2010 21:21

en dat ziet er ongeveer, zo uit vanaf de andere kant, ik ben diegene met het rode haar.

Afbeelding
Red_Spike

Berichtdoor metisse » ma sep 06, 2010 21:27

bennie2000 schreef:Eerst even welles-nietesen....

Hier het bewijs: volgens mij het manneke in het blauw

Afbeelding

Jullie laten perfect zien hoe mis het had kunnen gaan, met die mannekes in hun witte hesjes die allemaal een afstandsverklaring hebben ondertekend.........
metisse

Berichtdoor Red_Spike » ma sep 06, 2010 21:34

metisse schreef:Jullie laten perfect zien hoe mis het had kunnen gaan, met die mannekes in hun witte hesjes die allemaal een afstandsverklaring hebben ondertekend.........

Zullen we het dan maar niet hebben over het publiek op veel punten
:wink: :roll:

De auto's hadden hier namelijk ook makkelijk in de greppel/sloot kunnen belanden, zelfde geldt voor huzink in de Exotic Green.......
Bij rally sta je nergens veilig
Red_Spike

Berichtdoor MartijnB » ma sep 06, 2010 22:47

Wim Salabim schreef:
MartijnB schreef:
Wim Salabim schreef:
JoostS schreef:http://www.youtube.com/watch?v=j8elb0vfyM0&hd=1
Hier mijn shot van de crash van Weijs en Gros, ik stond een bochtje verder, maar je ziet aan de zijkant van de Lancer wel goed dat het een flinke impact was.
Ik stond er ook bij toen de Gros naar Weijs liep en hij gaf inderdaad aan dat hij geen enkele remdruk meer had, ook niet door pompend te remmen etc..

Als men problemen met de remdruk heeft, komt dit niet spontaan op, maar wordt dit geleidelijk steeds erger.

En dan bestaat er ook nog de kans dat de remzuigers van de schijven gaan door de G-krachten in de snelle bochtencombinatie over het spoor. Dus dat je de remmen even op moet pompen voordat je weer wil gaan remmen.

Maar al met al een vervelende gebeurtenis. Als dit niet gebeurd was, zou een hoop ellende voorkomen zijn.

Kan je je speculaaspoppen aub terug de kast instoppen.......

Je was er niet bij je zat er niet naast je hebt het niet gezien van binnenuit en je hebt het niet meegemaakt........

Blabla over G krachten en rem zuigers van de schijven drukken ....
Dan heb je wel enorme *** remmen en ben je niet helemaal wijs om er rally mee te gaan rijden.
Enige wanneer remzuigers van een schijf gedrukt kunnen worden is als een wiel los zit en de schijf tussen de naaf en het wiel gaat slingeren.
Maar dat was dus niet het geval...

En ja ik weet wel een groot deel van de toedracht aangezien mijn beste maatje en vaste navi naast Adri zat!

Dat van dat de zuigers terug gaan, zul jij nooit meemaken met je 'stationair rondtoeren'... Maar ik ken toch een aantal rijders (met van die grote/dure AP racing/Brembo remmen) deze even een keer de remmen oppompen als ze ergens uit een snelle situatie komen en daarna behoorlijk moeten remmen.

Maar goed, zo lang er niemand vertelt hoe het precies gebeurde kunnen we aan het speculazen blijven...

Flikker toch op met je paatjes man kerel!!!!
Je was misschien dichterbij maar dan nog zat je er niet in of ernaast en heb je geen flauw benul waar je het over hebt....

En ga eerst zelf eens een rally rijden alvorens je commentaar levert
Zie bovenstaande uitleg van Joost, die weet er veel meer van dan jij.

Als diegen die jij schets zijn remmen eerst moet oppompen voor een bocht met zulke dikke klauwen dan is er toch echt iets fout gegaan met de montage van die zogenaamde remmen...

Remdruk valt hooguit weg doordat de boel veel te heet word.

Geen idee trouwens wie die 3 zijn dat mannetje in t blauw en die 2 witte hesjes

Maar een erg veilige plek om te fotograferen is het niet bepaald op het randje van de stoeprand in een hairpin.
1 keer iets te vroeg inzetten van een deelnemer en je ligt er ook onder
Laatst bijgewerkt door MartijnB op ma sep 06, 2010 23:16, in totaal 1 keer bewerkt.
MartijnB

Berichtdoor Berto » ma sep 06, 2010 23:15

[quote="Wim Salabim

[/quote]

FOUT.

Zeker nooit gehoort van fading?
Wij hebben hier wel mee te maken gehad en ik kan je verzekeren dat je je rot schrikt als je op een proef ineens blijkt geen remmen te hebben!!
Voor ons is het goed afgelopen omdat er ruimte was, maar ik kan me voorstellen dat zoiets hier gebeurt is.
Meen me ook te herinneren dat dit soort proeven geen voorkeur hebben van de remmen van een evo.
Er waren in het verleden in ieder geval veel remproblemen als de proeven uit veel Mikey-Mouse werk bestonden.

En wat betreft de rijstijl van Martijn:
Nee, het is geen Bijvelds, maar hij rijdt wel en heeft daar plezier in.
Geen enkele reden om dat de grond in te trappen door iemand die zelf niet rijdt.
Laat eerst maar eens zien wat je zelf kunt, alvorens commentaar op anderen te geven, de beste stuurlui.........
Berto

Berichtdoor StevenK » di sep 07, 2010 4:11

Met mijn Evo had ik ook wel het probleem dat als de boel goed warm was de lagers voldoende ruimte hadden om in de bochten zoveel te werken dat de schijven de blokken naar buiten duwden, maar dat was ook precies de reden waarom je met die auto er goed aan deed altijd even voor het remmen met links de boel op te pompen.

Wel heb ik begrepen dat vanaf de VII er grotere wiellagers worden gebruikt, waardoor het probleem een heel stuk minder is.

Maar dan nog is speculeren zo zinloos: dat er iets mis gaat is part of the game; als ik het wel heb is het altijd al zo geweest dat je op het betreffende punt, wanneer je goed hard de spoorrails hebt gekruist, de auto achter wat licht wordt en dan is het lastig remmen.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor mantaboy » di sep 07, 2010 7:07

Zal vandaag eens testen wat de remmen doen op een micky mouse baantje.

Ik weet dat de remmen van de BMW zo heet worden dat het vet van de wiellagers er als dunne olie tussenuit loopt. Om de 2 wedstrijddagen worden de lagers vervangen. Hoe is dat bij jullie Martijn?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Berichtdoor John Raven » di sep 07, 2010 8:26

Nou ben ik technisch een verschrikkelijke leek (gelukkig maar...), maar... kan iemand die wel technisch is mij uitleggen hoe het kan dat als je geen remdruk hebt, je wel blokkerende wielen hebt??? Dat is m.n. te zien op de foto van Alexander Voorberg.

Ik meende dat namelijk ook vanaf de zijkant (ja, ook ik stond daar te kijken) al te zien.

Ook ik ga NIET wijzen, het is onderdeel van het spelletje en dit soort dingen gebeuren, maar ik wil dit gewoon ff weten.
John Raven

Berichtdoor ThijsV » di sep 07, 2010 10:33

John.

Zoals al aangegeven is.
KAN het dus zo zijn dat er even geen remdruk is geweest.
Hierdoor zal je je rempunt missen en kom je dus te laat uit en te hard op de bocht in.
Er is dus niet gezegd dat er totaal niet geremd is.
Als je remdruk weg is gevallen bijv door fading kan je dit met behulpen van pompen (lees een paar keer snel achter elkaar op de rem trappen)
de remdruk wel weer terug brengen. Hieroor kan het dus ook dat je een paar meter later wel weer kunt remmen en dus ook de boel kan blokkeren.

Tot zover mijn uitleg ik zeg niet dat dit het geen is wat er gebeurd is!

Er waren er wel meer die het rempunt misten daar.
Dat er voor de evo helaas een bmw in de weg stond is gewoon pech.
ThijsV

Berichtdoor Mark Verhoeven » di sep 07, 2010 10:52

Ik denk niet dat het heel veel zin heeft om nog oeverloos door te gaan over het feit waarom Gros zijn auto niet voldoende vertraagd heeft. (en het afzeiken van elkaar...) Het is gebeurd, het team weet waarschijnlijk waarom en zal naar verwachting proberen dit te voorkomen voor een volgend evenement. Ik weet 100% zeker dat zij wel de laatste zijn die op een herhaling hiervan zitten te wachten. Het is autosport, dit soort dingen kunnen gebeuren!
Mark Verhoeven

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden