Linten voor de beste stuurlui

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor peter adams » zo sep 19, 2010 22:26

dat klopt hier was ik ook bij

maar wat ik raar vindt is dat de officials die daar stonden bij aanvang van deze proef geen contact op genomen hebben met de start want dat was de bedoeling als die ouwe zak niet weg ging
peter adams

Berichtdoor rvgrally » zo sep 19, 2010 22:35

Hein schreef:
rvgrally schreef:check dit op 2.20 bijvoorbeeld!!! http://www.youtube.com/watch?v=B2ovLLVbjlg dat is nogeens goed reageren van de marchals. Als ik dit zie dan zou ik zeggen iedereen wegwezen of de proef wordt stil gelegd Vind ook dat de rijders dit aan het einde van een proef door moeten(kunnen) geven.

Vorig jaar was dat een verboden zone(terrecht!!!!) En reed van eldik daar het hele lintje en alles weg, dit kun je ook nakijken bij RALLYMEDIA HELLENDOORN 2009

groet ralph

Sorry Ralph, maar nu sla je weer door. Die bocht was niet anders afgelint dan in 2009. Maar aan de overkant (kijk maar in de Rallymedia compilatie van 2009) was vorig jaar een maisveld. Dit jaar was het een grasveld, en dus gaat er publiek staan. En mijn ervaringen de laatste tijd (en dan praat ik niet alleen over Hellendoorn) zijn dat 'Jan' publiek denkt dat ze het beter weten dan de mensen die een heel jaar bezig zijn een veiligheidsplan te bedenken, dat voorleggen aan de betreffende instanties en vervolgens dat plan door de marshalls tot uitvoer laten brengen, omdat ze al meer dan 10 jaar naar de rally gaan.

Zolang 'Jan' publiek blijft denken dat hij onschendbaar is achter het lint of dat 10 jaar ervaring als bezoeker van een rally garandeert dat hij niet naar een marshall hoeft te luisteren, houdt je altijd deze discussie.
Dit weekeinde heb daar weer een aantal prachtige staaltjes van gezien. Leg mij even uit wat je als marshall moet doen als voetje voor voetje 200 tot 300 mannen, vrouwen en kinderen een meter of 10 naar voren komen waarbij het lintje een keer of drie breekt? Ja, ik weet hem een nieuw lintje spannen dat vervolgens na 5 minuten weer gebroken is omdat mensen weigeren te luisteren.

Het is al een paar keer geroepen tegen je: als je het zo goed weet dan bied je diensten aan aan een organisatie. Officials kunnen er niet genoeg zijn. Maar als je zoals je zelf zegt 'de verplichting hebt om een leuke dag te hebben' dan moet je luisteren naar de officials geen rel schoppen omdat jij je benadeelt voelt. Klaar en punt uit.

Volgens mij snappen jullie het niet helemaal, hein het gaat er toch niet over of ik typ foutjes maak, of zoiets,In dit filmpje wil ik laten zien dat het gewoon levensgevaarlijk is hoe de mensen er daar bij staan!!! Dat moet de organisatie, marschal of vlagger of wie dan ook toch ook zien!?!? Het gaat niet over mais of gras!!!

Ik snap wel dat jullie mij hier nu allemaal willen "aanvallen", maar er is wel een hoop niet in orde. En als er om voorbeeleden gevraagt wordt hoef je al de foto's en filmpjes in het topic maar na te kijken. Ik zie overal mensen waar ze niet horen.
rvgrally

Berichtdoor uw official op stap » zo sep 19, 2010 22:40

rvgrally schreef:
uw official op stap schreef:Is het misschien een idee voor de "boze" toeschouwers om de punten eens te benoemen waar zij het idee hadden dat er veel te ruim/niet goed afgelint zou zijn.
Er zijn hier genoeg officials aanwezig die waarschijnlijk het lintplan bij de hand hebben en uitleg kunnen geven waarom er zo afgelint is.

En ik denk dat iedere official zal beamen dat het geen wij-zij of hullie en zullie verhaal is.
Ik hoop elke keer dat wij een mooie dag gehad hebben, dan moet iedereen toch tevreden zijn?
Of het moet een enkele official zijn die moeite heeft met bepaalde personen.(zie een eerdere reactie).
Maar dan nog moet je als official ten alle tijden jouw punt kort en duidelijk over kunnen brengen op het publiek om te kunnen vertellen wat er in jouw ogen fout gaat en waarom je voor deze oplossing kiest.
Gaan lopen schelden heeft totaal geen zin, daar verlies je alleen maar mee.

Ik zal niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, verre van dat, maar ik zie ook wel dat er binnen de officials hele grote verbeteringen mogelijk zijn.
En als je als official op een post staat op een dubieuze wijze, dan verlies je het gelijk al van het publiek, die jou met je eigen onkunde om de oren slaat.
Ik wil daarom iedere official eens op het hart drukken om altijd met veiligheid bezig te zijn:
Pak eens je eigen auto voor de proef begint en rij eens dezelfde lijn die jij verwacht dat de deelnemers zullen pakken.
En kijk dan eens om je heen wat mogelijk knelpunten zijn, wat eventuele gevaren zijn.
Ga eens achter dat ene lintje staan en bekijk eens of je daar zelf een veilig gevoel van krijgt of juist helemaal niet.
En vergeet niet wat bijvoorbeeld Theo aanhaalde: Een rallyauto op volle snelheid zonder remmen, heeft die genoeg aan een remzak van 50 m?
Denk ook eens na wat er gebeurt als een deelnemer op een container klapt. Ik heb zelf vorig jaar in Etten Leur gezien hoever een container weg schuift als een deelnemer daar op klapt. En inderdaad, dat was een grote hoge container, die toch een meter of 3 weg schoof.
Ik geloof dat ik niet hoef uit te leggen wat er gebeurt als zo'n grote jongen over je benen komt schuiven.
En ik herhaal nogmaals: GEEN STOELEN BINNEN DE LINTEN. Wij laten het publiek vanwege de veiligheid achter de linten staan, is het dan verstandig om binnen deze zone heerlijk in een stoeltje naar autosport te gaan zitten kijken?
Maar deze vraag gooi ik direct door naar het publiek. Is het van jullie ook zo verstandig om net aan de andere kant van dat lintje te gaan zitten?
En die kinderen,het is natuurlijk ff leuk om de auto's te zien, maar gaandeweg de proef zien wij steeds vaker kinderen binnen de linten lopen.
Is het dan raar dat wij als officials de linten wat vaker wat naar achteren gaan zetten?
Gewoonweg omdat wij dingen zien gebeuren van mensen die totaal geen besef hebben van de risico's van autosport.
En ik denk dat hier ook een rol is weg gelegd voor het actieve rallypubliek. Spreek je buurman er eens op aan als zijn kinderen overal rennen.
Vertel het die mensen in dat stoeltje eens waarom dat dom is.
Een official ziet ook niet alles en je weet het: een betere wereld begint bij jezelf.
Ik kan zo nog wel ff doorgaan, maar na alweer een dag hard werken, (jazeker holkers, daarom was ik zo vroeg op) liggen er nog andere dingen ook op mij te wachten.

check dit op 2.20 bijvoorbeeld!!! http://www.youtube.com/watch?v=B2ovLLVbjlg dat is nogeens goed reageren van de marchals. Als ik dit zie dan zou ik zeggen iedereen wegwezen of de proef wordt stil gelegd Vind ook dat de rijders dit aan het einde van een proef door moeten(kunnen) geven.

Vorig jaar was dat een verboden zone(terrecht!!!!) En reed van eldik daar het hele lintje en alles weg, dit kun je ook nakijken bij RALLYMEDIA HELLENDOORN 2009

groet ralph

En misschien wel een beetje heel erg dom van die toeschouwers?
uw official op stap

Berichtdoor uw official op stap » zo sep 19, 2010 22:57

peter adams schreef:als ze in functie waren is het maar weer en bevestiging dat er bij sommige officials alleen mee helpen om de auto,s lekker van dicht bij te zien ( is toch makkelijk zo'n hesje. Als de top langs is geweest gaan ze lekker van de zon genieten en interesseert ze het verloop van de rally geen reet.

Ah, gelukkig toch nog 1 positieve reactie.
Natuurlijk zijn wij ook rallyliefhebbers en natuurlijk is het een voorrecht om lekker vooraan te kunnen staan.
Maar vergeet niet dat wij ook hele andere dingen meemaken.
Mensen die op je lopen te schelden, er zijn zelfs officials in elkaar geslagen door (dronken) publiek.
En je zult het meemaken dat er een zware klapper gebeurt op jouw post.
En dan is er net toevallig geen publiek meer in de buurt om je te helpen.
Dan ben jij als official wel degene waar de rijder de hulp van verwacht.

Verder vond ik het gisteren niet echt warm, zeker gistermorgen hebben wij niet echt de mogelijkheid gehad om van de zon te genieten.
En krijg je dan een hoosbui, het publiek zit allang droog in de auto, maar wie staan er dan nog steeds buiten op de proef?
Denk ff aan een aantal weken terug: Exotic Green Rally?
En eerlijk gezegd vind ik het verloop van de rally van ondergeschikt belang.
De veiligheid staat bij mij veel hoger in het vaandel.
Oh ja, was je na afloop van de rally ook vergeten? Vaak in het pikkedonker loop je alles op te ruimen. Dan hoor je op de rallyradio dat het groot feest is rond het podium............................. K..t, Schrikdraad.
uw official op stap

Berichtdoor EvoV6 » zo sep 19, 2010 22:58

Ik verbaas me over de ophef over t aflinten. Tuurlijk vind ik dat er sommige situatie's gevaarlijk zijn of anders afgelint (minder ruim of juist ruimer) hadden kunnen worden.

Mijn respect blijft t meest voor de marshals, want de meeste mensen zijn stronteigenwijs, zeker als men "hun" kinderen durft aan te spreken.... (voor t hek zitten/rennen enz.) Moet je dan die verontwaardige ouders eens horen. Helaas dit gezien in Amsterdam en ELE...

Waar ik me veeel meer aan erger is aan de politie bij rally's en sommige witte hesjes!
EvoV6

Berichtdoor Gerholt » zo sep 19, 2010 23:04

briljant schreef:Diepe zucht. :(

Hele diepe zucht pffffff.
zou zeggen loop een jaar mee met de organistatie en met je aan bij een officialclub!!!!!
Gerholt

Berichtdoor SkaapProductions » zo sep 19, 2010 23:06

EvoV6 schreef:Negatief punt: Laatste KP, achter t lint bij de start....gaat de politie al redelijk in t zicht staan te niksen....komen er halverwege de proef doodleuk 2 wiite hesjes naast niksen!! Middenin de kijkzone van "achter t lint".....erg jammer. (en t ik zal t maar niet hebben over de onnodige hoeveelhied veel witte hesjes.....de bekende mensen/site's hier niet aangesproken voelen!!)

Misschien Wouter, moet je bij jezelf ten rade gaan of deze 2 mensen daadwerkelijk niks deden. Volgens mij zitten er in mijn compilatie dus heus wel beelden van startende auto's.
Ik sta daar met een opdracht op zo'n moment, en verder naar rechts zou ik een gevaar vormen.
Ook onze geliefde Eric Noort stond er, dus wilde niet al te gekke capriolen uithalen.

Dus ja, sorry als ik je uitzicht belemmer, maar ik ( en met mij vele anderen ) kan niet iedereen tevreden stellen. Helemaal niet gezien het toeschouwersaantal gedurende deze rally.
Ook heb ik daar niet de hele tijd gestaan, en ben ik juist halverwege het veld weggegaan. Goed, genoeg.. Moest het even kwijt..
Afbeelding
SkaapProductions

Berichtdoor uw official op stap » zo sep 19, 2010 23:09

Saskia & Perry schreef:Hallo,

Wat moet je doen als marshalls een gevaarlijke situatie creëren?
Kunnen toeschouwers dit ook ergens melden?

Saskia & Perry

Dit zijn inderdaad voorbeelden die je als marshal niet wilt zien.
Ik zou ze persoonlijk aanspreken en wijzen op het gevaar wat op de loer ligt.
Trouwens als ik dan toch bezig ben, dan ook gelijk de fotograaf maar mee nemen.
uw official op stap

Berichtdoor EvoV6 » zo sep 19, 2010 23:14

SkaapProductions schreef:
EvoV6 schreef:Negatief punt: Laatste KP, achter t lint bij de start....gaat de politie al redelijk in t zicht staan te niksen....komen er halverwege de proef doodleuk 2 wiite hesjes naast niksen!! Middenin de kijkzone van "achter t lint".....erg jammer. (en t ik zal t maar niet hebben over de onnodige hoeveelhied veel witte hesjes.....de bekende mensen/site's hier niet aangesproken voelen!!)

Misschien Wouter, moet je bij jezelf ten rade gaan of deze 2 mensen daadwerkelijk niks deden. Volgens mij zitten er in mijn compilatie dus heus wel beelden van startende auto's.
Ik sta daar met een opdracht op zo'n moment, en verder naar rechts zou ik een gevaar vormen.
Ook onze geliefde Eric Noort stond er, dus wilde niet al te gekke capriolen uithalen.

Dus ja, sorry als ik je uitzicht belemmer, maar ik ( en met mij vele anderen ) kan niet iedereen tevreden stellen. Helemaal niet gezien het toeschouwersaantal gedurende deze rally.
Ook heb ik daar niet de hele tijd gestaan, en ben ik juist halverwege het veld weggegaan. Goed, genoeg.. Moest het even kwijt..

Hahaha dus dat is de man achter de fabuleuze skaapfilmpjes! Sorry Thijs maar je stond daar echt ff zeer ongelukkig. Kon toen de bocht helemaal niet volgen. En t 2e hesje heb ik, sorry hoor, helemaal niks zien doen. Zal volgende keer milder reageren. (of gewoon niet meer) :wink:
EvoV6

Berichtdoor uw official op stap » zo sep 19, 2010 23:14

Gerholt schreef:
briljant schreef:Diepe zucht. :(

Hele diepe zucht pffffff.
zou zeggen loop een jaar mee met de organistatie en met je aan bij een officialclub!!!!!

Ja Bastiaan, dat is nog eens een goed idee. Zal ik bij Vechtdal eens navragen of ze je kunnen gebruiken? :lol: :lol: :lol:

@Gerholt, ik heb zo het vage idee dat dat al heeeeeeel lang geleden gedaan is.
uw official op stap

Berichtdoor SkaapProductions » zo sep 19, 2010 23:22

EvoV6 schreef:Hahaha dus dat is de man achter de fabuleuze skaapfilmpjes! Sorry Thijs maar je stond daar echt ff zeer ongelukkig. Kon toen de bocht helemaal niet volgen. En t 2e hesje heb ik, sorry hoor, helemaal niks zien doen. Zal volgende keer milder reageren. (of gewoon niet meer) :wink:

Als je gewoon even had geroepen of ik aan de kant had gewild, was dat geen enkel probleem geweest. Had ik heus willen doen, want was daar eigenlijk alleen maar voor de 350Z :wink:
Probeer altijd zo publieksvriendelijk als mogelijk te zijn, alleen soms kan het niet. Gister daar bij de start, was zo'n moment. Bij het uitkomen van de bocht had je het bruggetje wat naar het erf toe leidde. Vond beetje lijp om daar te staan. Binnenbocht was ook eng, gezien het paaltje wat al los zat. En verder was de rest ook bijna onmogelijk omdat het te glad was daar. Dus dan moet je keuzes maken :roll: Dan kies ik voor eigen veiligheid en het publiek maar teleur stellen.
Ach, eens op z'n tijd moet kunnen. Alleen zo jammer dat het dan weer om een forumlid gaat ;)

En inderdaad, dat andere hesje had z'n accu leeg van de camera. Je bent voorbereid of niet :lol:
Afbeelding
SkaapProductions

Linten voor de beste stuurlui

Berichtdoor Hendrik Scholten » zo sep 19, 2010 23:33

Aloha,
Wij Henk en de Crew willen nu ook FF Reageren in dit topic.
Wij nodigen dan ook alle mensen uit die het allemaal zo goed weten HOE HET WEL EN NIET MOET UIT OM EENS EEN DAG MET ONS MEE TE DRAAIEN,misschien gaan jullie er dan eens ander over denken wat wij als OFFICIALS DOEN,want soms is het geen pretje.
Als het PUBLIEK of zoals ze zich zelf wel noemen RALLY SPORT FANS ZIJN en als ze je dan in 20 seconden verrot schelden en allerlei enge ziektes toewensen die je kunt krijgen omdat je als OFFICIAL vraagt om netjes achter het lint plaats te nemen voor hun eigen VEILIGHEID en die van de RIJDERS met NAVI dat zijn in onze ogen niet de RALLY SPORT FANS.
Dus de BETERWETERS of de MENSEN in dit TOPIC die het beter weten meld je aan.
Met Sportieve Rally Groet Henk.
P.S. Als Official heb je je te houden aan de regels van het VEILIGHEIDSPLAN ! ! ! ! !

En voor Filmpies Hellendoorn Rally 2010 kijk op,
www.youtube.com/117atdabult
www.rallysportmedia.nl ( site word nog verbeterd )
Hendrik Scholten

Re: Linten voor de beste stuurlui

Berichtdoor rallyfanaatje » ma sep 20, 2010 4:55

Hendrik Scholten schreef:Aloha,
Wij Henk en de Crew willen nu ook FF Reageren in dit topic.
Wij nodigen dan ook alle mensen uit die het allemaal zo goed weten HOE HET WEL EN NIET MOET UIT OM EENS EEN DAG MET ONS MEE TE DRAAIEN,misschien gaan jullie er dan eens ander over denken wat wij als OFFICIALS DOEN,want soms is het geen pretje.
Als het PUBLIEK of zoals ze zich zelf wel noemen RALLY SPORT FANS ZIJN en als ze je dan in 20 seconden verrot schelden en allerlei enge ziektes toewensen die je kunt krijgen omdat je als OFFICIAL vraagt om netjes achter het lint plaats te nemen voor hun eigen VEILIGHEID en die van de RIJDERS met NAVI dat zijn in onze ogen niet de RALLY SPORT FANS.
Dus de BETERWETERS of de MENSEN in dit TOPIC die het beter weten meld je aan.
Met Sportieve Rally Groet Henk.
P.S. Als Official heb je je te houden aan de regels van het VEILIGHEIDSPLAN ! ! ! ! !

En voor Filmpies Hellendoorn Rally 2010 kijk op,
www.youtube.com/117atdabult
www.rallysportmedia.nl ( site word nog verbeterd )
ben het helemaal met je eens
draai eens een aantal proeven mee dan weet je wat voor doel wij hebben als official
:lol: rally is not a crime :wink:
rallyfanaatje

Berichtdoor Hein » ma sep 20, 2010 6:19

rvgrally schreef:Volgens mij snappen jullie het niet helemaal, hein het gaat er toch niet over of ik typ foutjes maak, of zoiets,In dit filmpje wil ik laten zien dat het gewoon levensgevaarlijk is hoe de mensen er daar bij staan!!! Dat moet de organisatie, marschal of vlagger of wie dan ook toch ook zien!?!? Het gaat niet over mais of gras!!!

Ik snap wel dat jullie mij hier nu allemaal willen "aanvallen", maar er is wel een hoop niet in orde. En als er om voorbeeleden gevraagt wordt hoef je al de foto's en filmpjes in het topic maar na te kijken. Ik zie overal mensen waar ze niet horen.

Heb ik iets gezegd over je typefouten? Ik dacht het niet, maar ik kan me vergissen.

Ik snap ook best wel wat je je bedoelt, maar je brengt het dermate krom dat het een ordinaire scheldpartij van een gefrustreerde bezoeker wordt. Waarbij vooral de officials het moeten ontgelden, terwijl ze alleen het veiligheidsplan uitvoeren.

Je hele 'scheldpartij' doet me een beetje denken aan de fietser die via de KP Ypelo naar Almelo wou en tegen de daar aanwezige official begon te fulmineren dat er geen borden stonden en dat TV Oost niks bekend had gemaakt over de rally, terwijl hij al minimaal twee borden (doorgaand verkeer gestremd) voorbij gefietst was. Een gevalletje wat trouwens door de daar aanwezige official prachtig en op kalme wijze opgelost werd.
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor mantaboy » ma sep 20, 2010 7:40

Toch maar eens het hele topic doorgelezen. Voor mij komt het kort samengevat op het volgende neer: Bezoekers vinden de nieuwe veiligheidsregels te ver doorslaan qua aflintbeleid en positie van officials. Daar tegenover voelt de official zich persoonlijk aangevallen door de toeschouwer die hier zijn/haar ergenis duidelijk maakt.

Nu nog eens constructief rond tafel en proberen begrip op te brengen voor elkaars standpunten. Misschien dat er dan een positieve uitkomst is voor beide partijen. Nu blijft het een beetje kinderachtig niveau houden door de verwijten die heen en weer vliegen. Ook het kinderachtige hij doet dit, ja maar jij doet dat niveau zal niet bijdragen aan een constructief gesprek.

Ga nu eerst eens even rustig zitten en probeer de visie van de tegenpartij voor je zelf in te beelden. Dit geld voor zowel de official, organisatie alsmede publiek, pers mensen en aanwonenden die hier actief zijn. Probeer dan eerst door begrip te tonen voor de standpunten een constructief gesprek te voeren.

Just my 2 cents....
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden