kraats wrote:
Steven wrote:
kraats wrote:
Kruislings gescheiden remsystemen? Een "MOORDregel". (Gelukkig geen bomen of publiek langs de proef)
Da's alleen maar verplicht in grN, in combinatie met een gehomologeerde hydraulische handrem èn met het advies alle leidingen binnenlangs, en aeroquip, te leggen.
Overigens heb je geen kruislings gescheiden remsysteem nodig voor problemen, een vastzittende klepje op je bekrachtiger is ook genoeg om helemaal zonder remmen te komen zitten.
=================
Jij hebt duidelijk de discussie van het afgelopen weekeinde gemist.
Als je in een Grp N Astra rijdt ,moet je met een kruislingsgescheiden remsysteem rijden. Daar is door de TC op zeer duidelijke wijze uitspraak over gedaan.
In de homologatie en in het annexJ zie ik dit nergens. En als er niks over in staat is het NIET toegestaan, toch? Dus zou het orgineel moeten zijn en klopt de uitspraak. Er staat alleen in, zoals je zegt, in combinatie met een hydraulische handrem.
Maar volgens de TC is dit altijd VERPLICHT!
En dat is dus afhankelijk van hoe de auto origineel gehomologeerd is. Als de TC zegt 'altijd kruislings', dan zitten ze er volgens mij naast.
Dat geldt namelijk alleen in combinatie met een gehomologeerde hydraulische handrem.
Maar ik weet dus niet hoe het remsysteem van een gehomologeerde astra eruit ziet. (Let wel: er kan wel degelijk verschil zitten tussen de gehomologeerde en de op straat geleverde auto)
Dus ik weet niet wat er bij die Clio van jou is gehomologeerd maar ik zou het toch maar even checken.
Op mijn auto zit een kruislings gescheiden systeem (met belachelijk dure handrem) en het hele remsysteem (pomp, leidingen, handrem, remdrukregelaar) staat in de homologatie, dus daar is geen twijfel mogelijk.
En die aeroquipe leiding is dus ook niet veilig, dus dat advies kun je gerust overboord zetten. Dit weekeinde weer bij 2 auto's lekkage in het remsysteem waardoor het kruislingse systeem ervoor zorgt dat je bij het aanremmen haaks de hoek om gaat.
Dat ligt dan aan de kwaliteit van de gebruikte spullen. Er staat niet voor niets iets in de Annexe J over de minimale druk waar de leidingen tegen moeten kunnen.
Vandaar mijn opmerking dat er gelukkig geen publiek of bomen stonden.
We hebben deze discussie al eens gehad hier door een EVO die eraf vloog door dezelfde problemen. Wie was dat ook alweer?
Nee, dat kwam door een loszittende remdrukregelaar. In grA is namelijk een voor/achter scheiding nogal gebruikelijk.