Technische keuring

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor Ton Van Spanje » di apr 06, 2004 15:57

kaatje wrote:
Om een voorbeeld te noemen hoe het in het buitenland gaat: in de oude tijd, toen groep N nog met een compleet interieur reed, werd je in Charlemange afgekeurd als je het draadstalen ophangframe van je reservewiel niet in de auto had. Dit noem ik pas mierenneuken.......

=======================================

In principe is dat misschien wel zo. Door het weglaten van een enkel onderdeel dat verder geen invloed heeft op de prestatie van de auto zal niemand winst behalen. Maar............, waar ga je dan de grens leggen van wat wel en niet kan? Het lijkt me ondoenlijk voor de TC om dan te gaan bepalen wat wel en niet kan. Want dan begint het gezeur Jantje laat dit weg, Klaasje laat dat weg, en Henkkie heeft weer iets anders bedacht. Nee, gewoon volgens de regels is het makkelijkste voor alle partijen, dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.

[Edited by Ton Van Spanje on 04-06-2004 at 04:59 PM GMT]
Ton Van Spanje

Re: Re: Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor Ton Van Spanje » di apr 06, 2004 16:32

kaatje wrote:
Helemaal met je eens, maar als je in nederland al 2 seizoenen rijdt zonder, en je denkt een leuke wedstrijd daar te gaan rijden, en ze willen je hierdoor naar huis sturen, we zijn voor 6 auto's op de sloop geweest, anders hadden ze het echt gedaan, dan denk je wel..
kijk regels zijn regels, maar een waarschuwing is vaak fijner dan uitsluiting om nagenoeg niets, dat bedoelik maar.

=====================================
Kijk..................., en had je hem er gewoon in gelaten, dan waren er ook geen misverstanden ontstaan. En dat bedoel ik maar :)
Ton Van Spanje

Berichtdoor StevenK » di apr 06, 2004 16:35

kaatje wrote:
Helemaal met je eens, maar als je in nederland al 2 seizoenen rijdt zonder, en je denkt een leuke wedstrijd daar te gaan rijden, en ze willen je hierdoor naar huis sturen, we zijn voor 6 auto's op de sloop geweest, anders hadden ze het echt gedaan, dan denk je wel..

Maar zo zijn er veel meer regels die in elk land anders uitgelegd worden.

In België rijden bijv. de meeste Clio's zoals ik heb met een olie-koeler, terwijl dat niet mag.

In België is een tijdje folie op de achterruit verplicht geweest, in NL mag dat niet.

In België rijdt iedereen zonder kat, in NL mag dat niet.

In België heb je, behalve op Zolder, geen dB limiet en rijdt iedereen dus met een open uitlaat. Daarom zat mijn auto bij de eerste meting ruim 10 dB boven het maximum.
StevenK
Site Admin

Re: Technische keuring

Berichtdoor antoine.reekers » di apr 06, 2004 17:07

tof theo dat je er iets van wilt zeggen vooral op internet alleen jammer dat sommigen de ervaring er niet mee hebben over zomaar mee lullen .

maar voor degene waar het nog niet duidelijk voor was het gaat hier over het feit dat ze dingen terplaatsen verzinnen en als je protest aantekend en advies vraagt aan een paar goede bekende bedrijfs tuners gaan ze het verhaal waarop je bent afgekeurd veredraaien naar iets wat je wel kan aan tonen en dan ben je ineens goed gekeurd.

nou bij deze mijn excuus dat er talent rond rijdt in nederland

als ze er bij de tk geen zin meer in hebben zeg het dan en als ze de pik op iemand hebben zeg het dan ook recht in hun gezicht .

maar ga geen onzin regels verzinnen over zwevende t-stukken terwijl luchtvaart remleidingen vrijzijn in de groep N dus als men t-stukken in de leiding plaats of op de remcilinder blijven het in mijn ogen zwevende koppeling .

en als iemand mij kan verklaren wat we ander fout zeg het dan want wij weten het niet meer

vrgroet een van de service crew slachtoffers
vrgr antoine

antoine@kustersrallying.nl
www.kustersrallying.nl

het adres voor u competitieauto
antoine.reekers

Berichtdoor kraats » di apr 06, 2004 17:24

Steven wrote:
kraats wrote:
Kruislings gescheiden remsystemen? Een "MOORDregel". (Gelukkig geen bomen of publiek langs de proef)

Da's alleen maar verplicht in grN, in combinatie met een gehomologeerde hydraulische handrem èn met het advies alle leidingen binnenlangs, en aeroquip, te leggen.

Overigens heb je geen kruislings gescheiden remsysteem nodig voor problemen, een vastzittende klepje op je bekrachtiger is ook genoeg om helemaal zonder remmen te komen zitten.

=================
Jij hebt duidelijk de discussie van het afgelopen weekeinde gemist.
Als je in een Grp N Astra rijdt ,moet je met een kruislingsgescheiden remsysteem rijden. Daar is door de TC op zeer duidelijke wijze uitspraak over gedaan.
In de homologatie en in het annexJ zie ik dit nergens. En als er niks over in staat is het NIET toegestaan, toch? Dus zou het orgineel moeten zijn en klopt de uitspraak. Er staat alleen in, zoals je zegt, in combinatie met een hydraulische handrem.
Maar volgens de TC is dit altijd VERPLICHT! Dus ik weet niet wat er bij die Clio van jou is gehomologeerd maar ik zou het toch maar even checken.
En die aeroquipe leiding is dus ook niet veilig, dus dat advies kun je gerust overboord zetten. Dit weekeinde weer bij 2 auto's lekkage in het remsysteem waardoor het kruislingse systeem ervoor zorgt dat je bij het aanremmen haaks de hoek om gaat.

Vandaar mijn opmerking dat er gelukkig geen publiek of bomen stonden.
We hebben deze discussie al eens gehad hier door een EVO die eraf vloog door dezelfde problemen. Wie was dat ook alweer?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Re: Re: Re: Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor StevenK » di apr 06, 2004 17:29

kraats wrote:
Steven wrote:
kraats wrote:
Kruislings gescheiden remsystemen? Een "MOORDregel". (Gelukkig geen bomen of publiek langs de proef)

Da's alleen maar verplicht in grN, in combinatie met een gehomologeerde hydraulische handrem èn met het advies alle leidingen binnenlangs, en aeroquip, te leggen.

Overigens heb je geen kruislings gescheiden remsysteem nodig voor problemen, een vastzittende klepje op je bekrachtiger is ook genoeg om helemaal zonder remmen te komen zitten.

=================
Jij hebt duidelijk de discussie van het afgelopen weekeinde gemist.
Als je in een Grp N Astra rijdt ,moet je met een kruislingsgescheiden remsysteem rijden. Daar is door de TC op zeer duidelijke wijze uitspraak over gedaan.
In de homologatie en in het annexJ zie ik dit nergens. En als er niks over in staat is het NIET toegestaan, toch? Dus zou het orgineel moeten zijn en klopt de uitspraak. Er staat alleen in, zoals je zegt, in combinatie met een hydraulische handrem.
Maar volgens de TC is dit altijd VERPLICHT!

En dat is dus afhankelijk van hoe de auto origineel gehomologeerd is. Als de TC zegt 'altijd kruislings', dan zitten ze er volgens mij naast.

Dat geldt namelijk alleen in combinatie met een gehomologeerde hydraulische handrem.

Maar ik weet dus niet hoe het remsysteem van een gehomologeerde astra eruit ziet. (Let wel: er kan wel degelijk verschil zitten tussen de gehomologeerde en de op straat geleverde auto)
Dus ik weet niet wat er bij die Clio van jou is gehomologeerd maar ik zou het toch maar even checken.

Op mijn auto zit een kruislings gescheiden systeem (met belachelijk dure handrem) en het hele remsysteem (pomp, leidingen, handrem, remdrukregelaar) staat in de homologatie, dus daar is geen twijfel mogelijk.

En die aeroquipe leiding is dus ook niet veilig, dus dat advies kun je gerust overboord zetten. Dit weekeinde weer bij 2 auto's lekkage in het remsysteem waardoor het kruislingse systeem ervoor zorgt dat je bij het aanremmen haaks de hoek om gaat.

Dat ligt dan aan de kwaliteit van de gebruikte spullen. Er staat niet voor niets iets in de Annexe J over de minimale druk waar de leidingen tegen moeten kunnen.
Vandaar mijn opmerking dat er gelukkig geen publiek of bomen stonden.
We hebben deze discussie al eens gehad hier door een EVO die eraf vloog door dezelfde problemen. Wie was dat ook alweer?

Nee, dat kwam door een loszittende remdrukregelaar. In grA is namelijk een voor/achter scheiding nogal gebruikelijk.
StevenK
Site Admin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor kraats » di apr 06, 2004 17:54

En dat is dus afhankelijk van hoe de auto origineel gehomologeerd is. Als de TC zegt 'altijd kruislings', dan zitten ze er volgens mij naast.

Dat geldt namelijk alleen in combinatie met een gehomologeerde hydraulische handrem.
================
Ik deel deze mening volledig....
Al kan ik het ook wel eens mis hebben.

Maar ik weet dus niet hoe het remsysteem van een gehomologeerde astra eruit ziet. (Let wel: er kan wel degelijk verschil zitten tussen de gehomologeerde en de op straat geleverde auto)
=======================
Komt er nog iets waar ikhet niet mee eens ben?:D

Op mijn auto zit een kruislings gescheiden systeem (met belachelijk dure handrem) en het hele remsysteem (pomp, leidingen, handrem, remdrukregelaar) staat in de homologatie, dus daar is geen twijfel mogelijk.
==================
Jij hebt dan een zorg minder!

Dat ligt dan aan de kwaliteit van de gebruikte spullen. Er staat niet voor niets iets in de Annexe J over de minimale druk waar de leidingen tegen moeten kunnen.
===================
Denk je dat beide teams die spullen van een boom plukken ofzo? Als je naar Biesheuvel of GT autoparts of wie dan ook genoemde remleidingen koop mag er toch van uitgaan dat het gezien de prijs nog ergens voor deugd, toch? Of bedoel je dat die bedrijven rotzooi verkopen?

Nee, dat kwam door een loszittende remdrukregelaar. In grA is namelijk een voor/achter scheiding nogal gebruikelijk.
==============
Oja dat klopt, heeft hier dus niks mee te maken. Sorry!
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor StevenK » di apr 06, 2004 18:02

kraats wrote:
Denk je dat beide teams die spullen van een boom plukken ofzo? Als je naar Biesheuvel of GT autoparts of wie dan ook genoemde remleidingen koop mag er toch van uitgaan dat het gezien de prijs nog ergens voor deugd, toch? Of bedoel je dat die bedrijven rotzooi verkopen?

Ik zeg zeker niet dat er rotzooi verkocht wordt. ik ben wel benieuwd naar wat er precies misgaat waardoor zo'n leiding gaat lekken ?
StevenK
Site Admin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor Holkers » di apr 06, 2004 18:27

Steven wrote:
Ik zeg zeker niet dat er rotzooi verkocht wordt. ik ben wel benieuwd naar wat er precies misgaat waardoor zo'n leiding gaat lekken ?

goed punt. Er wordt natuurlijk wel meer belasting gelegd op deze leidingen maar dat is te voorzien en daardoor zou je verwachten dat de leidingen sterker zijn dan een straat-auto leiding.
Alleen het vreemde is dat straatauto leidingen nagenoeg nooit falen....
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Re: Re: Re: Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor Peer » wo apr 07, 2004 0:39

Steven wrote:
kaatje wrote:

Ook in Belgie is een DB limiet en die is zelfs strenger dan in NL, hij is bij echter slechts 1 keer gecontroleerd en dat was halverwege de wedstrijd aan de stopfinish van een proef (St Juliaan, Ieper) om precies te zijn.

Maar zo zijn er veel meer regels die in elk land anders uitgelegd worden.

In België rijden bijv. de meeste Clio's zoals ik heb met een olie-koeler, terwijl dat niet mag.

In België is een tijdje folie op de achterruit verplicht geweest, in NL mag dat niet.

In België rijdt iedereen zonder kat, in NL mag dat niet.

In België heb je, behalve op Zolder, geen dB limiet en rijdt iedereen dus met een open uitlaat. Daarom zat mijn auto bij de eerste meting ruim 10 dB boven het maximum.
Peer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technische keuring

Berichtdoor StevenK » wo apr 07, 2004 9:01

kraats wrote:

================
Ik deel deze mening volledig....
Al kan ik het ook wel eens mis hebben.

Ik heb inmiddels uit betrouwbare bron vernomen dat de Astra gehomologeerd is met een kruislings gescheiden systeem.
StevenK
Site Admin

Re: Technische keuring

Berichtdoor mantaboy » wo apr 07, 2004 15:34

Soms is het moeilijk om ter plaatse te bepalen wat nu wel en niet conform is.

Gelukkig blijft zwart zwart en wit wit :D :D

En is er iets beschreven in het zwart op wit :D
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl