Hans Poortman schreef:In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.
In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt. Indien van toepassing veranderd ook de motorrijtuigenbelasting.
Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW"
Mooi, ik heb een andere mail van de RDW, daarin word juist het tegendeel beweerd. Met de toenmalige 205 ook eens bij de RDW langs in Roosendaal, 205 had eerst een 1.9 8v en kreeg een dikke 2.0 16v. Vraagt de keurmeester daar wat ik kom doen, geef hem de uitgeprinte mail, word vervolgens terug naar huis gestuurd met de mededeling dat een keuring niet noodzakelijk is want het blijft een 4-cilinder en de vermogenstoename blijft binnen de 40%.
Met de huidige BMW op papier van een 2.3 12v naar een 2.5 24v, van 150pk naar 193pk. Auto is uit 1985 en hetzelfde verhaal gekregen.
Ook zoiets kroms, auto's van voor 1 januari 1996 komen door de keuring zonder mistachterlicht en de aanwezige verlichting voor als men achteruit rijd behoeft niet werkzaam te zijn. Wat mij nog meer verbaasde bij de laatste apk keuring dat de meters van het dashboard (inclusief snelheidsmeter) wel aanwezig moeten zijn maar defect mogen zijn. In de BMW dus nu alleen een tankmeter en temperatuurmeter werkend.