Toivonen wrote:
Er waren toch een aantal beroeps-bestendige rapporten gemaakt van equipes die illegaal hebben gewisseld. Waarom doen ze daar niks mee. Natuurlijk komen er dan nog een aantal equipes goed weg die ook hebben gewisseld.
Ik heb uit het verhaal van Jan8X begrepen dat als ze de proef geneutraliseerd hebben om het voordeel van de 'wisselaars' die betrapt zijn weg te nemen.
En die redenatie kan ik goed volgen. Want als je de helft uitsluit omdat zij te opzichtig gewisseld hebben en de andere helft niet, dan geef je alleen maar de boodschap af dat 'illegaal wisselen mag, als niemand het ziet.'
Maar wat ik vooral jammer vind is het erop lijkt dat wanneer een mindere equipe dit soort overtredingen pleegt, er wel diskwalificatie volgt. Zo was er eens een deelnemer in de waalhaven die door een andere deelnemer van de finish naar de service werd gesleept. Daar volgde wel diskwalificatie.
Maar dit is altijd nog veel beter dan het op deze manier bestraffen van de equipes die wel een goede keuze hebben gemaakt, door op safe te gaan of door een geweldig weersinzicht. Probeer dit eens uit te leggen aan de jongens van het RomaRallyTeam. Proberen met regenbanden onder de Kadett een goede tijd neer te zetten op Klein Zundert met als tragisch gevolg dat ze er af gaan. Kan altijd gebeuren natuurlijk. Maar dan gvd achteraf horen dat alles voor niks is geweest.
Ik ken de regels niet maar kan me nauwlijks voorstellen dat achteraf neutralisren, naar eigen inzicht, zomaar mag.
Uit het persbericht van Jan de Winkel/Renault Sport begrijp ik dat het ook niet mag en dat de sportcommissarissen de teams weliswaar gelijk gaven, maar dat ze alleen gelijk konden krijgen bij een CAR zaak. Ook de regels inzake geblokkeerde en geneutraliseerde proeven bieden volgens mij geen ruimte voor een neutralisatie achteraf.