Harde waren.

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor Holkers » zo nov 06, 2005 18:53

Subaru Rullezzz!!! schreef:
StevenK schreef:
Subaru Rullezzz!!! schreef:Wie van jullie die met een Canon EOS350D werkt kan mij vertellen wat de beste instellingen zijn om gewoon te fotograferen in het automatische menu of dan wel 1 van de andere menu's. Had bij Barneveld nog wel eens last van het scherp krijgen van de neus van de auto en de acherkant ietwat wazig.

Hopelijk kan iemand me helpen :wink:

klinkt alsof je je wat moet verdiepen in de theorie van DoF. Her en der op Internet vind je websites waar je de DoF kunt berekenen, daarmee weet je dan ongeveer welke combinaties van sluiter/brandpuntsafstand je ongeveer kunt gebruiken om er een hele auto op te laten passen, zoiets bijvoorbeeld: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Het komt erop neer dat hoe verder je je diafragma 'knijpt', hoe groter je DoF, dus hoe groter het stuk van de auto dat je er scherp op krijgt.

Steven, dat hoef je me echt niet meer uit te leggen :| :mrgreen:

Ik bedoelde hoe ik de auto er in zijn geheel scherp op kon krijgen, met mijn vorige ging dat easy, maar met deze heb ik daar af en toe moeite mee, dan stelt hij zich scherp op de neus van de auto waardoor de acherkant wat waziger is (minder scherp).

Kun je me daar wat over vertellen...?

Gaan we dan:

Een DoF krijg je het mooiste als je een lichtsterke lens neemt. Voorbeeld is een 50mm 1.8. Door de lichtsterkte (F) van 1.8 kun je door een relatief hoge sluitertijd een hele sterke scherpte diepte krijgen. Met de bovengenoemde lens kun je het topje van je neus scherp hebben en je ogen wazig. Om met die lens normalere foto's te maken zet je de F-waarde vast op bijvoorbeeld 3.5.

Een scherpe voorkant en wazige achterkant kan ook te maken hebben met een slechte pan effect. Pannen is de vakterm waarbij je mee-trekt met de beweging van de auto. Als je dit niet doet, zul je een wazige foto krijgen. (neem een sluitertijd van 1/150 en zet je lens stil ergens neer. de auto wordt dan uitgerekt en wazig). Om beweging in de auto en dus je foto te krijgen ga je pannen. Na oefening kun je de sluitertijden dan ook erg laag krijgen (1/60ste etc). en nu komt ie, als er een auto van voren komt en die neemt een bocht, is het voor jou onmogelijk om die beweging na te doen. de voorkant beweegt naar voren en de achterkant beweegt opzij (omdat die de bocht nog moet maken). Daardoor heb je dus óf de voorkant scherp en de achterkant wazig, óf de achterkant scherp en de voorkant wazig. DIt kun je opheffen door kortere sluitertijden te nemen (1/320). De F waarde geldt hierbij ook een beetje, maar gezien de zon van vandaag (en ik was er niet bij, maar uit het raam gezien zag het er goed uit) had je een F waarde van 2.8 niet nodig [en ik betwijfel of je een 2.8 lens hebt].

Oefening baard kunst !
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor MartijnS » zo nov 06, 2005 20:50

John schreef:Zo ook eindelijk in het bezit van een digitale SRL camera en wel een Canon D60 met extra grip. Gelukkig doen mijn "oude" lenzen (35-80 en 70-30) er op en ze doen het ook nog.

mvg John

Gelukkig! :D Veel plezier ermee ;)
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Jan » zo nov 06, 2005 21:09

Dacht behoorlijke foto's gemaakt te hebben, zet ik ze op de computer blijken ze ******** allemaal wat te mankeren aan scherpte etc. :evil:

Dacht dat het niet al te moeilijk zou zijn dat fotograveren maar het valt me vies tegen in tegenstelling tot de foto's die ik maakte met de vorige. Heel veel oefenen dus nog... :cry:
Jan

Berichtdoor antoine » ma nov 07, 2005 8:58

Daar was ik dus ook al achter gekomen. Daarom loop ik de laatste tijd opvallend vaak door de bossen om maar zoveel mogelijk foto's te maken. Daaronder vallen ook bv schapen en koeien. Ik merk nu iig al dat de foto's mooier worden. Dus veel, erg veel oefenen in de winter. Meld je eens aan op een foto forum bv hier : http://www.photoforum.nl/index.php

Succes!
Afbeelding
antoine

Berichtdoor ExTaxi » ma nov 07, 2005 9:19

MartijnS schreef:
John schreef:Zo ook eindelijk in het bezit van een digitale SRL camera en wel een Canon D60 met extra grip. Gelukkig doen mijn "oude" lenzen (35-80 en 70-30) er op en ze doen het ook nog.

mvg John

Gelukkig! :D Veel plezier ermee ;)

hmm volgens mij ken jij die D60 Martijn ;)
ExTaxi

Berichtdoor MartijnS » ma nov 07, 2005 10:10

Subaru Rullezzz!!! schreef:Dacht behoorlijke foto's gemaakt te hebben, zet ik ze op de computer blijken ze ******** allemaal wat te mankeren aan scherpte etc. :evil:

Dacht dat het niet al te moeilijk zou zijn dat fotograveren maar het valt me vies tegen in tegenstelling tot de foto's die ik maakte met de vorige. Heel veel oefenen dus nog... :cry:

Gewoon korte sluitertijden gebruiken. Eerst zorgen dat ze dan scherp zijn en dan steeds langer om meer beweging te krijgen.
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor MartijnS » ma nov 07, 2005 10:11

ExTaxi schreef:hmm volgens mij ken jij die D60 Martijn ;)

:wink:
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Holkers » di nov 08, 2005 16:20

Heren Nikonisten, breng u batterijen maar terug naar de winkel.

klikkie

(bron: nu.nl)

(en een kleine glimlach kan ik niet onderdrukken..... 8) )
Holkers

Berichtdoor StevenK » di nov 08, 2005 16:33

Batterij *met* oplader terugsturen :D
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Walter Geuzebroek » di nov 08, 2005 17:18

Heb ik geen last van. Andere camera.

Wat mij wel opviel was dat ze een nieuw model gelanceerd hebben ondertussen:

Het betreft de zogeheten EN-EL3-batterijen, die in digitale reflexcamera's van de types D11.....

Het gaat wel snel met die Nikon's he? :-)
Walter Geuzebroek
(in '59 opgericht maar sinds '83 aktief in DE sport)
Walter Geuzebroek

Berichtdoor Holkers » di nov 08, 2005 17:20

Walter Geuzebroek schreef:Het gaat wel snel met die Nikon's he? :-)

Snel?? ?? ?? ?? ??

Ze lopen wel snel achter.... :P
Holkers

Berichtdoor Walter Geuzebroek » di nov 08, 2005 17:26

De camera's worden in ieder geval niet steeds teruggereoepen met schrijf problemen of voor de zoveelste firmware update...... :shock:

Een zeg nou eerlijk, die D200 wordt gewoon een topper. Voor dat geld zo'n camera die volgens de tests de 5D verslaat. Kan niet wachten tot 'ie binnen is.
Walter Geuzebroek
Walter Geuzebroek

Berichtdoor antoine » di nov 08, 2005 17:46

Heb ik weer geluk dat ik de EN-EL3A heb. :D
Afbeelding
antoine

Berichtdoor Holkers » di nov 08, 2005 19:07

Walter Geuzebroek schreef:De camera's worden in ieder geval niet steeds teruggereoepen met schrijf problemen of voor de zoveelste firmware update...... :shock:

Maar wel steeds de eerste met veul MP en buffers

Een zeg nou eerlijk, die D200 wordt gewoon een topper. Voor dat geld zo'n camera die volgens de tests de 5D verslaat. Kan niet wachten tot 'ie binnen is.

Mja, de 5D is een camera die niet geschikt is voor sport (3f/sec, bijna geen buffer) maar wel goed voor landschap. Daarbij is de FF sensor een must.

Ik verwacht niet dat FF het gaat overnemen, de kosten zijn 5 keer zo hoog om het te maken/ontwikkelen en iedereen die nu fotografeerd heeft een crop van 1.3 of 1.6 (1.5 voor Nikon) en heeft zijn lenzen scala daaraan aangepast. Een 16mm op een FF sensor is CA, flares, fish-effect maal 10
Holkers

Berichtdoor Walter Geuzebroek » di nov 08, 2005 22:10

Juist opgemerkt, Mr H!
Walter Geuzebroek
Walter Geuzebroek

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's