Subaru Rullezzz!!! schreef:StevenK schreef:Subaru Rullezzz!!! schreef:Wie van jullie die met een Canon EOS350D werkt kan mij vertellen wat de beste instellingen zijn om gewoon te fotograferen in het automatische menu of dan wel 1 van de andere menu's. Had bij Barneveld nog wel eens last van het scherp krijgen van de neus van de auto en de acherkant ietwat wazig.
Hopelijk kan iemand me helpen
klinkt alsof je je wat moet verdiepen in de theorie van DoF. Her en der op Internet vind je websites waar je de DoF kunt berekenen, daarmee weet je dan ongeveer welke combinaties van sluiter/brandpuntsafstand je ongeveer kunt gebruiken om er een hele auto op te laten passen, zoiets bijvoorbeeld: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Het komt erop neer dat hoe verder je je diafragma 'knijpt', hoe groter je DoF, dus hoe groter het stuk van de auto dat je er scherp op krijgt.
Steven, dat hoef je me echt niet meer uit te leggen![]()
![]()
Ik bedoelde hoe ik de auto er in zijn geheel scherp op kon krijgen, met mijn vorige ging dat easy, maar met deze heb ik daar af en toe moeite mee, dan stelt hij zich scherp op de neus van de auto waardoor de acherkant wat waziger is (minder scherp).
Kun je me daar wat over vertellen...?
Gaan we dan:
Een DoF krijg je het mooiste als je een lichtsterke lens neemt. Voorbeeld is een 50mm 1.8. Door de lichtsterkte (F) van 1.8 kun je door een relatief hoge sluitertijd een hele sterke scherpte diepte krijgen. Met de bovengenoemde lens kun je het topje van je neus scherp hebben en je ogen wazig. Om met die lens normalere foto's te maken zet je de F-waarde vast op bijvoorbeeld 3.5.
Een scherpe voorkant en wazige achterkant kan ook te maken hebben met een slechte pan effect. Pannen is de vakterm waarbij je mee-trekt met de beweging van de auto. Als je dit niet doet, zul je een wazige foto krijgen. (neem een sluitertijd van 1/150 en zet je lens stil ergens neer. de auto wordt dan uitgerekt en wazig). Om beweging in de auto en dus je foto te krijgen ga je pannen. Na oefening kun je de sluitertijden dan ook erg laag krijgen (1/60ste etc). en nu komt ie, als er een auto van voren komt en die neemt een bocht, is het voor jou onmogelijk om die beweging na te doen. de voorkant beweegt naar voren en de achterkant beweegt opzij (omdat die de bocht nog moet maken). Daardoor heb je dus óf de voorkant scherp en de achterkant wazig, óf de achterkant scherp en de voorkant wazig. DIt kun je opheffen door kortere sluitertijden te nemen (1/320). De F waarde geldt hierbij ook een beetje, maar gezien de zon van vandaag (en ik was er niet bij, maar uit het raam gezien zag het er goed uit) had je een F waarde van 2.8 niet nodig [en ik betwijfel of je een 2.8 lens hebt].
Oefening baard kunst !