Jan schreef:- In welke mode kun je het best foto's maken.
-Welke ISO waarde is het best te gebruiken, of moet je daar niet mee knoeien..
-Welke sluitertijd is het best te hanteren (bij canon past diafragma automatisch aan sluitertijd aan in TV-mode), vind dit nogal wel eens lastig ivm donkere foto's
Sluitertijden:
Auto's van opzij: Met weinig ervaring zou ik eens beginnen met 1/200 sec (Tv mode) en naarmate je beter wordt en tevreden bent over de scherpte van je foto's zou ik dat opvoeren richting 1/125 á 1/100 sec.
Je krijgt dan een mooie bewegingsonscherpte in je achtergrond en ze zijn nog best goed scherp te houden. Wel met de auto mee blijven bewegen als je de foto neemt!
Auto's van voren: Grofweg 1/320 sec. Je ziet dan de banden nog bewegen, maar hebt weinig last van dat de auto beeldvullender wordt als ie op je af komt.
Ervaring zal je leren dat dit niet simpelweg altijd opgaat, maar dat iedere situatie om een andere aanpak vraagt, maar als beginpunt is dit dacht ik wel aardig.
ISO:
druk het knopje half in en je ziet wat je diafragma ongeveer wordt in je zoekerbeeld. knippert die, dan is het te donker en moet je je ISO maar omhoog gooien, zit ie rond de 8 dan is ie best lekker, dan heb je een redelijke scherptediepte en wordt je niet gruwelijk afgeslacht als je een beetje misfocust. Zit ie in de buurt van de 20, dan kun je gerust je ISO weer een stapje lager zetten.
Overdag zit je met mooi weer op 100 ISO, bewolkt 100/200 ISO en als het begint te schemeren blijf je hem omhoog zetten, maar bij een te hoge ISO wordt de ruis op je foto's te erg en moet je toch echt gaan flitsen. Al is dat bij de 350D al een stuk beter dan de 300D...
Verder: Veel doen, niet bang wezen te experimenteren, foto's hier op het forum plaatsen (nou ja, een paar en een linkje naar je site) en vraag gerust mensen opbouwende kritiek te geven. Zal niet altijd prettig zijn om te horen, maar je leert er wel van.
Succes!